Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1408 ggr
Fliso
0

Tips & råd önskas!

Hejsan, 

Det är så att jag har startat upp ett nytt akvarium med några neontetror. Men jag skulle vilja ha några fler invånare också, fast inga fler fiskar utan räkor.

Just nu står jag mellan crystal red räkan och körsbärsräkan. Jag kan bara inte välja, och mer än en sort i samma akvarium vill jag inte ha. Eftersom jag vill så småningom odla fram rena räkor.

Några personliga erfarenheter utav någon av dessa två, är någon lättare en den andra? 

Måste ju också tillägga att jag är nybörjare av räkor, fast har inga problem med lite utmaningar. 

Är tacksam för svar :)

Lilolizeit
0

Körsbärsräkor är de som brukar rekomenderas som nybörjar räkor då dom är lite tåligare än andra räkor. Dom förökar sig ganska snabbt också. Har själv Körsbärsräkor, aldrig haft crystal red så den kan jag inte yttra mig om.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LajvKrattan
0

Jag säger som #1, Körsbärsräkor är lättast. 🙂

Glöm inte att ha mossa och lite skrymslen för räkorna att gömma sig i när de ömsar skal och sånt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

ptb
0

körsbär och minst 10 st till att börja med helst fler sen en massa skrymslen och mycke växter helst mossa som redan är rekomenderat =) personligen skulle jag rekomendera att börja med fler än 10 dock runt 20-30 beroende på storlek på akvarium.

"When you go shrimp, You never go back!"

Fliso
0

Tack för svaren! Vet ni om det finns olika graderingar på körbärsräkan som det finns på crystal red?

LajvKrattan
0

Ja, de börjar som vildfärgade. De är då genomskinliga eller rosaskiftande. Om de är väldigt röda kallas de Sakura. De som ser ut som kokta kräftor är Fire red. 🙂 Med körsbärsräka menar man oftast de som ligger mellan vildfärgade och sakura, men alla är samma art.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
0

Precis som #5 säger så finns det olika färger på körsbärsräkan, men inte graderingar "exakt" som crystal red/black.

När vi säger körsbär menar vi denna färg: http://www.redbee.se/attachment.php?attachmentid=1738&cid=18 I akvariet kommer avkommorna bli allt från genomskinliga till nästan, nästan helt röda. 

Normalpris för ett körsbär är 9-15 kronor. Man brukar kunna få 10 st för 100;-

(Sen finns det gula Körsbärsräkor också, men dessa är lite dyrare, och du borde inte blanda färgerna. Avkomman blir brun och går inte att sälja).

ptb
0

hade du bott närmare hade jag kunnat erbjuda min super deal på körsbärs vilt färgade jag kör med just nu ( har på tok för mycket ) som är 20 för 100 =) men det är endast avhämtning =)

Fliso
0

#5 & #6 Tack så mycket för svaren, och exemplar för hur mycket en körsbärsräka kan kosta :)

#7 Det var verkligen synd. Priset var ju väldigt bra men avståndet var för långt :/

LajvKrattan
0

Kolla på Redbee.se! Där säljs massa räkor. 🙂

ptb
0

som #9 skriver kolla på www.redbee.se där är det många som säljer & skickar räkor =) annledningen till att jag har valt att inte skicka dessa är att jag är rätt ny i att odla räkor och jag vill då självklart veta att det går bra med dem samt att se den som köper dem =) hade man hållt på i ngr år så kanske en annan sak =)

Fliso
1

Tack för hemsidetipset! Ska absolut kolla in den direkt (kanske till och med starta ett/en forum/tråd där :)