Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1141 ggr
Wockeez
0

Guppys

Hur många guppys kan jag ha i 54L? Kan man ha bara hanar tillsammans? Vill inte ha några yngel. Tack :)

inthegame
1

Det ska nog gå  bra att bara ha hannar:)
Då kan du nog ha i runt 15 guppys.
Kom bara ihåg att inte ha i alla guppys samtidigt. Börja med runt 3-4 stycken, vänta nån vecka och upprepa. Guppys är en ganska känslig fisk då den är väldigt avlad men otroligt vacker:)
Du har ju vildguppys eller endelers annars. Inte lika sönderavlade och väldigt vackra (särskilt vildguppys). Men du gör som du vill såklart;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Wockeez
0

#1 Tack för det snabba svaret :)

Okej. Ja, jag har läst det innan att man bara ska börja med 3-4 st.

[dynamitella]
0

Ska du ha en enda annan sorts fisk så går det inte heller så bra med 15 vuxna guppyhanar :) De stora varianterna blir ju lätt 5 cm stora och rätt vilda mot varandra om de inte har honor. 

Så kanske det är bäst att börja med 3-4, sen utöka till 6 och sen vänta tills du är säker på att du inte vill ha någon annan fisk.

Likväl vill jag rekommendera vildguppys och/eller endlers. Du skulle kunna ha 20 vildguppyhanar/endlers jämfört med 10 slöjguppy, då de är mindre och smäckrare. De är lite tåligare också :)

(Också massvis med växter. Gärna "lite för mycket" växter så att du undviker nitrit).

Wockeez
0

#3 Tack för tipsen! Jag hade tänkt ha ca 2 st äppelsnäckor där i också.

LajvKrattan
0

#3 Jag undrar lite om det där med växter och nitrit. Nitrifikationen görs ju av filterbakterier. Det växterna absorberar är nitrat, så hur kan de motverka nitrit? 🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
4

Bakterier och växter utgör samma roll med de olika ämnena, så du tänker helt rätt. Jag har en tendens att använda ordet nitrit för att täcka båda parterna, vilket kan vara förvirrande. Nitrtat, som växter förbrukar, är också skadligt i stora mängder för fiskar. 

Växterna producerar i varje fall syre, som hjälper till mot nitriten i förebyggande syfte. Cirkulerande vatten och mycket växter tillåter en bättre balans och därmed skapas inte problemen till en början.

För den som är intresserad finns infon här: http://www.zoovaruhuset.se/index.php/sklraamp-bestningslistor-mainmenu-29/sklrmainmenu-91/akvazrie/kemi

[Jens]
0

Tack för länken dynamitella! =)