Envis sjukdom. Vad?
Har sedan i maj problem med en envis sjukdom i ett av mina kar (112 L) med Guppy. Det börjar med att avföringen är vit och sladdrig. Sen slutar de äta, avmagrar, blir slöa och dör. En och en har dött och sen det började har ca 40 fiskar dött, vilket är nästan alla som fanns när det började. Under sommaren har jag behandlat fyra gånger (2 ggr med baktopur och 2 ggr med furanol) + haft alla med minsta symptom i intensivbad med furanol en gång. Jag trodde för några veckor sen att det förvunnit och köpte jättefina guppysar på guppy-SM. Sen kom det tillbaka. Nästan alla av mina gamla fiskar i det karet har dött och nu har även ett par av de nya fått symptom.
Har superdesificerat ett akvarium som jag satt över alla fiskar med frisksyptom i (vilket jag tänker är att de har normal avföring).
Man jag undrar var sjutton det är jag har fått. Jag hade inte satt in så mycket nytt på väldigt länge innan det började. Det jag vet är att jag kort innan det började köpte en mal från en zooaffärer (den är dock fortfarande frisk) och att jag plockade med mig några tomma snäckor från västkusten (som jag rengjorde men inte kokade).
Man tappar liksom stinget när egenodlade fiskar sen flera generationer bara dör :(
- Hexamita truttae (Hexamita (Octomitus) truttae) Octomitus parasite
- Ichthyosporidium hoferi (Ichthyosporidium hoferi) Fungus Disease fungi
- Inflammation of intestines
- Fish Tuberculosis (Mycobacterium piscium) bacteria
- Pleistophora (Pleistophora hyphessobryconis) Neon tetra disease fungi
- Argulus (Argulus) Argulus parasite
Gjorde ett test på denna sidan; http://www.fishyportal.com/diag/ där jag klickade på symptomen du sade. Rekommenderar dig att googla lite på varje sjukdom, och försöka hitta vad det är du har.

Tack för tipset! Har kollat på sidan, men tyvärr hittar jag inget som stämmer riktigt. Ingen som varit med om något liknande?
Har du när du medicinerat haft i medicin i hela akvariet, eller har du bara kört bad? Jag rekommenderar dig att kombinera furanol OCH baktopur i en och samma medicinering.
Jag hade något liknande (eller, exakt som du beskriver) på fiskarna i min Avatar. Tyvärr slutade det med att de dog. Men rådet jag fick var den ovanstående kombo av medicinering, minns inte vad de trodde att det var tyvärr. Fick aldrig någon klarhet i det.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Detta bör röra sig om någon sorts flaggelat. medicinera med metronidazol i ett karantäns akvarium. om dock inte det hänger ut maskar från analöppningen från fisken.

#3 Jag har både medicinerat hela akvarium (4 ggr) och badat dem i intensivbad en gång. Har använt både furanol och baktopur, men inte båda samtidigt utan gjort stora vattenbyten emellan.
De fiskar som jag lade över till karantänakvarium för två veckor sen har inte visat några av symtomen så jag hoppas att de förblir friska, men det får bo kvar där ett par veckor till då jag tror att inkubationstiden är flera veckor. Av de som är kvar i det "sjuka" akvariet är det bara några få kvar. Konstigt nog har varken min L-mal eller Kuhliål visat några sjukdomssymtom fast de bor i det sjuka karet.
Helst skulle jag vilja flytta över alla fiskar från den sjuka karet till ett eget karantän så jag kan sanera det sjuka karet. Det är mitt största och jag behöver det verkligen pga platsbrist i de andra. Problemet är att jag inte har några flera ytor att ha ett till akvarium på om jag inte ska ha det på golvet :P
En del parasiter och liknande kan efter ett tag bli immuna mot medicinen man medicinerar med och man måste därför efter ett tag kanske byta medicin preparat! Hade samma problem i ett av mina akvarium. Se till så att akvariet är så mörkt som det går och byt medicin efter ett tag om inget händer. Jag gjorde så och det gick sakta men säkert framåt. Fiskar som väl blivit sjuka går oftast inte att få friska igen