Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3288 ggr
JennieUtanQ
0

vad för fel på mina tetror?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Finns det någon som vet vad som är fel på dessa 2? Den ena har konstig mun men kan äta som vanligt och är precis som innan och den andra såg jag precis en vit "boll" under magen. Hade den inte igår. Hoppas ni ser på bilden som blev lite suddig.

Taggeman
0

Det här såg inte bra ut! Skulle kunna va neonsjuka googla på det.

Jag skulle ta ur alla fiskar som ser smittade ut i ett annat kar. Är det neonsjuka så är den väldigt smittsam o drabbar dina tetror. Dödligheten är väldigt hög.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
0

Kan va en annan sjukdom med, slocknar bandet på sidan o fisken ser blek ut så är det neonsjuka.

En gammal länk från iFokus med liknande symtom. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d713fffb9cb4622330563ac-vad-kan-man-gora-neontetror

Taggeman
0

Vovisch nr2
0

Min kompis har neontetror och fick precis samma sjukdom som dina har. Vet tyvärr inte vad det är för något eller hur man botar det. Min kompis satte de drabbade i ett karantäns akvarium o saltade. De åt och var pigga som innan men "utväxterna" försvann inte. De levde så i typ ett halvt år men är döda nu. :( Vet tyvärr inte hur man gör för att få bort det….

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

emmej62
0

Detta är lymphocystis en sorts virus sjukdom avliva fiskarna OMEDELBART och gör gärna ett vattenbyte på 50%

JennieUtanQ
0

Får nog ta ut dom då. Men bara dom 2 eller ska jag ta ut alla tetror? Och har inget extra som dom kan vara i, hur gör man då? Känns inte så kul att avliva dom heller. För färgen har dom inta tappat i alla fall.

JennieUtanQ
0

Gjorde vattenbyte på 50% igår, ska jag göra det igen då när jag tagit ut dom? Och hur avlivar man dom på bästa sätt?

LajvKrattan
0

#7 Det finns andra trådar om avlivning här på forumet. Det viktigaste är att den dör omedelbart. Du kan lägga den i en påse och hamra mot huvudet så att hjärnan krossas eller sakta söva den med nejlikeolja tills den somnar in. Det är dock viktigt att halshugga eller krossa den efter det också. 😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

JennieUtanQ
0

Tack för hjälpen! Får jag göra det direkt jag kommer hem.

-Cissi-
0

Jag tycker ingen av dom 3 tetrorna man ser på bilden ser normala ut, på tok för tjocka.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
0

Ett tips! För att förebygga sjukdomar så är det bra att ha lite salt i akvariet. Det är det minsta man kan begära =) Utöver det så använder jag själv EasyLife MultiCura som motverkar/förebygger minst 20 stycken olika sjukdomar som fiskar kan få.

JennieUtanQ
0

Jag vet, den 3:e fisken på bilden har varit tjock ett tag, bara den som är så.. dom andra är normala, vet inte om det är för att den också är sjuk? Tack för tipset ska jag genast gå och köpa :)

emmej62
0

Självklart ska du bara avliva fiskarna som har (symtom) JensW: anser du att man ska använda medicin i förebyggande syfte? sen så behöver man inte heller tillsätta salt till olika sötvattens fiskar utan bara fiskar som är bräckvattens fiskar eller fiskar som generation efter generation blivit avlade med salt i vattnet. dock så håller jag med dig att någon form av Jod skall tillsättas i akvarier. Nej för att förebygga sjukdomar är det viktigaste av allt regelbundna vattenbyten! inte olika läkemedel som Rivanol som brukar förekomma i universal mediciner.

JennieUtanQ
0

Det jag tillsätter i vattnet är aqua safe, vet inte om de räcker? På djuraffären sa dom inte om något mer, men får gå och köpa i så fall, dom i djuraffärer brukar ju inte vara så kunniga.. och rengör regelbundet gör jag, men hur ofta brukar vara lagom? Hört olika.

Ellenor123
0

#14 En gång i veckan.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕