Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1941 ggr
mollylisa
0

klass-akvarium

Hej! I min klass har vi nyligen skaffat ett fint akvarium:). Här tänkte jag ställa lite frågor om akvariet.

Akvariet rymmer 80 liter. Hur ofta ska vi byta vatten?

I akvariet har vi fått ta över tolv stycken fiskar, men vi vet inte vilken art det är. De är typ beige-genomskinliga med rödaktiga fenor med lite svart. De är ca 3 cm långa. Någon som har något förslag på vad det kan vara för någon art?

Vi har funderat på om vi kan ha snäckskal i akvariet, eller är det dåligt för vattenkvaliten?

Jättetacksam för svar! :)

Ellenor123
0

Vad roligt! Byt 30% vatten en gång i veckan. Du kan inte ta en bild på fiskarna?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Jens]
0

Jag brukar vara jättedålig på att gissa men gör ändå ett försök med att det kan vara rosentetror ni har i akvariet? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=453 Är det ändå inte det så misstänker jag att det är en slags tetra ändå.

[Jens]
0

Vad tänkte du för slags snäckskal i akvariet?

mollylisa
0

Ja! Rosentetror är det. Tack så mycket för hjälpen.

Skulle det fungera att bara byta vatten varannan vecka?

Vi tänkte väl typ snäckskal som vi hittat utomlands på stränder.

mollylisa
0

En av de ser inte ut som de andra, den är typ grön/gul med rött runt ögonen. Är den sjuk?

[Jens]
0

Det beror på vad ni har för filter? Har ni innefilter eller ytterfilter? Alltså en pump som pumpar i vattnet i akvariet eller en pump som står utanför akvariet och tar vatten via den? Ett innerfilter så behöver ni byta delvatten på ca 25-30% varje vecka och varannan vecka göra rent filtret. Fisken som du pratar om som är olik de andra? Är det exakt samma form? Misstänker att det är en annan art men är dock osäker.

[Jens]
0

Den sistnämnda fisken du pratar om skulle kunna vara en citrontetra - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451 ? Snäckor om de är rengjorda ser jag inte som några problem. =)

mollylisa
0

Det är ett ytterfilter.

Ja, den har exakt samma form (tror jag)

[Jens]
0

Så är det ytterfilter av bra sort så räcker det med varannan vecka om inte var tredje beroende på vad det är för ytterfilter.

mollylisa
0

Citrontetra tror jag nog att det är :). Tack så mycket för hjälpen!

Ok, då ska jag säga det till klassen. Finns det någon begränsning för hur mycket snäckor man kan ha?

mollylisa
0

Vad bra, då byter vi varannan vecka😃

[Jens]
0

Får jag fråga varför det är viktigt med snäckskal? Har ni mycket växter i akvariet så kommer det inte kunna vara så mycket snäckskal. Ska ni bara ha tetror i akvariet? Hur har ni tänkt att skapa en fin miljö för fiskarna?

mollylisa
0

Det är inte precis viktigt med snäckskal, men några i klassen tyckte att det skulle vara fint :)

Vi har inte så mycket växter än så länge, men vi tar bara lite snäckskal.

[Jens]
0

Snäckskal höjer PH-värdet i akvariet så ni i klassen måste ha kontroll på hur mycket skal ni har i akvariet. Snäckskal ger även högre KH-värde så det är inte allt för bra att ha för mycket skal i akvariet.

mollylisa
0

Vi ska skaffa en glasmal och vi ska få två äppelsnäckor. Om ett tag kanske vi skaffar några guppys också. (är det någon av dessa fiskar som inte funkar med rosentetror?)

[dynamitella]
0

Eftersom tetrorna ni har gärna vill ha lite murkigt, brunt vatten med gott om växter och rötter, så kanske snäckor inte ens är bra till att börja med :)

Som JensW säger (kände knappt igen dig med ny Avatar!), så kan snäckor påverka akvariet rätt ordentligt.

Jag rekommenderar att ni köper två test. Nitrit-test och pH-test. Båda två måste vara av typen "dropptest". Det är viktigt att det inte är stickor. Så testar ni vattnet regelbundet och ändrar pH-värdet med hjälp av alkottar eller då snäckor. Det måste vara jämnt och fint.

Glasmal rekommenderar jag inte då de vill gå i stim och är lättstressade och känsliga. Äppelsnäckor får ni göra hur ni vill (de passar bra i akvariet) MEN är olagliga att köpa och sälja. Så att ni vet om det. Så att skolan inte hamnar i trubbel.

mollylisa
0

Ok, vi kanske hoppar över snäckorna då.

mollylisa
0

Är dropptest dyra?

[Jens]
1

Nej det funkar bra med alla förutom glasmal som inte passar för den volym ni har på akvariet. zoopet.se är en bra inspirationskälla där ni kan läsa mycket om fiskar och vad som passar er storlek av akvarium och även temperatur m.m. Skaffa mer växter! Det är viktigt med växter! Jag ser växter mer viktigt än snäckskal.

[dynamitella]
0

Ja, tyvärr. Det kostar några hundralappar. Men utan test riskerar ni att inte veta vad ni gör fel med akvariet, också poff, så dör alla fiskarna på en natt.

Det är en engångs-kostnad då testerna varar i flera år.

[Jens]
1

Haha dynamitella. Hoppas jag inte chockade dig med mitt 'spöklika' utseende ;)

[dynamitella]
2

Nejdå, du är bara väldigt lik en bekant! Jag bara "Men Gunnar, vet du något om fiskar?!", en sekund innan jag läste användarnamnet :)

mollylisa
0

Ok, då hoppar vi över glasmalar. Tack för att ni sa det:)

[Jens]
0

Gunnar! OMG! .. tror jag byter Avatar direkt ;)) Förlåt Mollylisa att vi skojar till det men jag hoppas att du förstår allt vi har sagt till dig. Du får absolut fråga mera om du vill. Vi hjälper dig och din klass på alla de vis vi kan! Viktigast är att fiskarna har en fin miljö att de trivs bra i akvariet hos er!!

mollylisa
0

Vi kommer nog inte kunna köpa dropptest. Men jag ska ta upp det.

mollylisa
1

Det är helt ok att ni skojar😉. Jag är jättetacksam för all hjälp jag har fått, och det kommer nog fler frågor.

[dynamitella]
0

Mollylisa, det går ibland att ta lite vatten i en burk och gå till djuraffären för att få det testat gratis :) Det kan ni göra då och då om ni inte får pengar till egna test.

mollylisa
0

Jag glömde nästan den viktigaste frågan. Hur ofta och hur mycket ska vi mata? Vissa i min klass säger jättemycket var tredje dag, och vissa säger en liten nypa två gånger om dagen och helgmat över helgen. Vad är rätt?

mollylisa
0

Ja just det! Det hade jag glömt, ok det ska jag göra. Men hur ofta?

mollylisa
0

(hur ofta ska jag gå till affären och testa vattnet)

[Jens]
2

På något sätt så måste ju hela er skola ha ansvar för era djur i skolan. Att djur far illa är inte rätt. Förstå mig rätt nu! Jag pekar inte finger men klarar ni inte av att sköta dem så måste jag tyvärr säga att ni får sluta med detta och ge bort fiskarna till någon som sköter om dem på bästa sätt och det kan vara en akvarist eller lämna tillbaka till en akvariebutik. Jag är jätteglad att du har kontaktat oss Mollylisa för då vet jag att du bryr dig! =))

[dynamitella]
2

Jag håller med lite. En vuxen måste ju sköta detta :) Det är inte rätt att barn ska hålla på och mixa med 20 olika åsikter som kanske tar död på fiskarna.

Jag skulle nog säga att ni borde mata fiskarna lite en gång per dag, så lite att inget hamnar på botten, och så mycket att fiskarna verkar sluta roffa åt sig som galningar.

Det går bra att ha svältdag lör-sön, men det är då viktigt att mata måndag och fredag och inte glömma det.

mollylisa
1

Om vi inte skulle klara att sköta de så kommer vi självklart att ge bort de.

På måndag så kommer en massa växter att åka i och även lite rötter. Och förhoppningsvis äppelsnäckorna.

mollylisa
0

Våran lärare hjälper självklart till att sköta detta. Jag anmälde mig frivilligt att ta reda på svaren på våra frågor på internet.

Ok, då matar vi de en gång per dag. Men är det bäst om man vill vara på den säkra sidan att använda helgmat?

mollylisa
0

Vi fick fiskarna igår :)

[dynamitella]
0

Okej.

Nej, helgmat förstör akvariet mer än vad det hjälper :)

[Jens]
0

Nu måste jag vara lite humoristisk med att säga: Funkar det inte med 5:2-dieten på fiskar också ;)) Nåväl, klar du skulle kunna slänga i en helgmat till fiskarna. Det låter fantastisk att ni alla är med och engagerar er! Så kul! Får jag fråga vilken årsklass ni är i ?

[dynamitella]
0

Det går däremot att köpa en sån här: http://www.petster.eu/se/grp/foder-foderautomater.php

På så sätt slipper man att mata fiskarna manuellt. Maskinen släpper ner mat i akvariet en gång per dag även på helgen, och alltid rätt mängd.

mollylisa
0

Jag går i femman.

Vi funderade på en foderautomat, men vi vill inte ha en för att den är så dyr och vi vill mata fiskarna själva på vardagarna.

Taggeman
0

Jag har en foder automat men den fick spader, när det blev för dålig batteri spänning så mata den ut all mat på en gång den bara snurra runt hela tiden o mata ut allt som var i automaten, det blev inget bra.
Fiskar tål 5-2 dieten bra, ni kan mata fiskarna en nypa på morron o en på eftermiddan dom övriga dagarna, se att dom äter upp maten, ligger det kvar på botten en massa mat så får man problem med vatten värdena.

Det bästa är att en sköter matningen så att det är en som tar ansvar o sköter det eller visar en kompis hur det ska va om man inte skälv kan göra det.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

LajvKrattan
0

Jag tänkte bara flika in lite här, ledsen om jag stjäl tråden. Ni pratar om att man ska mata fiskarna alla veckodagar och svälta dem på helgen. I skolan matar jag måndag, onsdag, fredag. Är det för lite? 🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Taggeman
0

#41 beror på vilka fiskar du har i akvariet. Har du typ fiskar som äter alger Guppy, Molly, eller andra fiskar som gillar alger kan dom klara sig i månader utan mat. Fiskar kan gå på svältföda men ska dom växa o må bra ska dom ha en daglig måltid eller 2 i mindre portioner.  I naturen äter dom hela tiden när det kommer tillfällen för mellan mål.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
0

mollylisa.

Jag tycker det borde räcka att mata dem på vardagarna och det är som någon sa att se till att en enda person sköter det så det inte blir övermatning. Att hoppa över helgen ser jag inte som ett problem.

lajvkrattan.

Var det inte så att du hade precis startat upp akvariet och då är det försiktighet som gäller med maten så man inte råkar ut för konstigheter. Om du vill mata dem varje dag så går det bra men man ska dock se till att ingen mat ska hamna på botten om man nu inte har malar som tar hand om det men de kan INTE ta allt som hamnar på botten.

mollylisa
0

Ok, då köper vi inte helgmat.

Ska vi mata två miniportioner om dagen då?

Vi har gjort ett schema i klassrummet, så vi är uppdelade i grupper med tre i varje. Och varje vecka så har en av grupperna ansvar för hjälpas åt att mata. När man har matat så kryssar man i en ruta i schemat, så att alla kan se att fiskarna redan har fått mat.

mollylisa
0

Ska vi ha långtidsmat på höstlovet?

[Jens]
0

#45 🙂
Det har nämnts tidigare i tråden t ex foderautomat och långtidsfoder.

Mantissa
0

Hur löser ni det på sommarloven? Bara nyfiken

mollylisa
0

På sommarloven tar antagligen jag hem de till mitt nästan tomma 60 liter.