Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2120 ggr
Anjelu
0

Död Diskus. Bactopur. Plz hjälp :(

Ja, mina två stora Diskus rök ihop i fredags med mindre sårskador som följd. I lördags var skadorna täckta av en vit hinna. Igår såg båda Diskusar helt mögliga ut. Idag låg den största död på botten. Åkte till djuraffären imorse, visade bilder på fiskarna (det är även en 2 Molly som visat tecken på någon form av infektion. Gubben i affären rekommenderade att behandla hela karet med bactopur direct. Nu undrar jag när man kan förvänta sig att se effekt? Eller är det kört? Har jag sabbat akvariet iom behandlingen? Har lite panik och mår skitdåligt.

Anjelu
0

Ingen som använt bactopur och har några erfarenheter att dela med sig av?

Ellenor123
0

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76126

http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=6371.0

Har tyvärr ingen erfarenhet men hittade länkarna ovanför.

Vad tråkigt med din fisk och hoppas allt löser sig!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Anjelu
0

Tack så mycket! Ja jag har letat runt som tusan för att hitta svar på hur fort det verkar och dylikt men hittar inga färdiga trådar om just bactopur direct. Var ju i tablettform och skulle doseras i tablett/50 liter vatten. Gubben i affären sa att det var ganska så brett spektrum på vad det hjälpte emot men jag glömde fråga hur fort man kan se resultat. Och vad jag förstod så kommer det att döda alla nyttobakterier också så det är väl i princip omstart som gäller efter kuren :(.

[PuffBuck]
1

Hoppas att det löser sig för dig! 🌺

Anjelu
0

Tack vad snälla ni är. Nu hade den andra Diskusen dött när jag var på jobbet. Tyckte så mycket om dom fiskarna, hade haft dom jättelänge. Dom kom alltid fram och hälsade när man satt och kollade på akvariet :(. Fan rent ut sagt, nu har jag lust att lägga ner hela skiten och köpa en guldhamster istället. Jag älskar ju Diskus men kommer nog aldrig våga köpa några fler. Trodde inte man kunde bli såhär ledsen över fiskar :'(

sauk1
2

Tråkigt att det blev så här för din del :( Hoppas att du ändå hittar energi till att fortsätta.

emmej62
0

jag skrev i ditt andra inlägg att det var saprolegnia och achlya= en parasit🙂. baktopur är ett bakteriepreparat och skall enbart användas i karantäns akvarium! personen i affären visste någ inte vad  han pratade om. om det inte var så att han trodde fiskarna fått flexibacter columnaris som är en bakterie.

Anjelu
0

#7. Du skrev att det var svamp, vilket jag sa till gubben i affären. Han har hållt på länge med akvariefisk så jag litade på honom. Nu är det ju skitsamma iom att karet redan är medicinerat och Diskusarna ifråga är väldigt avlidna. Men tack för din input.