Räkfråga
Behöver man någon "reningspump" till ett akvarie eller räcker det med en cirkulationspump?
Om det räcker med en cirkulationspump, brukar de vara räksäkra eller hur kan man fixa så att de blir det?
Nej, det är alltid bäst med filter :) Alltså en pump med ett litet skumfilter.
Luftdrivna filter går bra till räkor också, då de är räksäkra.
Tackar för snabbt svar, jag har ett med filter också men hur ska man göra det räksäkert på ett lätt sätt? :)
Det snabbaste sättet som fungerar för alla pumpar är att trä en nylonstrumpan över pumpen och fästa den med ett gummiband.
Eller, så köper du en (exempelvis) Aquael fan: http://up.insidewarehouse.com/photo/original/7a98/dd42/2af5/d2f8/d4e6/1045/900e/704f/photo_1_50828420.jpg
De kan du ta av kåpan på, så blottar du filtert. På så sätt blir det då räksäkert.
Jag har testat med att trä över en nylonstrumpa över pumpen men den blir konstig tycker jag, den får inget bra tryck i utflödet så ytan rör bara på de närmsta 10cm.
Det finns inget annat trick?
Vilken modell av pump har du?
Något liknande detta:
Det ser likadant ut iallafall. :)
Om du tar av kåpan, som när du ska rengöra filtert, sitter det liksom fast då av sig själv, eller ramlar det av?
Nu förstår jag inte redigt vad du menar, vilket ska ramla av/inte ramla av? :)
Kåpa=plastbiten som är avtagbar. När man tar av den ser man filtermaterial/skumgummi.
Filter=filtermaterial/skumgummi. Sitter det fast på något sätt i själva pumphuvudet, eller "ligger" det löst i kåpan?
Om det sitter fast i en pinne eller liknande så kan du bara ta av kåpan och låta det vara :) Är det löst så får vi hitta på något annat.
Aha nu förstår jag, det ligger löst i kåpan. :) Man känner sig lite dum ibland men det är tur att du kunde förklara bättre så att till och med jag kan förstå. :)
Brukar det funka om man bara trä över en nylonstrumpa? Eller är det bara för mig det brukar bli konstigt?