Hästnosmal
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
En sen kväll för ett tag sedan knackade en bekant på dörren. Hans akvarium hade spruckit och han hade ingen plats att ha alla sina fiskar. Det var bland annat scalarer, glödbandstetror, sorgmanteltetror, guldfiskar, en stor gibbiceps-mal (tror jag) och till sist… "Masken Max" som jag och min mamma döpte honom till. Förra ägaren visste inte alls vad det var för typ av fisk då han själv fått den av en kompis. Jag och min mamma började söka lite på internet och vi kom fram till att Masken Max är en hästnosmal/tryngrönling.
Kan detta stämma? Någon som vet något om denna art? 
Masken Max gömmer sig för det mesta och kommer bara fram ibland för att äta. Sedan borrar han ner sig i gruset snabbt som en vessla.
Är det någon här som har lite skötselråd att ge om denna art?
Tack på förhand 
Mvh
Caroline & Masken Max
internet's your best friend…
http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/horsefacedloach.php
(lugn - texten på sidan är svensk… *garvar*)
Inatt somnade lilla "masken Max" in. Han var lite mindre aktiv dom senaste dagarna så vi misstänkte att det närmade sig slutet. Men han levde ett långt och friskt liv, enligt förra ägaren måste han va varit minst 10 år gammal vid det här laget. Max kommer bli väldigt saknad, han har lite blivit som en favorit av fiskarna just eftersom han verkligen hade en rolig personlighet.
Beklagar sorgen! Är säker på att "Masken Max" var lika nöjd med ert sällskap - som ni med hans!