Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2258 ggr
[KiwieMie]
0

Snäckägg eller frön!?

Svarta, pytte, pytte små bollar (max 1 mm) sitter vid undersidan av en av mina plantors löv. Många av dessa små bollar. Dem sitter inte i någon sorts ordning, utan huller om buller i en boll.

Denna planta har jag ingen aning om vad det heter, men den har rätt långa gröna löv som sticker upp. Löven är mörk gröna. Denna planta växer runt en sten just nu, har mörka rötter.

Inga av mina andra växter har dessa små svarta bollar. Jag har inte sett skymten av en snäcka alls. 

På ett av löven jag ryckte av, så fanns i toppen av lövet som en grön boll, där en liten rot stack ut. 

Djuraffären jag köpta plantan ifrån är min lokala djuraffär, och dem litar jag väldigt mycket på och har aldrig fått snäckor från dem. 

Växten har varit planterad i ungefär tre/fyra veckor nu.

Hjälp? Har ingen bra närbild på bollarna, men på ett löv med några av dessa bollar så har jag en bild.

-Cissi-
0

Låter som sticklingar är på väg fram, ska dock inte svära på nått.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

sauk1
0
[KiwieMie]
0

#2 Det ser ut som Windelöv, men dem har inte dem där 'tentakel' liknande grejerna >.< Är det vad som är dem där svarta grejerna? Googlade på Windelöv, och dem små svarta grejerna ser exakt ut så här; http://www.lucaswv.com/shrimp/windelov1.jpg (men mindre högar).

[Seaside]
0

#3 Ser ut som någon form av alger tycker jag…

[KiwieMie]
0

#4 Men alger i små sådana där bollar? :P Ser ju ut som svart kaviar typ.

[KiwieMie]
0

#4 Men alger i små sådana där bollar? :P Ser ju ut som svart kaviar typ.

[Seaside]
0

#5 Jag har säkert tokfel - det var bara min första tanke =)

[dynamitella]
0

Instämmer med alger. Möjligen sötvattenstång. Men alger sitter så i första hand :)

[KiwieMie]
0

#8 Men alger i små bollar, som kaviar? >< Finns det?

[dynamitella]
0

Jag ser inga perfekta, runda bollar. Jag ser exempelvis små klungor av någon slags växt eller alg.

(Ta egna bilder, som vi brukar be om, så kanske det klarar upp situationen :))

Taggeman
0

Är det javaormbunke så har dom små svarta fläckar under som ormbunkar har.

En gammal tråd som man kan se ormbunken bra o dom svarta fläckarna.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4fea10a4d3b4fd1f3100c9e4-fa-fin-javaormbunke

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[KiwieMie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild jag tog, höll bladet så nära kameran jag kunde. Om jag höll närmare så blev det inget fokus :/ Dem svarta grejerna är inte bollar, utan högar med väldigt, väldigt små rom liknande grejer, som bollar. 

Om du tittar noggrant på dem här två bilderna;

http://www.lucaswv.com/shrimp/windelov1.jpg

http://www.lucaswv.com/shrimp/windelov2.jpg

Så ser du nog hur kaviar liknande det är >< som små runda bollar.

[KiwieMie]
0

#11 Det är fläckar, men om man tittar nära är det mer som svart kaviar, det ser ut som i tråden, små bollar. Min växt ser väldigt mycket ut som en windelöv utan några utväxter på bladen.. :/ hm.. kanske dem här små rötterna är början på utväxterna? Kan jag vara säker på att det inte är snäckor?

Taggeman
0

Sitter det hårt fast eller går det lätt att skrapa bort?

[KiwieMie]
0

#14 Rätt lätt fast, kan använda nageln och skrapa bort det.

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är det säkert en vanlig javaormbunke, yes?

Då kan prickarna röra sig om sporer (fortplantningssporer). Men de på bilden du länkade anser jag INTE vara sporer, utan alger. De är inte runda och sitter inte på rad under bladet på bilden (som de ska göra).

Här har du sporer.

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=8498

[KiwieMie]
0

#16 Kan vara en vanlig javaormbunke eller en ung windelöv :P växer javaormbunke på stenar osv? Min gör. Troligen sporer, tror inte det finns någon sorts alg som växer i små bollar >< man kan inte se det på mitt foto, men det är verkligen som svart kaviar :P som sitter i högar på undersidan av bladen. 

Hoppas, hoppas, hoppas det inte är snäckägg!

[dynamitella]
0

Ja, de växer lite var som helst.

Såg inte dina bilder. Det är till 100% inte snäckägg. Det är väldigt väldigt självklart i mina ögon.

Det är då sporer eller en alg.

Alger växer absolut visst i bollar, fläckar och rundare områden. Det är ju så alger i större delen växer :) Men då det är placerat precis som sporerna rör det sig säkert om det.

[KiwieMie]
0

#18 Tack gode gud! Huh.. var så rädd när jag fick syn på dem! Min djuraffär är verkligen en bra en ^^ har köpt alla mina växter där, och aldrig förut upplevt något med pestsnäckor.

Får javaormbunkar/windelöv enklare alger än andra växter? >.< Borde inte mina andra växter också ha alger då?

Taggeman
0

Man brukar fästa javormbunkar på sten rötter eller andra dekorationer för javormbunkens rötter ska inte va nere i sand.

[KiwieMie]
0

#20 Hm.. borde avvakta och se om det blir en utväxt på bladen, då är det en windelöv :P om inte så är det helt klart en javaormbunke. Hur som helst, så är det inte snäckägg :) vilket gör mig väldigt lättad.

[dynamitella]
0

Alla "långsamma" växter som behåller varje blad en längre tid är lättare utsatta för alger. Det är ju rätt rimligt, då det finns längre tid per blad för algerna att fästa sig.

Därför brukar man se anubias och javaormbunkar rätt algbefästa i akvarium.

[KiwieMie]
0

#22 Är inte deras blad också svårare för alger att fästa sig i?