Mal och sköldpaddor
Jag har 2 stycken Reeves Kärrsköldpaddor.Det är inga vuxena det handlar om utan dom är ca 4 cm.Men jag har 2 vuxena som jag snart ska skaffa ett större akvarium till.Då ska dom små få flytta över till detdom stora har nu,Det är på 240 L.Nu är det som så att jag har blivit helt fäst vid stora malar också och vill gjärna ha en tillsammans med dom små utan att riskera att någon blir upp äten.Det jag undrar är om någon har tips på en stor mal som är lätt att få tag i och som jag kan ha tillsammans med dom små sköldpaddorna.
Sedan undrar jag vad jag ska ge den för mat :D
Jag undrar också detta, när det gäller om stora ancistrusar fungerar med reeves.
Angående vad du ska mata reeves så är kokad broccoli, kokade ärtor, kokade räckor, kokad potatis (ej ofta), kokad majs (ej ofta) och kokad sparris. Det är viktigt att du erbjuder kalcium också. Att fråga om kalcium tillsatser i din djuraffär är en bra idé.
240-liters är litet för två :/ jag har en reeves i ett 220-liters, och det ser jag som rätt litet. Men det är inte ohumant litet, som 50-liters tex - så antar det fungerar om du har ett kraftigt filter.
Räkor behöver man väll ändå inte koka? 🤔
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nu var det inte sköldpaddorna jag undrade över utan frågorna gäller endast malar:D Vilka malar kan jag ha ihop med så små sköldpaddor på ett 240 L och vad ska jag mata dom med :D Ancistrusar blir runt 10 cm och är jätte god mat till sköldpaddor.MEn inget bra alternativ om man vill ha dom kvar :D
#3 Är svårt för min lilla hane att tugga om jag inte kokar & skär upp den. Tar även bort huvudet och exoskelettet eftersom jag tycker det blir så stökigt. Om han inte kan tugga isär den, så simmar han med den i munnen mot ett av akvariets fönster >.< och tillslut går den ju isär & blir mjuk :P men det blir så onödigt smutsigt osv -.-
Har en video på youtube där min Kiwie (hans namn) äter en helt okokt, oskalad räka.. och ja.. det blev ju stökigt.. har dessutom inget bra filter, mitt filter är egentligen till ett 60-liters (har ett till filter, men det är bättre till guppysarna). Väldigt bra filter, så fungerar ju med många vattenbyten :/ ska köpa ett nytt när jag har råd till 200-liters.
#4 Blir inte hanar runt 15 cm åtminstone? Det är dubbelt så stor som min sköldpadda >.< borde det inte räcka? Min bebis Ancistrus på 3 cm är i mitt Guppy kar nu, tillfälligt, hon/han blir undviken av guppysar, och dem nyfiknaste som vågar närma sig blir bort jagade. En Ancistrus saknar ju tänder och något över huvud taget till att försvara sig med.. :/ men dem borde väl ändå kunna hålla sköldisen på avstånd på något sätt..
#7 Undrar om min Kiwie skulle ge sig på något som var dubbelt så stort som han själv ;_; aja.. jag får väl komma på någon slags lösning, antigen chansa och göra allt jag kan för att ancistrusen inte ska bli uppäten, och hoppas på det bästa. Vet inte hur gammal Kiwie är, men har haft honom i nästan två år, och han har bara blivit piggare med åren och en aning större.
Har ångrat mig på sistone om att omplacera Kiwie.. låter dumt men han är så tam ^^ följer efter mig, blir handmatad och verkar t.o.m lyssna på sitt namn. :P
#15 Ah då förstår jag :)
Ancistrusar blir upp till 15cm men det är sällan dom blir så stora.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
har aldrig sett en sånn stor abcistrus men men :D
Min 12-13 åriga reeves kärrsköldpadda bor med fisk, har gjort det de senaste 10 åren. 🙂 Han har bott med gibbiceps, plecostromus, ancistrusar, koikarpar, scalarer, siamensis, Blå gurami, regnbågsfisk (som kläcktes o växte upp i karet) o några fler jag inte minns…
Nu bor han med flaggciklider (de är 12 o rätt så små ännu), praktbotsior, siamensis, ancistrusar (som ynglar av sig då o då, där vi har sålt o gett bort massor!) o kardinaltetror.. Alla fiskar frodas o växer fint, karet är 310 l o inrett med massor av stenar (grus självklart, sköldis vill kunna gräva sig en sovhåla under brötet..) rötter o en massa växter.
Som landdel har vi (jag o sambon) byggt en ramp upp till strax ovan akvariet där vi har siliconat fast skifferplattor på akvariet längst med bakre glasskivan. En ramp runtom (men inte fram, vill ju kunna se honom oxå) åsså lysrör o värmelampa uppepå. 👍 Om ni undrar varför vissa fiskar försvann så berodde det på att malarna o koikarparna blev för stora…några sålde vi o vissa avlivade vi ef de blev för hungriga på småfisk.. Det går att fostra en sköldpadda att inte äta fisk..men inte en fisk som är rovdjur..
Kan lägga in bild på alltihop sen om ni vill?
#11 Jag vill gärna se bild :)
#14 Din reeves har inga gula streck nerför nacken..? Är det verkligen en reeves? o_O Min Kiwie (hans namn) har klara gula streck nerför nacken, och gula ögon med ett svart streck.
Jag skulle älska om min Kiwie kunde bli tränad till att inte äta fiskar, och växter… har aldrig lyckas plantera en växt i hans tank.
HUR? :O
#15 Jo han är en reeves, när han var yngre hade han fina guldfläckar på varje platta på skölden o lite gult på huvudet..nu är han gammal o grå..men fånigt pigg o glad, jag har försökt att få honom att äta mer grönt men han vägrar..pellets, oxhjärta o räkor ska det va! Ibland äter han några algtabletter iallafall…
När jag fick honom satte jag ihop honom med en vanlig simpel Guldfisk, när han högg mot den stötte jag till honom hårt i skalet med håven eller en pinne, sen ropade jag (på den då tämligen sure sköldpaddan…) på honom o matade honom med pellets o torkade räkor. Han fick inget rått kött utan jag ville få honom att förknippa fisk o kött med obehag o mig o pellets med trevligheter. (ja ja kalla mig elak men det fungerade..kunde ta upp o skälla på honom oxå..sköldpaddor hör alldeles utmärkt..)
Som växter till honom o fiskarna fungerar anubisen bäst, binder fast dem på mangroverrötter. Javaormbunke fungerar med, den med fastbunden.
Sköldis o jag har ju bråkat o kompromissat i 10 år nu..men vi har haft besök av några sköldpadds o akvariefantaster o de säger samma sak.. - Hur gör du??
Fick Sköldis gratis eftersom han hade dödat 2 andra sköldpaddor, så jag tänkte (eftersom jag inte kunde ett skvatt om sköldpaddor eller knappt fiskar) att han kanske gillade fiskar bättre…som sällskap? 👍 Varför inte kunna fostra en sköldpadda? Han har ju faktiskt en hjärna? 😉
En gammal bild här där Sköldis undrar vad ancistrusen gör..(där ser man att han har guldfläckar på skölden oxå..)
Reeves o Ancistrusar (vuxna då) går utmärkt ihop, Ancistrusen försvarar sig lätt med giftgaddarna de har, Sköldis har blivit stucken några gånger o har respekt för dem..men han gillar inte när ungarna ska rengöra hans skal..då blir det rodeo.. 😃
#16 10 år? Jag tror Kiwie är max fem år då om klara gula streck är något dem har i ungdomen. Jag får väl försöka med några guppys.. :/ några få mellan stora yngel bara. Kanske dem kan bli vana med sköldpaddan? Och lära sig att hålla sig undan?
Om jag har tur, kanske Kiwie får äta en Guppy då och då, att dem förökar sig själva snabbt nog. Hoppas jag lyckas lära honom.. kan putta undan honom från en fisk om han närmar sig rovdjurs-aktigt.. men vill inte behöva göra det ><
Ska börja med växter :P
#18 Sätt du i både växter o några fiskar som är snabba o kan tänka lite..jag fick några platys en gång i tiden..mer korkade fiskar får man nog leta efter..när Sköldis gapade efter sin mat simmade platysen in i munnen på honom o svaldes..😡
Sätter du in stenar, rötter, växter samtidigt med fisk får du: En förvirrad o sur sköldpadda (som då blir lättare att få till att låta bli fisken) o samtidigt får fisken gömslen! 🙂 Bra va!? Sköldpaddor gillar inte förändringar..har jag lärt mig..så under tiden din Kiwie är upprörd över vad matte har ställt till med kan fiskarna finna sig till ro..glöm inte att mata Kiwie ofta o noga..en mätt sköldpadda är en snäll sköldpadda..🙂
http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=c_reevesii
Fann en intressant sida om våra sköldpaddor. 🙂