Malawiciklid, Golden - Albino?
Jag har ett par malawisar där en av dem har röd ögon ochbinget svart alls på sig. Jag har försökt googla men hittar inget liknande. Enligt de i affären så är det en hona, men hur kan de veta det när man annars går efter färg när man könsbestämmer? Där går en större hane (köpt på samma gång) och en mindre hona som precis spottar fram en kull yngel. Dr går också ett äldre yngel som vi inte vet vems det är. Igår såg jag albinon och hanen antingen bråka eller "leka", om nu malawis leker, annars säger väl svaret sig självt antar jag. Alla vuxna har gått tillsammans sedan feb -12 och jag har inte sett de bråka tidigare. Är det vanligt med albino på fisk?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Har ett gäng likadana jag med :) Köpta i Eskilstuna, Va en kille som hade testat sig fram lite och fått fram denna "albino" variant (räknas nog inte riktigt som albino).
Dem röda ögonen är inte dominant har vi märkt då vi har en vanlig golden hane som garanterat är pappa till avkomman och avkomman har inte dessa röda ögon. Vet inte hur avkomman blir om både mamma och pappan är rödögda dock.
Angående könsbestämning på Golden så är Golden ganska svårt att könsbestämma, lättare att se när det blir äldre tycker jag då hanen ofta blir något högre och robustare än honan (om vi bortser från den något starkare svarta sömen på analfenan som vi nu inte kan utgå ifrån på dessa)
Honor brukar bli mer avlånga och smala tycker jag.
Ett tips är att kolla på analfenan, hanar har något spetsigare analfena medan honornas är mer avrundande. Men även det kan va missvisande om det är en ungfisk också.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus