Vilka tåler salt?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Sniglarna klarar det oftast inte kan jag direkt säga
Red onion är bräckvattenlevande. Så jo, just denna snäckan mår tom. bättre med salt än utan.
Okej jag har då fått lära mig den regeln att sniglar inte klarar det exempelvis om du vill bli av med skitsnäckor kan man salta själv gjort och det funkade
#3.
Det stämmer bra. Förutom att det också finns bräckvattensnäckor. Sniglar är fel ord att använda då man inte har sniglar i akvariet.
Neritasläktet, alltså red onion och zebrasnäckor osv, deras ägg kan inte ens kläckas i sötvatten. De behöver salt.
Nej just det det känner jag igen ja jag mena snäcka
jag har posthorn, sandsnäckor och äppelsnäckor och de klarar sig bra i det lilla mängd salt jag har i akvariet.
Ser inga som helst problem att ha salt i akvariet, zahara. Det är bra med salt i förebyggande syfte.
Jag har tom en sandsnäcka i mitt saltvattens akvarium. Den hängde med när jag flyttade sanden.( jag trodde jag rensat ut alla sandsnäckor ur sanden) Jag har testat flytta den till sötvatten igen när jag såg den i karet men den låg bara i skalet i 4 timmar, så jag la tillbaka den i saltvatten igen så kom den ut direkt och grävde ner sig.
Perfekt tråd för mig, har haft funderingar på att salta mitt guppykar men då det går pomancea där så har jag varit tveksam men då kan man lugnt salta på alltså. :)
Funkar alldeles utmärkt med salt för äpplen för det har jag i mitt guppykar.
För att det nu snackas äpplen i tråden så tänkte jag fråga vad dom klarar för högsta temp.. har haft äpplen länge men inte tänkt på det tidigare.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
18 - 28 grader.
Tack Jens :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det kan vara olika men jag har mina på 26 grader och då är det fullt ös i akvariet och de trivs verkligen och skaffa sig bäbisar. Om jag sänker graderna till 20 så har jag ingen aning om det är likadant där.
Jag vill varna ang. salt hos äpplen. Äpplena kan bli ledsna och stänga in sig i sina skal om man tar för mycket. Så dosera lite i taget under några veckor och observera snäckornas hälsa och humör :)
Absolut, inga stora mängder. Har sett en del som skriver 1 dl per 100 liter och det tar inte jag. Långt ifrån så mycket salt. Jag kan tänka mig att jag tar max 15 ml (en matsked på 200 L). Sedan använder jag EasyLife Multicura som jag tycker är bra.
Om jag inte minns helt fel så ju högre temp man har hos äpplen ju korta tid lever de men i stället växer de fortare. Rätta mig om jag har fel :)
Det stämmer bra.
Hur mycket saltar man? I mitt fall i förebyggande. Tack för alla era svar!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
i inlägg 15 ser du vad jag använder till mitt stora akvarium men om du är tveksam så ta hälften t ex 5-7 ml till 200 L akvarium.