Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 785 ggr
Ellenor123
0

När släppa i räkorna?

Ska starta upp mitt nya räkkar på söndag med växter, soil, rötter, bakteriekultur osv. Hur länge ska jag vänta tills jag kan köpa räkor? Har nämligen hört väldigt olika saker när det gäller tiden. Bör jag släppa i mina ancistrus(3 cm) i det nya karet under en vecka för att  hjälpa uppstartsprocessen med fiskbajs och mat?

Tacksam för input.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

MagArne
0

Vad ska du ha för räkor? Vissa är mer känsliga än andra

Häll bakteriekulturen direkt i filtret

Ellenor123
0

Blue Pearl, Blue Jelly eller Grön Baubalti. Har inte bestämt mig än, men vet att ingen av dom är väldigt känslig.

Ellenor123
0

Putt!

[Jens]
0

Varför puttar du upp denna tråd? Ser ingen anledning till att göra det?

LajvKrattan
0

#4 Jag antar att hen vill ha mer info. Det har inte kommit något rakt svar än. 

Jag är inte säker, men en mindre fisk kan du nog släppa i som "uppstartfisk". När den första nitritspiken väl är över borde du kunna släppa i räkorna utan problem.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
0

#4 För jag hade inte fått svar på min fråga🙂

#5 Okej, "som vanligt" då. Läste någonstans att karet skulle stå i flera  månader innan räkor kunde flytta in, därför jag undrade. Tack för ditt svar!

[dynamitella]
0

Man puttar inte sin tråd förrän tidigast efter tre dagar. Det är en regel i forumet :) Annars bara ser vi samma tråd hela tiden, men ingen kan eller vill svara.

I alla fall. Du kan släppa ner ett fåtal räkor efter 2 veckor med ancistrusar/filterbakterier. Tänk dock på att under några veckors tid konstant testa för nitrit och göra små vattenbyte om det går upp.