Mina fiskar dör!:(
Hej! Jag har ett 54 liters akvarium. I där har jag för tillfället 3 guppys, 8 neontetror (ska fixa 2 till) och 2 kuhliiålar. På bara 2 dagar har två guppys dött!!
Jag har ett litet 10-liters akvarium med 13 guppyyngel och jag tänkte att några stycken ska få komma över sedan men det känns ju inte jättekul nu! Jag är så rädd att fler ska dö! Jag har ett välplanterat akvarium med sand som bottensubstrakt. Annan inredning är 2 rötter.
PH: 7,5
Nitrit: 0
Nitrat: 0
Mäter med dropptest. Jag byter vatten en gång i veckan och då byter jag 10 liter.
Vad har hänt? Är det en sjukdom/ parasit?
Tacksam för svar!
// Clara
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag tror inte du ska vara så chockad över att dina guppys dör efter en så kort tid. Guppys som man köper i butik är sönderavlade och lever inte alls länge. Har man tur så kan de leva 3 månader. Det bästa är när man köper guppys i butik så se till att honorna är långt framkomna i dräktighet. När du väl får hem dem så saltbada dem först innan du lägger i dem i ditt akvarium. De kan dock leva lite längre på det viset. Det bästa är att du köper t ex vildguppys eller endlers för de lever betydligt längre än vanliga guppys. Jag vet att vissa butiker säljer även egenodlade guppys och de lever också betydligt längre än de 'vanliga' guppys som de säljer i butikerna.
#2 De kommer vara tåligare.
#3 Skönt!
#4 det får jag se till att fixa!
#4 Är det Easy-Life FFM? Jag har också sånt i mitt akvarium men märker ingen skillnad på att de skulle 'må' bättre och leva längre på grund av det.
#6 Ja det är det.
Jag märkte stor skillnad så det beror nog på vad man har för vatten alltså från kranen sett.
Från 100% dödlighet till i stort sett 0% det var resultatet jag fick.
Intressant med Easy-Life FFM och att det funkar så bra för dig Kallepudas. Borde prova att hälla i mer FFM och se om det blir något bättre resultat. =)
#8 Tackar jo lite på krigsstigen är jag allt men inget att oroa sig😛
Jag är riktigt nöjd med resultatet så därför vågade jag mig på att rekommendera Easy Life flytande filtermedium.
Jag är annars motståndare till att tillsätta saker så jag har fått så smått ändra min uppfattning lite….haha
Okej. Då ska jag köpa det. Ska beställa nästa vecka;)
#9 Doserade efter det som står på flaskan 10ml per 30L
Endast Guppy som jag märkte skillnad på….övriga fiskar i mina olika kar levde ju bra innan jag började använda easy life
Åhh, ingen fisk verkar pigg. Guppysarna ligger mest på bottnen och neontetrorna är antingen på bottnen och det ser ut som de försöker simma men inte kan. Eller så är de och trycker sig längst bak i akvariet. Ålarna är som vanligt. Vad ska jag göra? Det hade inte förvånat mig i fall någon kom hem och frågade i fall jag hade ett tomt akvarie!
Oj, det låter inte bra! Kan du ta bild på dem? Har du pumpen riktat mot vattenytan så att det sker en rejäl rotation på vattnet i stora delar av karet? Ser du några konstiga prickar, utslag m.m. på fiskarna?
Ingen har prickar. Neonerna är ovanligt tjocka? Har inte möjlighet till att ta bild. Tyvärr!:( Pumpen är riktad mot vattenytan.
Har du matat neontetrorna nyligen så kan de bli lite tjocka. Det hade varit bra med bild. Har inte dina föräldrar mobiltelefoner så de kan ta bild med den?
Neontetrorna matades runt 14.00 idag. Jag har mobil och mina föräldrar också. Men jag har ingen aning hur man laddar över bilderna??
Haha, nu känner jag mig dum. Teknik har aldrig varit min grej.
Fråga dina föräldrar för det vore toppen att se några bilder för det gör saken lite lättare för mig och andra att se vad som kan tänkas vara problemet.
Över ser ni en tjock neontetra
Sedärja! Nu har du lärt dig något nytt! =) Men tyvärr så vågar jag inte svara på vad det kan vara. Hoppas någon mer kan hjälpa dig och kanske kan ge förslag. Om du gav dem mat vid 14-tiden så tycker jag de inte borde se så tjocka ut om det inte är så att de bär på rom.
#21 Japp. Hoppas någon annan kan svara:)
möjligtvis någon förgiftning. har du egen brunn eller har du kommunaltvatten?
Kommunalt vatten. Häller i någon vätska som göt kranvatten fiskvänligt.
är akvariet nystartat? isåfall hur pass nystartat är det? easy life ffm är ett vattenberednings medel som medlet du använder nu. men det hoppas jag du förstog🙂
Inte nystartat. Eller har varit igång 7 månader.
Oftast när man får helt plötsligt slöa fiskar som hänger eller försöker få syre från ytan, kan bero på ammoniak förgiftning som är mycket giftigt.
Jag skulle byta 50% vatten på en gång för att se om fiskarna blir piggare. Blir dom det så fortsätt att byta flera dar i rad en 30% vatten.
Neontetror är lite feta, men står fjällen utåt så är det inte bra.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Okej. Nu ska jag snart sova men jag ska göra det imorgon.
Fjällen står inte ut på neontetrorna.
Två guppys dog under natten. Den tredje flyttas när jag är hemma från skolan. Den tredje verkar faktiskt ganska pigg.
Neontetrorna är lika slöa som igår men ålarna är hyperaktiva.
taggeman: ammoniak förgiftning kan det inte vara akvariet är inte nystartat annars måste personen ha väldigt höga nitrat värden som inte personen har . har du tittat på bäst före datumet för vattenberednings medlet? vart har du köpt sanden? är sanden färgad?
har du enbart två rötter som inredning? (och då menar jag inte växterna) möjligtvis skulle det kunna vara syrebrist men det kan jag inte heller tänka mig så mycket vad har du för pump?
Amoniak kan bildas när man går från lägre Ph till högre o det kan bli så vid vattenbyte. o det kan gå fort även i ett akvarium som har varit igång länge. Det ser man inte på en nitrit test.
#30 Vattenbredningsmedlet går inte ut på ett tag. Sanden köptes från butik och är vanlig ljus sand, inte färgglad. Förutom rötterna har jag några snäckskal, prydnad köpt från butik och kokad, och en kruka, köpt från butik och kokad.
#31 Ph- värdet har inte förändrats under de senaste 3 månaderna och jag gör regelbundna vattentester
Den sista guppyn dog när jag kom hem från skolan men neontetrorna är åter pigga och glada. De simmar runt och är lagom tjocka. Vattenbyte ska göras nu. Sammanfattat har jag nu bara friska fiskar i akvariet:) När jag märker att allt flyter på ska 3 endelers 3 vildguppys och 3 egenodlade slöjguppys få flytta in.
Prova att göra ph test på morronen för då är det lägre än på kvällen.
okej
Det har att göra med syrenivån, för den är lägre på morronen.D
Okej:)
Taggeman: absolut kan det bli hög ammoniak om ph värdet stiger men vart ska den komma ifrån? det ända som kan omdirigerars till ammoniak via ph värdet är ammonium men vart ska den komma ifrån? om det är en bra nitrifikation i ett akvarium så händer det aldrig men blir det en denitrifikation kan jag instämma.
Ja det borde inte ha hänt här, men man vet aldrig. Hur som helst så är fiskarna i dålig balans behövs som i det här fallet, oftast behövs ett större vattenbyte för att utesluta orsaken att vattnet är dåligt o att fiskarna dör.