Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1072 ggr
[jjennyeklundd]
0

Vilken kamera?

Hej! Jag undrar vad man ska använda för kamera för att lyckas få bra bilder på sina fiskar? :)

MagArne
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror lite på vilka krav du har men jag rekommenderar följande.

Du behöver en kamera med en extern blixt samt en förlägningskabel till blixten. Det behöver nödvändigtvis inte vara en systemkamera men det är en klar fördel om det finns en hel del lättillgängliga manuella inställningar.

Viktigt är även att tänka på att välja en kamera eller objektiv med kort närgräns. Närgräns är kortaste avståndet som kameran kan fokusera på. Oftast brukar 18-55mm objektiven som följer med de billigare systemkamerorna fungera alldeles utmärkt då de har relativt kort närgräns.

MagArne
2

Vitsen med förlägningskabeln är att man då kan ha blixten ovanpå akvariet och slipper reflexer i fönstret.

Försök mörklägga rummet också så speglar det sig mindre i akvarieglaset.

Stativ är inget måste men underlättar en hel del.

MagArne
2

Ställ in kameran enligt följande

ISO: 100-200

Manuellt läge

Slutartid 1/250s (kortare tid går inte när man kör blixt och längre ger suddiga fiskar när de rör på sig)

Bländare: Här får man testa sig fram men runt f/11 kan vara en bra början. Har man för stor bländare (lågt bländartal) blir skärpedjupet på tok för kort och har man liten bländare går det åt väldigt mycket ljus. Var inte rädd att testa uppåt f/22.

Vitbalans: Trots att man använder blixt tycker jag att lysrörsläget ger rätt färger.

MagArne
2

Ljusmängden justerar jag genom att ändra styrkan på blixten.

Längst ner till höger står det 1/8 som i detta fall innebär 1/8 del av blixtens blixtstyrka.

Är bilden mörk, öka till säg 1/4, 1/2 eller 1/1. Är den för ljus minska till säg 1/16

En del blixtar har inte dessa inställningar utan då ändrar man styrkan i kamerans menyer. Oftast trycker man på blixtknappen och snurrar på justerhjulet.

Räcker inte ljuset till. Öka ISO till 200, 400 eller välj en större bländare (lägre bländartal) t.ex. f/8

MagArne
4

Resultatet

[Jens]
0

Tack MagArne! Ska ta del av detta och öva på det i veckan om jag hinner men jag har bokmärkt tråden

sauk1
2

MagArne, vilken klockren grundkurs du spottade ur dig direkt! *applåder*

Passar mig perfekt. Tackar! Även om det inte var jag som frågade… 😉

[jjennyeklundd]
0

Tack så mycket för tipset!! Jag ska skriva ner det där :D

LajvKrattan
0

Heja MagArne! 🥳

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!