Brunalger -/ Kiselalger
Jag har haft problem med brunalger-/ Kiselalger en längre tid nu, och jag är så trött på dem. Jag blir inte av med skiten.
Nu tänkte jag riva hela akvariumet, göra rent allt grus och ta bort alla alger som finns på rutor och inredningen. Jag kommer att bygga iom akvariumet helt och hållet och göra en nystart. Sedan är det tänkt att mina SA-ciklider skall få flytta in där, och bo där. Jag har 4 Oskarciklider (små) och ett Blåciklidpar, samt 4 rovmalar i akvariumet just nu. Dessa får flytta tillbaka sedan när jag har startat om det.
Längre fram när akvariumet har gått ett tag, kommer jag att fylla på med lite mer SA-ciklider.
Jag kommer endast att ha konstgjorda växter i karet, eftersom SA-cikliderna är som sjutton på växter. jag kommer även att ha rötter och sten i karet, samt ett skeppsvrak som malarna älskar.
Nu är frågan, hur kan jag undviuka att det blir fullt med Brunalger-/ Kiselalger igen ? Går det att undvika på något vis ?
Tacksam för svar och råd.
Det bästa mot brun-/kiselalger är tyvärr en massa växter men eftersom du inte kan ha det så måste man ta till andra åtgärder och ett av dem är vattenbyten. Rejäla vattenbyten varje vecka. Gärna 50 % varje vecka. =) Ett annat är att ha rätt antal fiskar i akvariet, alltså inte har för många fiskar och inte utfordra dem alltför mycket. Att ha andra fiskar i akvariet är också bra och då tänker jag på Ancistrus, Ottocinclus affinis eller Crossocheilus siamensis. Tittar man på vad dessa fiskar gillar att vara i miljö innan du gör slag i saken om du tänker göra det. Jag vet inte riktigt vilken av dem som skulle just trivas i din miljö av akvarium.
Jo, tyvärr så vet jag att massa växter är ett sätt att slippa undan algerna, men det kommer inte att gå med tanke på vilka fiskar jag har-/ skall ha i karet 😕
Tar Ancistrus kisel-/ brunalger ? I så fall så blir det att köpa ett helt gäng sånna 😃 Det är en mal från Sydamerika, och de trivs mycket bra i den tilltänkta miljön i karet 😃
Att jag inte har haft Ancistrus tidigare, beror helt och hållet på att jag inte är så förtjust i L-malarna, jag gillar hellre Synodonter, Platydoras, Megaloderas o.l malar. Och de tar inga alger, annat än att de kan beta av tofsalger, så det problemet har jag i varje fall inte i karet 😉
Oskarcikliderna kommer att flytta så småningom, till ett akvarium på 1400 liter, att de inte har flyttat än, beror på att de är för små, de blir mat i det andra akvariumet isf 😮 Men så fort de har tagit upp sig till kring 20-25cm, så flyttar de vidare 🙂
Sedan blir det bara halvstora SA-ciklider däri.
Otocinclus affinis och Otocinclus vittatus är också från sydamerika så de kanske du skulle föredra mer? Jag tycker de rackarna är väldigt fina! =) Jag hittade en lista för länge sen om bekämpning mot alger som du kan ta del av: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
De är duktiga algätare, men de är lite för små. De kommer snabbt att bli mat åt Blåcikliderna och Oskarn, så jag måste ha en större modell ;)
Så det får bli Ancistrusmalar, jag vet att min lokala handlare brukar ha halvvuxna och vuxna hemma till försäljning.
Ottocinklus brukar jag däremot ha i både 300 litern och de mindre karen, för de är suveräna algätare överlag, fast jag visst inte att de även tar kisel-/brunalger ;) Fast det borde jag egentligen ha fattat, för det är bara stora akvariumet jag har problem i, och det är det enda akvariumet jag inte har den sortens malar i😞
Jag omhändertog 3 , nästan vuxna, Plecomalar ( Pterygoplichthys disjunctivus) för nån vecka sedan. På få dagar hade de rensat akvariumet från Kiselalger 😃
Jag blev glatt överraskad, eftersom jag vet att stora Plecomalar brukar kunna vara otroligt lata och inte ta alger alls 👍
Som JensW föreslår så behövs det vattenbyten oftare så man får bort överskotts näringen som bildas och som algerna gillar.
När jag gjorde ett nystart av akvariet rensa lite i botten skrubba en del stenar, plantera om, sköljde ur filteret (det hade varit orört i ett år, filtret är på 80L) o tog bara bort algerna på framrutan / sidorna lät dom va kvar på bakrutan, men efter en vecka så var dom också försvunna. Men lite alger gör ju inget det är mat till fiskarna.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jo, jag gör regelbundna vattenbyten. Dock rör jag inte bottensubstrat eller filter, om det inte är absolut nödvändigt.
Sedan jag släppte ner Plecomalarna, så har jag inte sett skymten av varken kisel eller andra alger, och jag stödmatar dessutom malarna eftersom de är såpass stora :)