Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1972 ggr
mejamylove
0

Bottentäckare?

vilken bottentäckare tycker NI är bäst? vill gärna göra något skoj i mitt 30 liters men jag vet inte riktigt? :P

LajvKrattan
0

Jag har samma problem. Saken är att det inte finns några lätta bottentäckare. Jag håller på att experimentera lite. HC är inte att rekommendera, den är riktigt klurig och vill ha tillsatt koldioxid. Mossa som man binder fast på en hård "plastmatta" med hål i verkar lite lättare. Mycket beror också på belysningen - om du har låg till mellanstark belysning kan blyxa japonica funka, annars kan du testa dvärgsvärdplanta. Det är extra viktigt med näringsrikt substrat om man vill få en tät matta. 

Lycka till! 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mejamylove
0

#1 Tack, måste bottensubstratet vara näringsrikt eller räcker det med vattnet bara, jag har köpt en sorts växtnäring på pump som man sprutar ut en gång i veckan. Det går ju inte ner i sanden? eller? :P

LajvKrattan
0

#2 Jag säger så för att bottentäckande växter generellt sätt är väldigt krävande, åtminstone om man vill ha en fin matta. Vad gäller näring behövs både mikro- och makronäringsämnen. Bra substrat innehåller mycket mikronäringsämnen men man kan också tillsätta det med tabletter. Det där på pump ger nog mest makronäringsämnen, det är så de brukar funka. Var bara försiktig med den eftersom ett överskott av makronäringsämnen göder algerna! ☝️

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mejamylove
0

#3 Jag hade i fem pump första veckan för att jag ville ha alger till ottosarna, innan jag hade skaffat algtabletter, men inga alger, har npog för mycket växter ;)

Vad för substrat ska man ha för att bottentäckare ska trivas? :)

Ellenor123
0

Jag har Lilaeopsis Novaezealandiae som bottentäckare i ett av mina akvarium. Än så länge trivs den men det kan ju ändras.. Jag har Oliver Knott Nature Soil, ett väldigt näringsrikt bottensubstrat. Växterna växer så att det knakar! Annars vet jag att Staurogyne repens klarar sig utan Co2, har själv beställt ett gäng så får utvärdera snart. Mossa är som sagt perfekt om du inte vill ha något för avancerat och om du inte har tillräcklig belysning för de flesta andra bottentäckare. 

http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/vattenpreparat/vaxtnaring/nature-soil-fin-andreas-meyer-vaxtnaring-svart-3-kg.html

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Ellenor123
0

.. Nålgräs är ju också satans snyggt.

mejamylove
0

#5 tack, ska kolla upp det :)

#6 Nålgräs har jag, men det sprider sig VÄLDIGT trögt -.- :(

Roxie
0

Sagittaria subulata är också ett alternativ om man inte vill ha co2 :)

// Sofia

Ellenor123
0

Ja tyvärr sprider sig de flesta bottentäckare ganska trögt.. Det finns färdiga moss och växtmattor att köpa. Om du kollar in i min tråd "Projekt: Räkor" så ser du min bottentäckare. Dom köpte jag "färdiga". Plantorna har växt fast i ett nät, är 15x10cm och kostade 119 kronor styck. Finns även javamossmatta, nålgräsmatta, samma jag har och flamemossmatta. Går att köpa på internet :)

LajvKrattan
1

#8 Sagittaria skulle passa mig perfekt! Tack! 👋