Alger på ytan
hej! För en månad sedan fick jag ett nytt Juwel Trigon 190l. Efter några få veckor började ytan bli full med en grön algmatta. Vet dock ej vad det beror på😕…. Fiskarna som finns i akvariet är, 10 Svarta Fantomteror, 6 albino pansarmalar, 8 bebis ancistus på ca. 1-2 cm och sist 2 siamesiska algätare…. I akvariet så finns det 3 ganska stora växter, en sten grotta, en stor rot som fiskarna simmar igenom och en javamossa grotta. Vattenvärdena är bra och fiskarna är inte påverkade. Övermatar inte fiskarna (snarare tvärt om). gör vattenbyten 1-2 ggr i veckan med 25%. Står ej i direkt solljus. Akvariet är tänt i 12 h. Är det för mycket?
har inte problem med andra alger i karet….
Med vänlig hälsning Jozzan! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jag är ju ingen alg expert, hade ganska mkt algproblem när jag startade upp. Alltifrån trådalger till tofsalger. Men alla alger har försvunnit med tiden när det blivit mer och mer balans i karet. Belysningstid kan ju vara olika beroende på vilka växter och fiskar som finns i akvariet, att även dom ska få optimala ljusförhållanden som liknar deras naturliga miljö. Så det är en ganska komplex fråga. Ibland får man prova sig fram lite men det är viktigt att tänka på att det är ett litet ekosystem man har i vardagsrummet och att för stora fluktuationer med ljuset kan påverka innevånarna negativt då dom behöver kontinuitet på när deras "sol" lyser. Har du mycket växter i akvariet? Växter tar ju näring ifrån algerna och motverkar tillväxt. Personligen har jag alltid kört på 12 timmar, vet att en del tycker det är mycket men det funkar bra här iaf. Skulle helst av allt vilja ha en armatur med dimmer och timer så akvariet fick "soluppgång" och "solnedgång", det hade varit mysigt :). Gud vad jag babblar ;). Och OT: Har du hittat några Diskus än? :)
Här lite att läsa om alger på ytan.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Tack för de snabba svaren!🙂Diskusarna ryker i imorgon! Är därför lite nervös med hur det ska gå med de förbaskade algerna!😭 .har som sagt tre växter, men ska nog köpa flera för att hindra algerna! Bra länk "Taggeman"! Men det står oljefläckar. det som jag har å ytan är grönt inte oljigt. Det står i länken att man kan sätta tidningspapper på ytan för att få bort oljig yta. Sulle det funka att göra så med algig yta? Är det riskabelt att sätta i diskusarna om algerna är kvar imorgon? 😡Förlåt om jag låter lite desperat men känns bara som hela akvariet är förstört….😓
#3 Lite längre ner står det om typ cyano/alger som kan flyta på ytan.
Det är samma som oljehinnan ta bort med tidningspapper o rikta utblåset på vattnet mot ytan.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Okej! Ska testa med tidningspapper!
testat flera gånger att håva bort det men funkar inte det minsta tyvärr. har nu precis "flyttat" utsuget riktat mot ytan så att det blir mer cirkulation. Hoppas att det hjälper.👍under det senaste dygnet har ytan blivit mer "mjövit".är det "farligt" på något sätt? Vill ha akvariet så fint som möjligt till att Diskusarna flyttar in imorgon! 😊
Ja det förstår jag, man vill ju att allt ska vara perfekt på dagen D(iskus). Men så länge alla vattenvärden är bra och du har ett stabilt kar så har du ingenting att oroa dig för :)
okej! längtar super mycket tills att välja ut diskusarna! 🥳
Längtar efter att få se bilder på underverken :)