Så, Räkor.
Ja, skulle vilja ha räkbebisar, så jag lär skaffa fler än två räkor så att man är säker på att man får minst en hane och en hona.
men frågan är så, ynglar de lika lätt som guppys? Eller behöver de några vissa växter eller några vissa stenar för att trivas?
Tacksam försvar
(Är förresten sjukt imponerad av akvariefisk i fokus för att ni är så otroligt hjälpsamma och trevliga! )
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Till att börja med vill jag rekommendera minst 10 räkor (av samma sort). De är inte lika lätta som guppys att odla (då guppys verkligen är akvarievärldens kaniner!).
Körsbärsräkor är absolut enklast att odla hemma. Släng ner 10-25 körsbär i ett akvarium smockfullt av växter och mossor (gärna rötter också) så har du bebisar inom några månader. När man väl fått dem att para sig så går alltid någon hona med rom. De får ungar ungefär varannan månad, ibland varje månad.
Men de parar sig bara en gång i månaden, ungefär. Det är bara möjligt när honan precis ömsat sitt skal, eftersom hennes rygg (ja, de parar sig genom ryggen på honan) är ogenomtränglig annars.
Så skaffa dig en bunt exempelvis Körsbärsräkor, var noga med vattenbyte varje vecka, och ha en tuss mossa eller två. Så bör det gå finfint :)
håller med fullkomligt med vad #1 säger. =) skaffa minst 10 är regel nummer 1 inom räkor. regel nummer 2 är massor med växter / mossor ( använder mig personligen av java mossa i mina räk kar ) och jag valde att slänga ner ca 100 körsbärs räkor och iskrivande stund tänker jag inte ens försöka räkna dem och ser minst 10 med rom varje ggn jag tittar in i det akvariumet dock så går dom med enbart 1 Ancistrus och inte Guppy än =) och det är att rekomendera att skaffa en bra räk säker pump från början då dem gärna vill "städa" i den annars… jag får tömma min einheim pcikup 2008 varje dag nästan då den är full med räkor annars =)
Lycka till !
When you go Shrimp, you never go back !
Väldigt bra beskrivningar från #1 och #2 :) vill däremot säga oxå att det finns räkor som korsar sej med varandra, vilket inte är bra då det blir orena räkor. Så börja med en sort. ifall du tycker att det är välldigt kul och vill ha nån till sort så skaffa ett till kar eller kolla upp ifall dom nya du vill ha kan korsa sej med dom gamla eller inte.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jisses vilka bra svar! jag tror inte att jag ska ha räkavel på det sättet, utan snarare att det vore sätt mee bebisräkor någon gång =)
Varför är det viktigt att byta vatten en gång i veckan? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
För att hålla bra värden i karet. Majoriteten av räkor är känsligare än fisk.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .