Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 13774 ggr
Roxie
0

Tofsalger

Jag har fått svart tofsalger (tror jag det heter) i mitt stora kar. Funderar på hur jag ska göra för att bli av med det. Har just nu amanoräkor, Ancistrus och äppelsnäckor som städpatrull men ingen av dem verkar direkt intresserade av att ta hand om detta. Skulle ottosar ta detta tro? Och skulle dessa funka med övriga invånare?

// Sofia

[Jens]
0

siamesiska algätare är de bästa på att ta tofsalger.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

GuUuLd
0

Eller om man vill ha dyra L-malar så funkar L239 Bayancistrus beggini fin fint :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Myrrami
0

Jag har köpt Siamesiska algätare i mitt nu och de är jätte effektiva

Roxie
0

#2 men guuud vad läckra! Men de korsar sig med vanlig Ancistrus? Säkert svindyra också :P hade dock varit roligt med något annorlunda :) Siamesiska har jag hört ska vara bra. Men de vill väl gärna vara fler? Tänkte att det kanske inte är så bra att fylla karet helt med städpatruller.

// Sofia

GuUuLd
0

#4 Näe de korsar sig inte med Ancistrus är helt olika släkten. Jo de kostar en del, man får nog räkna med minst 500kr/st iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Jens]
0

Ja siameser trivs att vara flera. Butiken som jag har haft bra kontakt med har sagt till en kund att köp du siameser men om du vill sedan lämna tillbaka dem så går det bra. Självklart förlorar man en slant men till förhållande till den GuUuLd föreslår så kanske siames är ändå att föredra?

GuUuLd
0

Vad som är att föredra att köpa tycker jag beror helt på vad man själv är intresserad av :) Jag köpte 239or i början av mitt malintresse av den anledningen att de åt tofsalger, då jag själv inte är så intresserad av siameser och för att siameserna snabbt skulle vuxit ur mitt 54L akvarie som jag hade problemen i tillskillnad mot L239orna :) Bättre att få fler än ett alternativ att välja på iaf. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Jens]
0

Det var inte min mening alls att klanka på ditt förslag snarare tvärtom. Har man intresse för malar så är det är jäkla bra alternativ. Väldigt snygg och jag skulle föredra den mer än siames! Absolut!!

Roxie
0

Det får nog i så fall bli siameser, även om de andra malarna både hade varit snyggare och roligare, men inte riktigt vad min plånbok känner för just nu ;) Men ni tror inte att siameser skulle ryka ihop med någon av mina övriga invånare; Ancistrus, äpplen, amanos, Kilfläcksrasbora, svärdbärare (ännu bara yngel).

// Sofia

[Jens]
0

#9 Nej de håller sig på sin egen sida. Vad har du för storlek på akvariet? 100 L så räcker det med 3 st så ska det nog vara rensat ganska så snart.

Roxie
0

#10 Ah okej! Jag har 200L stort kar. Men det borde kanske räcka med 3-4st ändå?

// Sofia

[Jens]
0

#11 Ja beroende på hur mycket tofsalger du har men de är väldigt duktiga på att städa så jag tycker dock 4 st låter bra.

Roxie
1

#12 Då får det bli 4 st :)

Tusen tack till er för hjälpen!

// Sofia

Nightslime
0

Ett annat alternativ är att plantera rikligt med växter så att dom konkurrerar ut algerna, det kan ta lite längre tid än att ha fiskar som äter men i gengäld blir det lättare att få en stabil miljö, sen ska man se till att inte mata fiskarna för mycket så det blir rester kvar som hamnar på bottnen för då blir vattnet lite för näringsrikt vilket också gynnar alger.

Siamesiska algätare brukar bara vara effektiva när dom är små men blir allt latare med åldern…

Se också till att det inte plaskar för mycket utav pumpen i vattnet för då kan det bli för mycket syresatt och då tar algerna hand om överskottet av syre. Ha utblåset från pumpen så att ytvattnet rör sig men utan att plaska och skvätta…

Roxie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Mitt kar är redan väldigt planterat, bifogar bild. Pumpen skvätter inte heller, bara rör vid ytan. Provar med siameser, men ska ha dina tips i åtanke :)

// Sofia

Nightslime
0

Fint akvarium du har. Ser inga alger på bilden men det kanske bara är ytterst lite?

Har du haft akvarium länge?

Roxie
1

Bilden är tagen innan algerna kom, därför du inte ser några :)

// Sofia

Roxie
0

Detta kar har varit igång sedan i juni.

// Sofia

[Jens]
0

Det finns några saker jag tänker på och det är:

1. Delvattensbyte är väldigt viktigt och det förmodar jag att du gör varje vecka på ca 25-30% ?

2. Mossboll eller vad det heter brukar vara en jäkel på att avge alger men det har du kollat om du ser att den är 'ren' från alger?

3. Använder du växtextrakt så att växterna får bra näring?

4. Ett tips, termometern kan flyttas längre bak så att den inte syns framifrån ;)

Roxie
0

Delvattenbyte gör jag varannan vecka, 30%. Mossbollen lade jag i några dagar innan denna bild togs, därefter läste jag något inlägg här på forumet om just mossbollar. Så den är long gone! Den kan säkert ha varit en del boven i dramat. Jag använder Happy-Life växtnäring och happy-carbo. (Serien heter väl Happy Life). Termometern sitter i bakre hörnet sedan ett tag tillbaka :) Alltså det är inte jättemycket alger, ännu. Men på bland annat den stora anubiasplantan så finns det några små svarta tofsar, samt några på rötterna och stenarna. Vill få bukt med detta INNAN det blir mycket :)

// Sofia

[Jens]
0

Då har jag fått bra klarhet i det hela och då räcker det säkerligen med 4 siameser! =)