Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1408 ggr
Fliso
0

Tips & råd önskas!

Hejsan, 

Det är så att jag har startat upp ett nytt akvarium med några neontetror. Men jag skulle vilja ha några fler invånare också, fast inga fler fiskar utan räkor.

Just nu står jag mellan crystal red räkan och körsbärsräkan. Jag kan bara inte välja, och mer än en sort i samma akvarium vill jag inte ha. Eftersom jag vill så småningom odla fram rena räkor.

Några personliga erfarenheter utav någon av dessa två, är någon lättare en den andra? 

Måste ju också tillägga att jag är nybörjare av räkor, fast har inga problem med lite utmaningar. 

Är tacksam för svar :)

Lilolizeit
0

Körsbärsräkor är de som brukar rekomenderas som nybörjar räkor då dom är lite tåligare än andra räkor. Dom förökar sig ganska snabbt också. Har själv Körsbärsräkor, aldrig haft crystal red så den kan jag inte yttra mig om.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LajvKrattan
0

Jag säger som #1, Körsbärsräkor är lättast. 🙂

Glöm inte att ha mossa och lite skrymslen för räkorna att gömma sig i när de ömsar skal och sånt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

ptb
0

körsbär och minst 10 st till att börja med helst fler sen en massa skrymslen och mycke växter helst mossa som redan är rekomenderat =) personligen skulle jag rekomendera att börja med fler än 10 dock runt 20-30 beroende på storlek på akvarium.

"When you go shrimp, You never go back!"

Fliso
0

Tack för svaren! Vet ni om det finns olika graderingar på körbärsräkan som det finns på crystal red?

LajvKrattan
0

Ja, de börjar som vildfärgade. De är då genomskinliga eller rosaskiftande. Om de är väldigt röda kallas de Sakura. De som ser ut som kokta kräftor är Fire red. 🙂 Med körsbärsräka menar man oftast de som ligger mellan vildfärgade och sakura, men alla är samma art.