Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 5835 ggr
[sandra96]
0

fjärilsciklid tappar färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Som rubriken lyder så tappar min fjärilscilkid färg. Om man ska göra en lång historia kort så köpte jag 4 st för ca 2 månader sen, 2 st av dom har gått bort och nu har jag bara en hona och en hane kvar. Men har inte sett dom på 2-3 dagar så var rädd att jag förlorat dom men såg båda för ca 20 min sen och hanen är nästan svart har lite färg på buken men inte mycket mer och honan är mest blek. 

Kan lägga till att honan äter men hanen reagerade inte ens när jag la ner lite mat för att kolla. 

Om någon vet vad det kan vara eller har någon teori om vad det kan vara så uppskattas det gånger 1000! 

lägger upp en bild på hanen med honan i bakgrunden.

[sandra96]
0

P.s han är inte lika mörk som han ser ut att vara på bilden men hyfsat lik.

Taggeman
0

Om man tittar på bilden så ser man som en vitprick ovanför ögat. Men vita prick är det nog inte.

Liknar det som är på den här länken.  http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5240a1b18e0e7478b2001eb1-sjuk-fjarilsciklid
Jag öppna bilden i nytt fönster så kan man förstora bilen bra.🤓

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
0

Ser du om den har blivit tjockare och om fjällen har rest sig?

[sandra96]
0

Skulle mer säga att han är lite för smal, fjällen ser normala ut vad jag ser på han. Jag tror att den pricken kommer från kameran eller liknande för ser ingen prick när jag kollar på han i akvariet. :(

[Jens]
0

Jag är överraskad över att du har haft 4 fjärilsciklider tillsammans utan bråk? Kunde det månne vara så att det var en hane och tre honor? Bilder säger mig ingenting eftersom jag har svårt att se fiskarna i sig. Jag kan tyvärr inte komma på något som skulle göra din fisk att må dåligt, tyvärr. Kanske är det så att de inte gillar varandra och att hanen hade en annan som han gillade mer?

[sandra96]
0

Det karet som jag har ligger på 222 liter så vad jag uppfattade så skulle det inte vara problem med 2 hanar och 2 honor. Såg inga tecken på bråk och ingen av dom hade sår när jag hade alla 4. Så du menar att han kan vara deprimerad? Vill helst undvika att köpa mer då jag haft sån otur med dom men är villig att göra det mesta för att han ska må bra igen :)

Taggeman
0

Fjärilsciklider är svåra att ha levande i akvarium en längre tid. Ska ha täta vattenbyten o hög värme 28grader i vattnet. Sen är dom oftast sönderavlade så dom får lätt sjukdomar.

Kolla den här länken o läs om Tuberkulos.

http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php

http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-81159.html

[Jens]
0

Om den skulle vara deprimerad så skulle jag hellre vilja se färgen tappad, alltså bli blekare och inte mörkare och det är det som gör mig fundersam. Det kan vara en sjukdom och det finns något som heter EasyLife MultiCura som du skulle testa att hälla i ditt akvarium. Jag hade sjuk fisk tidigare men var dock osäker på vad det var och fiskarna blev friska. Läste sedan att man kan använda produkten för förebyggande syfte vilket jag gör. Mycket bra produkt.

[sandra96]
1

Ska kolla runt lite och läsa på om olika sjukdomar som det kan vara i värsta fall får jag avliva han men tänker inte ge upp en. Ska kolla upp den medicinen med innan jag bestämde mig för att testa vill veta vad det är jag använder i mitt akvarium :)

[Jens]
0

Gör gärna det för man vill ju att fiskarna ska må bra som du säger.

[sandra96]
0

Både hanen och honan gick bort inatt.. R.I.P Ska hålla extra roll på resten av fiskarna så att dom inte hat samma sak :(

[Jens]
0

Tråkigt när det händer och då är det bra att ha i medel i förebyggande syfte ifall att.

Taggeman
0

Tråkigt att höra det är en svår fisk att hålla vid liv. Jag har försökt att ha fjärilar med, flera gånger, haft bra vattenvärden hög värme men dom vill inte va med så länge, dött av olika sjukdomar svamp i mun, resta fjäll, avmagrat, osv. En del har fått gå i eget akvarium, dom lekte o fick rom, men sen dog honan efter någon dag, hon hann äta upp äggen med så det blev inga yngel heller. 😕

Om du vill ha någon sorts ciklid så välj någon annan sort som är tåligare.

[sandra96]
0

Jag får se om det blir mer ciklider ska se om jag hittar någon annan jag fastnar för :) ska hem och snacka ihop mig med pappa då han haft akvarium sen han va 14 så ska se lite vad han säger med om allt :)