Projekt 375 liter SA ciklid
Hej! Jag har precis köpt ett begagnat 375-liters för 1200 kr inkl pump (Atman 1200l/h) och ställning. Det följde även med en 3D-bakgrund och två rötter så priset var helt ok tyckte jag.
I detta akvarium tänkte jag ha någon sydamerikansk ciklid och satsa på att få fram yngel. I nuläget har jag bestämt mig för bolivianska fjärilsciklider, men man vet ju aldrig vad djuraffären har inne om en månad då fiskarna ska inhandlas. Två ancistrusar ska också flytta in.
Under den här veckan ska följande göras:
Köpa en ny ljusramp, då den som följde med verkar var en vanliga ljusramp i plåt som man har i trapphus och sånt.
Bli av med/lösa det med fiskarna som följde med, en stor Praktbotia och någon liten grå fisk som saknar ena ögat och verkar vara i dåligt skick. Är det någon som vill ha praktbotian och bor i Kalmar/Öland-området så säg till. Fisken med bara ett öga får gå kvar i akvariet och blir den piggare så får den nog hänga med i förvandlingen och få lite fjärilsciklid-kompisar haha.
Köpa sand, det blir grov sand från biltema tänkte jag.
Köpa doppvärmare, då den som följde med verkar vara någon helskum ifrån Kina som jag inte vågar använda ifall den går sönder och kokar fiskarna.
Bilder kommer självklart! :)
Om någon har tips på ett smart sätt att sänka PH och hårdhet på så snälla säg till, jag har hårt vatten med högt PH och vill få ner det lite för att vara säker på att det blir lek på fjärilarna.
Det känns som om du har haft akvarium tidigare? Eftersom du har tagit över en Praktbotia samt en enögd fisk. Intressant det där med bolivianska fjärilsciklider men det är en sak man måste tänka på med dessa fjärilsciklider och det är att de är väldigt känsliga för miljön och vattenkemin i akvariet. Jag skulle rekommendera ett inkört akvarium minst 3 månader innan man lägger i sådana arter men det är vad jag tycker. Vill man ändå köra på så önskar jag dig lycka till! Att odla fjärilsciklider är jag inte expert på. Jag har haft dålig erfarenhet av fjärilsciklider för de har dött inom kort men fick veta i efterhand att de är sönderavlade men det gäller dock inte samma med bolivianska även om de är avlade de också men inte på samma sätt. Vad hade du för storlek på akvariet innan? Eller fick du med dig fiskarna när du köpte akvariet och priset är ju väldigt bra! Tycker inte det är skrämmande alls med tanke på det som följde med. Ska bli kul att följa ditt projekt!
Glömde säga det där med att sänka PH-värdet. Det kan man göra med rot, eklöv eller alkottar om man vill ta den naturliga vägen men risken med detta är att vattnet kan gulna och det gillar inte jag själv utan vill ha så klart vatten som möjligt. Om man vill ha klart vatten som finns det medel i butik som kan sänka PH-värdet som t ex PH-buffer 6.5 vilket jag har använt flera ggr och det funkar bra. Jag har också ett 375 L akvarium med SA-biotop men där är det fisksoppa men alla olika sorters fiskar och snäckor från SA-området.
Japp jag har ett akvarium till, men jag förstår inte riktigt vad du menar med frågan haha. När jag köpte akvariet så ingick ju allt och de där fiskarna också.
Jo jag antar att de är rätt känsliga, men bolivianska ska ju vara tåligare vad jag har hört. Och jag tänkte ha rätt få fiskar och mycket växter för att ha så låg belastning som möjligt, så det känns ändå som om det borde gå att få dem att trivas. Men ja, jag ska fundera lite extra innan jag bestämmer mig. Sajica-ciklider verkar också lite spännande, men jag har fastnat för fjärilarnas utseende.
Och tack så jättemycket för tipsen! Funderar på det där medlet, det känns som om det är enklast :)
Det har hänt något så tråkigt :(. Stoppade i en doppvärmare och höjde tempen till 26 grader och genast blev botian och den lilla grå fisken piggare. Men, jag gick iväg från akvariet i 20 min och när jag kom tillbaka hade den lilla fisken sugits in i slangen till ytterfiltret och dött. Känner mig så dum som inte fattade hur hårt det där filtret suger och nu mår jag sååå dåligt eftersom den hade börjat bli piggare och så dog den av en dum miss av mig. Ibland känns det som om jag gjorde helt fel val när jag valde att skaffa akvarium för jag är en sån djurvän(vegetarian också hah) och klarar inte av när ett djur dör pga en miss från mig haha :(
Men, skaffade fram en bild på 3D-bakgrunden i alla fall. Syns kanske dåligt på bilden men den ser ut som en klippvägg med en stor trädrot i mitten, så den passar nog rätt bra ihop med min övriga inredning som jag tänkte ha :D. Undra varför bilden blev helt sne när jag laddade upp den men jaja..
Jag funderar också på om jag ska flytta de 10 glödbandstetrorna från mitt lilla akvarium (54 l) och ha ett par påfågelgobys+amanoräkor där istället. De kommer bli superglada över ett stort akvarium, men frågan är om det kommer bli en stor/stressig omställning för dem att gå från mitt hårda obehandlade vatten till det mjuka och sura som kommer finnas i det stora karet?
Och just det, har en till fråga. Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 120 cm lång ljusramp för 850 kr. Karet är ju 150 cm, tror ni det ser helt knäppt ut med en för kort ljusramp? Fiskarna jag har vill ju gärna ha lite dunkelt vatten så jag tänker att det kanske t.o.m är bra med en för kort så att man kan ha lite mindre ljuskrävande växter i hörnen och erbjuda fiskarna ordentlig skugga där.
Olyckligt med fisken! Verkligen tråkigt. 😕
Det där med ljusrampen beror ju helt och håller på hur den ser ut. Jag har sett snygga 120 cm ljusrampar som är upphängda i ståltrådar från taket och ner och hänger lätt över akvariet och då kan det se snyggt ut.
Alla har olika smak men är det en sån där vanlig lysramp som oftast följer med akvarium så kan det ju se konstigt ut när den inte räcker över hela glaset. Men som sagt så är det tycke och smak.
Jag vet att det finns många här som är duktiga på just ljusrampar. Jag har inte lagt den energin att lära mig vad som är bra att köpa eller inte köpa men hoppas på att någon ser ditt inlägg här. Annars så skapa en ny tråd så kanske de upptäcker din undran om rampen som du har blivit erbjuden. Ta gärna med en bild på den också.
Ja, försöker tänka att den i alla fall mådde bättre än vad den hade gjort innan. Han jag köpte akvariet av hade satt locket på pumpen fel så flödet var extremt svagt, så med andra ord fanns knappt något syre eller rening i deras gamla vatten.
Det är en vanlig ljusramp det handlar om ja, så det kanske är en dum idé. Å andra sidan blir det mycket billigare, men det kanske ser konstigt ut. Ska fundera och googla lite, får se hur jag gör.
Men fråga i forumet för jag vet att det finns bra alternativ för bra penning.
Nu har jag köpt ljusrampen begagnat! Den passade faktiskt bra i akvariet och ljuset var supersnyggt. Jag ska köpa sand någon dag i veckan så då kan ni få bild. Enligt han som sålde den till mig så var det ena lysröret lite lila (eller vad det nu var haha) och de är tydligen superbra för växter men har slutat säljas. Så jag är helnöjd! 850 kr kostade den, en hagen glo t5 med två lysrör.
Tyvärr har jag börjat fästa mig vid praktbotian…. Jag försöker leta ett nytt hem till den men allra helst vill jag bara köpa ett gäng kompisar till den och inreda hela akvariet efter vad den vill ha. Men då kan jag ju antagligen glömma att det blir några yngel av cikliderna för den verkar vara en ganska hungrig fisk haha.
Hej!! Jag är full av iver när jag skriver detta för jag vill väldigt gärna berätta vad som har hänt. Anledningen till att jag inte har skrivit på ett tag är att jag helt enkelt inte har haft några pengar. Men så fort min lilla lön på 1200 och mitt studiebidrag kom så brände jag nästan alla pengar fort som tusan. Jag har köpt följande:
Växter, vaillisneria, hygrophila polysperma (röd), och sagittaria subulata. Dessa växter kom på posten i förrgår och jag planterade dem idag så jag har inte riktigt hunnit plantera alla växter som jag vill ha dom. Stoppade mest ner dom fort för de såg lite risiga ut då jag la dem i en hink tills jag hade tid att plantera. Förövrigt har vattnet blivit rätt tefärgat pga roten och löven (ett gömställe till praktisen), och jag älskar det. Har alltid _hatat_ färgat vatten och velat ha det kristallklart men nu dör jag nästan för att det är så fint!!!!
Antar att ni vill se bilder så här kommer dom. Kom ihåg att detta inte är den slutgiltiga planteringen för växterna, de är bara nerstoppade lite fort och slangarna ska heller inte sitta där de sitter osv.
Här är då en panorama jag försökte fota med mobilen haha. Det ger en bra överblick även om den inte blev så bra :)
Jag har blandat engelsk sjösten och rådasand 0,8-1,2 mm. Funderar på att hälla i lite mer sjösten då det mesta hamnade i botten. Jag tyckte det blev fint och på något sätt ser det mer naturligt ut när det är lite blandat. På ena sidan av akvariet är det mindre sjösten och på andra sidan är det mer. Och dessutom har praktbotian fått mycket bättre färger nu. Han var gråaktig ett bra tag men nu har han blivit svartare. Antar att det är positivt :)
Här är hygrophilan! Den var fin men hade tappat alla rötterna när den låg i hinken.. Hoppas de klarar sig, men min erfarenhet av hygrophila polysperma är att det enda som händer när den mår dåligt är att den växter lite långsammare. Förresten någon som vet hur mycket torv man ska använda för att kunna sänka pht? Har lagt lite torv i en håv utanför utblåset från filtret, men vet inte hur mycket jag ska ta.
Och varför blir alla mina bilder snea?!
Eller oj haha var ingen hygrophila, det var Ludwigia repens. Ingen som vet något om hur mycket torv man ska ha i? :)

Torv är en naturprodukt och resultatet varierar. Du får pröva dig fram med pH-tester tills du träffar rätt. Dina bilder blir sneda för att de sparats så, kanske för att du fotat dem med mobilen på sidan. Du kan vända på dem i ett bildredigeringsprogram. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Wow! Det där kommer bli ett drömhem för några lyckliga ciklider :). Har en (typ) 😉 SA biotop i mitt 300l, det såg faktisk väldigt mysigt ut med lite "murket" vatten! Själv har jag ju gärna kristallklart men det ser ju inte så "amazonas flodbottenaktigt" ut. Jättekul att se vad du gör. Denna tråd kommer att följas!
Tror inte denna torv sänker så mycket… Har två glas bredvid varandra med torv i ena och eklöv i andra och torv har sänkt till ph 7-7,5 medan löven har sänkt till 6-6,5. Men jag har lagt i lite av den engelska sjöstenen som jag använder i löv-glaset för jag måste kolla om den höjer pht. Skulle den göra det blir det ett himla plockande… Och tack så mycket #16! Snart kommer det en bildupdate, har köpt filtermatta som jag ska sätta för insuget på pumpen så att det blir säkert för tetrorna. Då kan de flytta till detta akvarium tillsammans med en del växter som jag har i mitt lilla akvarium! Men först ska jag kolla så att inte stenen höjer pht, för då måste jag plocka bort den.
Än så länge har pht inte höjts i glaset. Så jag ska köpa annan torv och plocka eklöv att ha i akvariet för att göra vattnet surare :) Idag har jag bara säkrat insuget med filtermatta och fiskelina. Nu kan inga tetror sugas in om de på något sätt skulle hamna bakom 3D-bakgrunden. Jag ska även klippa kuber av filtermatta att ha i ytterfilter men hur stora ska dessa vara? Här är en bild på insuget till pumpen i alla fall, ifall någon annan skulle ha idéer på något liknande :)
Hej, även fast jag inte har fått så mycket svar så fortsätter jag skriva. En hel del för min egen skull och kanske är det någon som läser i tråden utan att kommentera haha :). Det här har inget med mitt stora akvarie att göra utan med det lilla där jag har glödbandstetror, påfågelgoby och amanoräkor. Jag ska flytta tetrorna till det stora så fort jag har tätat bakgrunden på ett ställe och blivit av med praktbotian. Därför köpte jag en påfågelhane till min hona nu så att hon inte blir ensam. Och förresten så hittade jag tre kg lavasten på netonet för 79 kr. Tänkte försöka bygga en grotta med dem och plantera lite javamossa och ev anubias på den. Bilder kommer. Här är påfågelhanen i påsen :)

#20 Jag finns här och smygläser! 😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Jag tar gärna emot din Praktbotia om du vill bli av med den. Har ett stim med sådana redan i mitt 720 liters akvarium. Har haft mina äldsta praktbotior i snart 20 år och alltid anpassat akvariumet efter hur dom vuxit ur akvarium efter akvarium :).
Jag ska till Kalmar på Torsdag 10/10 så om du kan mötas upp då så vore det bra. Skriv till mig på mailen om du är intresserad så kommer vi överens om tid och plats osv.
Idag på dagen kände jag att jag inte orkade fixa något med mina akvarium. Var så trött och fy vad jobbigt allt var. Men när jag kom hem märkte jag att min påfågelhona var hur smal som helst. Det såg ut som om man hade tryckt till henne med fingrarna för magen buktade inåt på ett ställe. Hanen var borta men jag hittade honom inklämd i roten, fläktandes på massa ägg!!! Så då fick jag ny energi och bytte ut kolet mot filtermattakuber i ytterfiltret och så passade jag på att möblera om. Snart ska tetrorna flytta in så att påfågelgobierna lämnas ifred :D. Jag funderar på att sätta alla växter på ena sidan av karet och ha lövbotten och rötter i det andra, vad tror ni? Här är all vallisneria men det är så svårt att ta bra bilder med mobilen.
Vad kul med (eventuell) tillökning :). Tror det blir riktigt fint med den uppdelningen av karet som du nämnde, tänker du lägga tjockare bottensubstrat i löv-å-rot änden på karet? För att få flodstrands känslan, eller hur hade du tänkt? Jag brukar göra grova skisser i paint alt photoshoppa innan jag möblerar om, då får man lite överblick på hur det kommer att bli.
#24 jag har inte tänkt på det faktiskt! Funderar på att faktiskt ha tunnare substrat där pga att man inte kommer se det ändå tack vare löven. Men jag måste tänka lite mer. Just nu är det kaos i karet haha, har försökt bli klar med det snabbt för att flytta tetrorna så mer ommöbleringar kommer att ske. Måste beställa mer växter!!! Haha. Här är en bild på hur det ser ut. Praktbotian har ju flyttat nu till ett 720 liters med massa kompisar så nu huserar tetrorna där själva och de är superglada!!
Jag har köpt två Ancistrus som går i mitt 54-liters för att växa till sig men den ena har fastnat i utblåset på pumpen :(. Jag fick loss den men den hade lite sår och simmade snett ibland. Men jag har hällt i Multicura och hoppas att den läker :(. Här är bild på hur mitt 375-liters ser ut för tillfället. Lite rörigt men men. Kom gärna med åsikter! Vattnet är lite mer guldfärgat i verkligheten :) Och bilden är ett försök till panorama med min mobil så det ser rätt skevt ut haha.
Nu har jag möblerat om i akvariet. Lägger upp bilden i tre delar istället för ett panorama för då kanske man ser detaljer bättre. Idag var jag på akvarieaffären och köpte 5 kolstenar och vallisineria. Jag skulle egentligen köpa tre såna men fick ungefär tio på köpet haha så snällt. Här är i alla fall tre bilder på hur akvariet ser ut. Första bilden är längst åt vänster och den sista är alltså längst åt höger.

Jag gillar rötterna och bakgrunden men jag skulle gärna se fler växter. Det är alltid snyggt med en skog! Sen kunde det vara spännande med något som skapade höjdskillnader i förgrunden, det är så väldigt plant nu. 🙂
#31 tack för kritiken :). Mer växter kommer, har inte så stort utbud där jag bor men jag letar. Och jaa höjdskillnader vill jag också ha men jag tycker det är så svårt att få till det snyggt. Tror att jag ska köpa en påse med sand till så fort jag får lön för då blir det lite lättare att jobba med den i alla fall :). Ingen som har några tips på hur man får lite mer djup i akvariet?
Förresten så måste jag berätta att det är jättespännande med små fiskar i stora kar! Mina tetror verkar bete sig mycket mer naturligt. De är i grupper ibland och utspridda ibland, och så har de även mer aktivt börjat leta mat. De plockar allt möjligt från botten och rotar runt i växterna. Det ska helt klart bli lite fler tetror! Det lär också bli spännande med bolivianska fjärilsciklider eftersom de också borde bete sig mer naturligt när de har gott om plats :)