Skyhögt GH!
Har ett 112-liters som stått igång några dagar med ESC bottensubstrat(ingen näring i eller något som ändrar vattenvärdena), stor rot och massor av växter. Gjort två test idag som visar:
GH 21 >
KH 3
PH 6,8
I ett av mina andra akvarium, ett 20-liters, där jag dock har ett aktiv bottensubstrat som ska sänka PH visar sig detta:
GH < 3
KH 0
PH 6,4
Det enda jag tillsatt i båda karen dagligen är bakteriekultur. Hur kan det vara sådan otrolig skillnad i GH från samma kranvatten?! Vad är det i mitt stora akvarium som höjer det så otroligt? Har köpt ett medel för att höja GH i lilla karet eftersom räkorna behöver ha det högre. Men vad gör jag för att sänka GH i det stora karet? Är det väldigt farligt med så pass högt GH? Så himla konstigt tycker jag, att dom visar sig olika. Eller är det mina test som är åt skogen? Har beställt nya dock som är på väg. Att det bara är 0,4 procents skillnad i PH tycker jag också är lite underligt med tanke på att bottensubstratet i räkkaret ska sänka PH-värdet mycket.. När jag googlat runt om detta verkar folk dessutom tycka att det inte går ihop att ha lågt KH och PH men högt GH. Något är ju helt klart åt fanders, sen om det är testerna, vattnet eller något annat vet jag inte.. Någon som är lite mer expert på vattenvärden? Tacksam för hjälp!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ohh, vattenkemi va kul. Det här ska vi försöka reda ut 😃
Med så högt gH känns det som att det skulle vara svårt att sänka pH till 6,8
Låter som om du borde ha något kalkhaltigt som höjer hårdheten? Möjligtvis att du redan har mycket hårt vatten direkt ur kranen.
Börja med att testa kH, gH och pH på kranvattnet.
Har du egen brunn? Annars, vad anser sig kommunen leverera för vattenvärden där du bor?
Har du någon länk till ESC bottensubstratet?
Testa att blanda substratet i ett dricksglas med kranvatten. Jämför med och utan ESC och se om det förändrar värdet? Möjligt att det behöver dra sig en timme i glaset innan test görs.
Vad har du för stenar och inredning i akvariet? Kan det tänkas vara kalkhaltiga stenar?
Här är bottensubstratet: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ecs-bottensubstrat-15-lit-p-10135
Där står det dock att det stabiliserar PH.. det skrevs det ingenting om på sidan där jag beställde det, och står inget på påsen om det heller.
När jag testar kranvattnet i ett glas så får jag resultatet:
GH 4
KH 3
PH 6,8
Jag vill tillägga att jag haft ett annat 112-liters nyligen, dock utan massor av växter och vanlig akvariesand och där låg GH alltid runt 4 också.
Har inga stenar i akvariet, bara bottensubstrat, en stor rot(som jag hade i det förra 112-liters också) och massor av växter som planterades för några dagar sedan. That's it. Så det hela är ju väldigt märkligt minst sagt. Bor i Stockholm, ingen brunn, och enligt Stockholm Vatten ska PH i stockholm ligga på 7,5-9,0.
Jag tror jag får avvakta tills jag fått hem mina nya tester, för dessa måste ju vara knäppa. 😃
Hmm, tror det är exakt samma substrat jag har kört med hemma. Jag kanske har lite kvar att ta prover på.
Det vore toppen!
Kan det vara något medel som använts på växterna som orsakat detta? Köpte dom från en plantage i Holland och jag vet ju inte vad dom kan ha sprutat på..
strunta i gh värdet det är inget viktigt värde. om det är något som är viktigt nu i detta fall är att höja kh som du kan göra med bikarbonat