Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 970 ggr
Zahara
0

Hybrid räkor

Varför är det ett ajjabajja!!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[dynamitella]
3

Att odla hybrider hemma är något man inte ska syssla med. Rena arter finns av en anledning. För att folk lagt ner tiotals år på att renodla stammar. Om du sen kommer där utan kunskap och bara "slänger ihop" lite räkor så förstör du hela idén med att färgavla :)

Likväl brukar avkomman aldrig bli finare än föräldrarna. Blandar du exempelvis en körsbärsräka och en blue pearl är risken väldigt hög att du får en brunblaskig, tråkig avkomma.

Och den tredje punkten är att man INTE vill ha ut detta på marknaden. Om du sen säljer eller ger bort en sådan räka, så infiltrerar den kanske en ren stam och förstör för oss andra som vill ha rena räkor.

Låt oss lämna hybridavel till folk med 20 års erfarenhet som har ett mål med sin korsning av räkorna. Exempelvis att (med kunskap i ämnet) få fram en ny färg på en räka. Det händer inte av misstag hos Maria, 18 år. Det krävs oftast kunskap om genetik och flera års försök :)

Zahara
0

Okej, vara bara nyfiken då man korsar fiskarter, men räkor var ett stort nej.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[dynamitella]
0

Nej, man korsar inte fiskarter heller :) De få man korsar (endler x guppy) är inte lika allvarligt. De är vanliga på ett annat sätt, och handeln är redan "förorenad" med fullt av hybrider. Ska man ha tag i 100% rena levandefödare idag får man köpa vildfångat. För många arter är ett ihopakok av arter och variationer :) 

Jag la också ner projektet med molly x Guppy illa kvickt då jag inte tyckte att fiskarna såg ut att må bra. Jag rekommenderar ingen annan att göra det heller.

[Parlplattan]
0

hejsan dynamitella 

jo jag har fått några räkor som är köpta som white perl, men som är brunaktiga , men annars ser de lika dana ut, 

vet du vad detta kan vara? jag har kikat runt men hittar ingen sån art, och dom parar sig inte med whiite perl

[dynamitella]
0

Det kan vara två saker, som jag direkt tänker på.

1. Det är korsningar mellan exempelvis white pearl och körsbär, blue pearl eller gul räka. Blandar man dessa blir avkomman vid otur brun, brungrå eller bara färglös.

2. Det är rainbows. De kan ha alla möjliga färger, och ser lika dana ut som de ovan nämnda i kroppen.

[Parlplattan]
0

oki, jag har de iaf med min körsbär , men de har inte parat sig vad  jag sett :/  ( ska inte sälja vidare iaf

[dynamitella]
0

Du kan inte räkna med det. Sälj inte dina körsbär som rena körsbär heller då. Det räcker att en räka en gång gått med körsbären, så är stammen inte ren :)

[Parlplattan]
0

i know, men jag kommer inte sälja dem , som du skrev innan i detta forum så vill man inte ha ut sådana räkor, så dom stannar här :)

[dynamitella]
0

Aha :) Jag har sagt det i alla fall. Menade inte att vara dum eller sur :)

(du kan sälja dem som foder, exempelvis om de blir för många)

[Parlplattan]
0

ja de kan ju funka :)