Övertagit akvarium med fiskar...
Hej!
Jag har övertagit ett akvarium med 3 fiskar från en bekant..Vad jag förstått är det en Platy, en Neontetra och en glödrandstetra. Köpte fyra till små Neontetra som måste vara bebisar för de är bara hälften så stora som den stora neontetran som var där från början. Jag undrar när de blir könsmogna? Är det när dem är lika stora som den stora som är ca 3 cm lång. Sen har jag en mal otocinclus, som simmar vilt omkring ofta, undrar om det kan vara spegeln som förvirrar? Malen är också ny, kanske normalt beteende i början? Ska köpa någon mer fisk och undrar vilka sorter som inte äter upp eller jagar ihjäl mina nuvarande?:)
Mvh
Låt ingen stimmande fisk simma ensam. Platys och glödrandstetror är också stimfiskar. Beroende på hur stort akvariet är, så skulle jag köpa till platys & glödrandstetror.
Läste att tetrorna kan stimma ihop även om det är av olika typer, kanske fel? Men har tänkt köpa en till Platy. Ska flytta över dem i ett 250 liters om någon månad, så tänkte kanske ha någon till art där då om det funkar?
Otocinclus är också en stimfisk :)
Och kan det inte vara så att "neontetran" är en Kardinaltetra? Dom är väl större än neonerna?
#2 Det är fel :) Stimmfisk behöver minst 6st av sin egen art, jag vill dock säga minst 10. 250l kommer dom trivas bra i, och det är möjligt att du kan ha nån till art.
Vill dock säga att platys inte är en stim fisk men den vill ju gärna ha nån kompis.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nej, det är inte fel. Det stämmer till viss del. :P
Om tetrorna liknar varandra till kroppsform och beteende så brukar de stimma ihop med.
Jag håller med om att platyn inte är en stimfisk, dock så är den lite av en gruppfisk som gärna bor med ett par-tre av sin egen art.
Som sagt så är även otociclusen en stimfisk och en rättså känslig mal med.
MVH//Patrik
#6 Jo jo, men nu tänkte inte jag så ;) kardinaler och neontetror kan ju stimma ihop.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Med neon och glödband kommer det nog också att gå galant ska du se. ;)
Jag har haft ett gäng högryggade tetror (av lite olika arter) och de stimmade så fint så. ;)
MVH//Patrik
Okej, så bra) Glödbanden verkar hänga på de andra tetrorna så då behöver jag inte vara orolig för att han är olycklig:) Och det är en vuxen neon, ingen kardinal, kollade innan för säkerhets skull:) Men undrar om någon vet hur gamla de små kan vara? Är ca 1,5 cm långa…