Naturen!?
Hej alla vänner!!
Idag så införskaffade jag mig ett 112 L akvarium och ska börja fixa med det imorgon. Och min fråga är. Jag vill ju ha stora stenar i mitt akvarium men vilka stenar är lämpliga att ta från naturen? Och om jag kan ta stenar från naturen vad bör jag göra med dem innan jag tar ned dem i akvariet?
Och om man kan ta andra saker från naturen typ som grenar m.m berätta gärna! :D
MVH Martin

Stenar kan du ta från naturen om du är noggrann med att skrubba och koka dem först. Kalkhaltiga stenar kan höja pH-värdet i karet. Testa att hälla lite ättika på stenen och se om det händer något. I så fall finns det kalk i stenen. Grenar från naturen är krångliga, de behöver kokas och blötas och massa saker… Jag skulle rekommendera rötter från butik.
Lycka till! 👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har själv några stenar jag själv plockat i mina två akvarium.
Vad jag gjorde var att jag först sköljde rent dem noga i kranen (tog bort jord osv.). Sedan så stoppade jag ner dem i en hink med kranvatten. Efter det hällde jag i väldigt mycket salt i det vattnet, och lät det stå. Några timmar senare plockade jag upp stenarna, sköljde av dem en sista gång i kran - sedan lät jag dem torka i några minuter innan jag la ner dem i akvariet.
Jag har aldrig upplevt några problem med denna teknik jag använder nu. Ska dock i fortsättningen koka stenarna, även kolla om det är kalk stenar eller ej ^^
Andra saker.. hm.. grenar skulle jag ej ha i mitt akvarium, då jag är rätt för att det skulle helt enkelt skita ner akvariet för mycket. Beror nog väldigt mycket på vad för slags gren det är :P någon annan här vet nog mycket mer om det än jag ^^¨
Snäckor har jag aldrig upplevt problem med i min sköldpaddas akvarium. Dessa snäckor är dock ej plockade i norden (bara två, mussla & fingersnäcka), utan jag plockade dem utomlands.
Okej, nu ska jag lära dig ännu mera ;) Till vänster i menyn högst upp har du en sökmotor som söker i alla trådar som finns i akvariefisk.ifokus.se och hittar du inte ditt svar där så ställ gärna frågan. Nu gjorde jag detta ;) .. och fann en tråd angående stenar: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d71375db9cb46223304f219-stenar-fran-naturen
Jag är sen med svar ser jag idag. :))