Växter/Utrota snäckor.
Så en dubbelfråga. Vill gärna ha tips på växter till 300l Diskus kar, Har tyvärr dålig fantasi vad gäller växter/inredning. Sen får man ju alltid med en miljard skräpsnäckor när man köper nya växter. Något tips på hur man slipper dom? Tycker inte det hjälper att skölja.
Vallis kanske? Växter kan man saltbada då dör snäckor och ägg.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
När det gäller växter till Diskus vet jag inte men vill du få bort snäckorna den naturliga vägen så köp dig en Praktbotia den gillar att äta sniglar. Köpte en själv till mitt och den rensade upp sniglarna på runt en vecka.
#2 Man bör ju tänka på att praktbotior blir väldigt stora och kräver stort kar.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jo men fiskar växer i mångt och mycket efter akvariets storlek. Mitt akvarium är på 112 liter om jag minns rätt och han trivs hur bra som helst där med svärdbärare, rosentetror, siamesiska algätare och ancistrusmalar.
#4 Så vitt jag vet är det bara en myt att fiskar växer efter akvariets storlek. Sen är också praktbotior en fisk som inte trivs ensam, de ska helst vara 4-5 st.
Men visst kan man köpa sig 2-3 praktbotior och låta de städa upp sniglarna, bara man har någon annanstans att ha dom sen när de städat klart :)
Annars har jag läst att kolsyrat vatten med salt i dödar snäckorna på några minuter. Man låter växterna bada där i 5-15 minuter(?) har jag för mig att jag läst någonstans. Hur mycket det ska vara av varje sak vet jag inte men om någon vet får den gärna upplysa mig om det! :)
Du kan också köpa växter av privatpersoner och vara noga med att fråga om de har några snäckor i karen. När jag säljer växter är jag alltid nogrann med att tala om att jag har snäckor i ett av karen så får köparen själv välja om det spelar någon roll :)
Mvh Linn
Det är mest en myt. Visst att fisk som går i ett för litet kar kan stanna i växten lite men en fisk som blir 30cm lär inte bli så himla mycket mindre. Dom är dessutom en stimfisk och bör gå med andra av sin art.
Fiskar växer efter akvariets storlek, till viss del men visst är det inget som man ska förutsätta.
Praktbotia är en stimfisk men den behöver inte gå med de av sin egna art. Det är en sak att släppa ner en helt själv med bara sniglar men den jag har simmar med både rosentetrorna och de siamesiska algätarna och har det hur bra som helst.
Jag antar att ni läst mycket i akvarieböcker för det känns så på era svar?
Det som står i akvarieböcker är bra men man ska ta det med lite vanligt sunt förnuft också.
Det finns dåligt med bra akvarie böcker enligt min mening.
Det gör det och jag läser också på zoopet. De rekommenderar ett akvarium på 250 liter vilket kan stämma för en fullvuxen fisk men den jag köpte är 3-4 cm lång och då kan man inte gå efter deras rekommendationer eller?
Till trådskaparen tycker jag fortfarande att Praktbotia är en bra snigelätare och köpa ett stim med ett par stycken är rekommenderat som det sagts tidigare om man har plats till det.
Skölj dina växter noggrant i kran innan du planterar dem, leta noggrant efter ägg medan. Hittar du ägg, klipp bort det bladet då (helst) eller försök skrapa bort äggen.
# Vallisneria är ju faktiskt riktigt fina, ser "lättstädade" ut också. Har haft fluffiga, småbladiga växter förut och det samlas så mycket skit emellan bladen. Vill gärna ha så lättstädat som möjligt med tanke på Diskusarna. Salt alltså? Vilken mängd i hur mycket vatten? Ska växterna ligga och dra i saltvatten eller sköljer man bara snabbt? 5-15 min med kolsyrat h2o men hur länge med vanligt? Många frågor men lät som ett smidigt sätt så är mkt intresserad men vågar inte experimentera själv ;). Tack för tips om Botia men har äppelsnäckor i som jag gärna behåller några få av ibland så det är nog inte riktigt ett alternativ. Sen misstänker jag att plattfisken skulle bli lite stressade av dom, kompisen har ett gäng i sitt kar och det är bra fart på dom små liven :)
Plattfisk? :O
Vad är det för en plattfisk? :P
Nu vart jag nyfiken här, kan du ge mig det vetenskapliga namnet så at jag kan kolla upp den? :)
MVH//Patrik
#11. Förlåt dåligt skämt men brukar kalla Diskusarna för plattfiskar ;). Sorry om jag ingav förhoppning om ny exotisk art 😞.
Meh.. :(
Jag som hade hoppats på något ashäftigt.. :P
Men hörrni. Hur mycket salt till hur mycket vatten? Ska inhandla en obscen mängd växter imorgon och orkar inte stå och skölja och pilla bort skräpsnäckor hela dan :(

Om praktbotiorna är för stora för karet kan du väl bara skaffa en helenasnäcka eller två? De äter också sniglar men utan att vara så kräsna med utrymmet. 🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#15 Sök på saltbada växter på sajten så borde det nog komma upp svar :)
15 gram (en matsked) per liter kolsyrat vatten brukar man ge fiskar när man saltbadar dem så det bör vara samma till akvarieväxter.
När du har saltbadat växterna i ca 20-30 minuter så töm allt vatten och blötlägg växterna i 10 minuter i vanligt vatten efter det så det inte är kvar för mycket salt växterna innan du sätter i dem i akvariet.
Fungerar salt-/mineralvattenbadet även för mossor, utan att det är dåligt för dem?
mossor? Tänker du på t ex sötvattentång och javamossa så går det bra med det också för det gör jag själv.
Precis :)