gummisland på pump?
Dum fråga på ingång! ;)
Jag fick hem min nya pump igår till yngelakvariet igår (ett under att jag fick ihop den, va ju delar överallt!) det sitter en gummislang på den, och en svart knopp/lock i andra ändan…Vad används slangen till? :P
Troligtvis för suga in luft i utblåser så det bildad små bubblor i akvariet. Gör ingen större nytta samt för ett sabla oväsen. Så kör utan slangen.
Den används för att suga in luft från ovanför ytan och släppa ut bubblorna med vattnet :) På så sätt får man ett porlande bubbel.
Jag finner det högst störigt, och eftersom det kan driva ut syre från akvariet (inte tillsätta) så brukar jag inte rekommendera det något vidare. Det är en smaksak.
(Skruva på den svarta biten på slangen ovanför ytan så ska det börja bubbla).
Haha. Nu han Arne före :) Men vi säger i stort sett samma sak. Bort med slangen så blir det enklare. (Baksug kan skapas också så att du kan tömma ut hela akvariets vatten rakt ut i rummet, om slangen hänger över kanten).
Tack för svaren! Har suttit och funderat på vad det är ända sen jag fick hem den…:P Då tar jag bort den, behöver inget mer som stör min nattsömn än hamstern, 2 snarkande hundar och lite brummande från den andra pumpen ;)
Haha, jag har en stor jäkla hund som snarkar om nätterna och ibland bjäbbar och sparkar hej vilt så jag förstår dig ;)
det finns bara en sak som är bra med luft i vatten….. det är för att kläcka artemia =P annars är det bara ett störande bubbel. och tro mig om man inte vaknar annars så gör man det av det ljudet =)