Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4815 ggr
Vovisch nr2
0

skaffa diskus

Hej allihopa! Vi funderar på att skaffa Diskus till 190l trigonakvarium. Har lite frågor som jag skulle bli glad över att få svar på ganska snabbt, eftersom akvariet kommer på lördag!

• Vilket foder brukar uppskattas av Diskus?
  • Funkar det med ca 2 vattenbyten per vecka?
  • skulle det passa att ha tillsammans med diskusarna, två siamesiska algätare, 3 Ancistrus, ca 10 pansarmalar?
  • Om man är på semester under sommaren ca 2 veckor funkar det då att göra storrengöring innan man åker och sedan skippa vattenbyterna då det är min farmor som kommer att kolla och ta hand om fiskarna. 

Tacksam för svar!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Vovisch nr2
1

Ingen som kan tipsa? :)

[Evisen]
0

www.diskusforum.se

Där kan du läsa och se om Diskus passar dig. Jag är personligen glad att slippa den fisken, då den tog för mycket energi ifrån mig och dåvarande pojkvän🙂

Vovisch nr2
0

har redan tittat på den sidan, men vill ha lite "personligare svar", men tack för tipset! 🙂 akvariet (juwel trigon 190l) har precis kommit nu så är extra tacksam om någon svarar! efter ca. 1 vecka kommer jag sätta i ett par "testpiloter" som är 3st pansarmalar från mitt andra akvarim! 1 vecka senare om allt går bra kommer ja att stoppa i ett 10-tal till osv!🙂

[Evisen]
0

Ok, jag skrev för en tid sedan svar till en kille här som undrade om Diskus. Kolla på #44 där jag skrev svar om diskus

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5176d9e08e0e7455f500154f-konstigt-inredning-for-diskus

tesselituss
0

Lite beroende på hur många du vill ha så kan de funka!

Kram /Tess

[Evisen]
0

50 liter per discus… Nästan fyra stycken då tesselituss. Eller hur menade du?

Vovisch nr2
0

jag hade tänkt mig att skaffa 6st ungdjur! skulle det funka? har börjat leta lite efter en privatodlare för bra pris! :)

[Evisen]
0

Kan bli lite trångt om utrymmet om du bara har 190 liter. Men som små funkar det:).

tesselituss
0

Ja och beroende på storlek. Små drar man ju med fördel upp i mindre kar. Men då gäller de att jobba hårt! Mkt matning o vattenbyten!

Kram /Tess

[Evisen]
0

Exakt👍

Vovisch nr2
1

har också tänkt att lägga mycket tid på detta projekt!👍 var på akvarielagret i dag och köpte lite grejor, bla en stor rot, lekgrotta till Ancistrus, två växter och så tre säckar med "diskus sand" som ska vara sådant som finns i amazonas floden! (diskusar älskar det) Blev väldigt dyrt men är väldigt nöjd med resultatet! pratade även med en Diskus expert som berättade mycket för oss! han hade en kull Diskus som var 4månader som vi ska titta på! 😃 Känns som det går framåt!

[Evisen]
0

#11 Diskus sand? Undrar vad Christer(A-lagrets ägare) gjorde på sin resa i Amazonas när han och ett gäng var nere för kolla på vilda diskusar och lite till.

De är dyra på A-lagret.. Tyvärr. Kolla in Akvarieleasings utbud, de brukar ha bra saker.

Hette möjligtvis diskusexperten Bosse? Var det så vet han vad han pratar om, då han var en av de första som lyckades föda fram Heckel-diskus om jag minns rätt.

Bosse och Christer finns båda på diskusforums sida*tips*.

Kan inte du slänga upp en bild på sanden om du har möjlighet? Skulle vara kul och se hur det ser ut..

Vovisch nr2
0

kommer inte just nu på vad han heter… kan ha varit Bosse! har inte möjlighet att slänga lägga upp bild tyvärr :( 

sanden är ganska så ljus och finkorning, "han i affären" sa att det var perfekt för diskusar! 1 säck (9L) för 200. tror iaf att pansarmalarna kommer uppskatta den! :)

tesselituss
0

Det är zolux sanden blan 0.5 quartz som ofta benämns som amazonas sand :) den är identisk med sanden i från amazonas enligt proffsen som vart nere där! :)

Kram /Tess

tesselituss
0

Zolux 0.5 quartz blanc heter den

Kram /Tess

tesselituss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på zoluxsanden!

Kram /Tess

[Evisen]
0

Tack för svaret tesselituss:). Efter lite googlande och kikande, så tycker jag att den är rätt snarlik vanlig rådasand*s*.

Vovisch nr2
0

Jepp! Det är den sanden! :) Tycker om den väldigt mycket! Akvariet har nu varit igång i snart 3 dygn med vattenbredningsmedel. Idag har det klarnat helt. Har 3 st albinopansarmalar som väntar på att komma till det nya karet. Resten av familjen är väldigt otåliga med att vi ska släppa i fiskarna, men jag är väldigt bestämd med att vi minst ska vänta i en vecka. Så nu frågar jag om det skulle gå för sig att släppa i de första Pansarmalarna?

tesselituss
0

Nä rådasanden är den absolut inte lik. Denna är vit. Rådasanden är… sandfärgad! Googlar man på zolux så har dem massa olika sander och även om man skriver blanc osv så får man upp alla deras olika sander. Vi har denna sand i flera kar, sedan hade vi vanlig råda sand o de e som dag o natt! :)

Kram /Tess

tesselituss
2

Släpp du i dem! Jag lägger alltid i "testfiskar" samma dag som jag startat karet för att utan bakterier bildas inte heller de nyttiga bakterierna

Kram /Tess

Vovisch nr2
1

Kommer nog ändå vänta tills på söndag, för att på lördag kommer jag att plantera i några nya växter+en till mindre rot. Tror inte att det är så kul för de ny-inflyttade att bli ännu mera stressade dagen efter de har bytt miljö! Annars så går det bra med akvariet! Den stora roten har precis börjat att sjunka lite! :)

Vovisch nr2
0

Blev lite ändring :) Släppte i pansarmalarna igår i stället för på söndagen! Så nu kommer jag att släppa de siamesiska algätarna på söndag då! Pansarmalaena simmar nu glatt i akvariet. Man ser att de tycker om den stora ytan och den fina sanden! imorgon kommer jag möjligtvis att åka till bromma Zoo och köpa lite till…. Senare i oktober så kommer ja att gå på en fiskmässa och titta lite på Diskus! 🙂

NI FÅR GÄRNA KOMMA MED YTTERLIGARE TIPS!🙂BLIR BARA GLAD DÅ

[Evisen]
0

På Bromma Zoo är de väl bara dyra? Sist jag var där tyckte jag synd om fiskarna som gick i tok för små akvarium:(.

Tror att det kan vara fiskauktioner snart, Haninge brukar ha sina på fars' dag. På de auktionerna kan man ibland göra fynd:).

Vovisch nr2
0

Tänkte inte heller köpa fisk där! Ska köpa rot, växter och ny hov mm. där… Tänkte sedan se på akvariemässa om de har några Diskus som faller en i smaken! Tack för tipset om fiskauktionen i Hanninge! Ska kolla vidare på den! :)

tesselituss
0

Synd att du bor i sthlm! Jag har en grupp heckelcross till salu :) skall iofs upp till auktionen i örebro i oktober! :)

Kram /Tess

Vovisch nr2
0

åhh så synd att jag bor i Stockholm :( hade annars varit kul att titta! längtar tills vi jag flyttar siameserna. de är väldigt små ännu men går i ett 64l, så det blir roligt att se dem i större akvarium! eftersom det kommer lite ny inredning i akvariet så kommer jag nog släppa i dem imorgon efter jag har kollat vattenvärdena! Det blir nog svårt att fånga de två små rackarna! de  är väldigt snabba o busiga! 😃

Vovisch nr2
0

som vanligt blir det lite ändring på planen! i morse var planen att åka till Akvarielagret och köpa växter o rot, men istället så åkte vi hem med ett stim (10st) av Svart Fantomtetra! de stimmar nu fint under den stora magrove roten! alla är jätte pigga och hannarna har redan börjat visa upp sig för damerna😎Ni får gärna skriva så mycket ni vet om dem! Vill så klart att de ska trivas så bra som möjligt! för övrigt så köpte jag ett fint par fjärilsciklider som jag har i mitt ena 64l, hoppas att få yngel på dem i framtiden! Vad tycker era Diskus om att äta? när jag får mina ska jag börja mata med röda mygg, men senare testa på med levande! 😛

[Evisen]
2

#27 Inte röda mygg*skriker förfärat*. Röda mygg är allergiframkallande och sen innehåller de inte mycket proteiner mm. Googla på röda mygg så får du se vad du hittar. Diskusar gillar D-50. Sen finns det en uppsjö av diskusfoder, du kan även tillverka egen frysmix:).

Hoppas du får yngel på fjärilscikliderna, en av mina favoritfiskar.

Vovisch nr2
0

Putt! :)

Anjelu
1

När jag köpte mina första Diskus (blåturkar) så hade dom gått på helt vanligt Sera Diskus granulat så det fortsatte jag med då dom älskar det. Sen får dom lite "godis" ibland i form av artemia eller oxhjärta. När jag plockade i småttingarna var dom ju uppfödda på artemia så det fortsatte jag med, sen efter ett tag så började dom även dom pilla i sig av Diskus granulatet och verkar tycka mycket om det. Så det bästa och enklaste är nog att fortsätta med vad uppfödaren har matat på. Sen skadar det ju inte att prova nåt nytt men första tiden hade jag nog satsat på säkra kort.

Vovisch nr2
0

var ganska länge sedan denna tråd var aktiv. Men imorgon så är det dags för mina efterlängtade Diskus! Vet att det är lite sent ute att skriva men vad ska man tänka på när man ska välja Diskus? Vill så klart att det ska bli så bra flock som möjligt! Var inte rädda för att skriva! Är bara nöjd med något vettigt man kan tänka på! 😃

-Cissi-
0

Här är bra info om vad man ska tänka på vid köp :) 3dje kommentaren (i övrigt är hela tråden bra att läsa om diskus)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Vovisch nr2
0

Hej igen! Skrev föra veckan att jag skulle på fiskmässa i lördags i köpa Diskus. Har inte haft internet så har tyvärr inte kunnat uppdatera….. Det blev inte några Diskus :( de enda diskar som fanns på mässan var fem stora som inte såg ut att må så bra. Blev ganska så besviken så klart… Men akvariet står klart för Diskusarna så letar nu för fullt på Blocket! Skriv gärna om ni ser på blocket mm. några Diskus som skulle passa! :)

Taggeman
0

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Vovisch nr2
0

Har redan kontaktat dem som säljer diskusarna. antingen så är dom slut eller så finns dem inte kvar i rätt storlek😕…..  Men tack för att du länkade ändå! Har kontaktat en uppfödare men han svarade inte idag. vi får se om han svarar senare.  :)

Vovisch nr2
0

Har köpt Diskus idag!!!! XD Köpte dessutom hos en av Sveriges bästa uppfödare! Är super nöjd med mina älsklingar som är åtta månader

[Evisen]
0

#36 Vem köpte du av och hur ser diskusarna ut? Kul att du är nöjd med köpet👍.

Vovisch nr2
0

Vad jobbigt! Skrev mer än dubbelt så mycket på #36! Typ allt text är borta! Men iaf så hette uppfödaren Ninni. Kommer ej ihåg efternamnet…. Vi fick med ett ton frysfoder hem (kändes det som) och vitaminer som man tillsätter i fodret o lite salt som man tar i innan Diskusarna kommer in i akvariet! Jag hade räknat med att komma hem med en stor påse med alla fem fiskar i, men istället så var de inpackade var för sig i plastpåsar som senare blev inpackade i en jättelik frigolitlåda som vi hade i bakluckan. :)

[Evisen]
0

#38 Jag trodde du skulle säga Bosse Q*s*. Han är väldigt duktig med Diskus. Om jag tänker på rätt person så vann Ninni ett pris för snyggaste diskusen för något/några år sedan, så kanske du har köpt avkommor ifrån den fisken:).

Låter som de packade jättebra och förståndigt med frigolitlådan:).

Hoppas på att de kommer trivas i sitt nya hem, och att de äter bra och allt flyter på för dig👍.

Vovisch nr2
1

Tack så mycket "Evisen"! De mår jättebra och äter som att de inte gjort något annat! De ser också ut att tycka om akvariet med rötterna och den stora simytan! Kändes riktigt bra att köpa från Ninni. Hon visste vad hon höll på med till 100%! Ska nu mata minna bebisar med oxhjärta som jag ej har testat att med någon gång tidigare. :-)