Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1450 ggr
JosefinGothe
0

Bli av med snäckor?

Hej!

Jag ska starta upp ett nytt akvarium till mina blivande salamandrar men jag undrar en sak:

Jag tänkte använda mig av mina Anubiasplantor som jag har i ett annat akvarium, som tyvärr är täckta av posthorn + ägg. Hur blir jag lättast av med dessa? Jag vill helst inte ha posthorn i det nystartade akvariet.

Jag tänkte duscha och tvätta plantorna noga, men det är svårt att se alla minismå snäckor. Kan man till exempel ställa ut en hink växter på balkongen en natt med ett par minusgrader eller dör växten då? Dör posthornen? Eller kan man ta upp en växt och låta torka ett par dagar? Eller kan man koka växten på nåt vis? Dör växten då? Dör posthornen?

Har ni något annat bra tips?
Tar tacksamt emot alla råd :)

//Jossan

LajvKrattan
0

Låt växterna stå i kolsyrat och saltat vatten i några timmar. Det tar död på det mesta. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

JosefinGothe
0

Okej! Alltså typ Ramlösa eller Loka?
Vilken mängd salt behöver man?

Tack för snabbt svar! 👍

//Jossan

[ErikP]1
1

Eller så kan du köpa några Anentome Helena snäckor som äter skräpsnäckor! :) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139739

LajvKrattan
1

#2 Precis så! En timme eller två så ska snäckorna vara döda. 😈 Snigelätande snäckor är ju också en lösning om man inte får bort dem från början.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!