Pansarmalar?
Hej! Jag har tänkt införskaffa pansarmalar någon gång men har dock lite frågor som jag inte lyckades hitta svaren till 😊
Äter pansarmalar upp sina/varandras romkorn (menar också om man har flera arter av pansarmalar i akvariumet)?.
Finns det någon fisk, som oftast är på översta delen av akvariumet, som kan motstå frestelsen av att äta upp romkornen? 😃
Tacksam för svar! 👍
Ingen som vet?
Ja. Pansarmalar äter upp sina egna och varandras rom.
Ja. Man kan ha olika arter. Dock absolut minst 6 st av samma art. De ska gå med sin egen sort.
Vill du odla pansarmalar gör du så att du väntar tills de leker, sen "rullar" du av äggen med tummen och släpper i en burk med akvarievatten. Du lägger i ett par alkottar, och väntar.
Sen kläcks bebisarna efter några dagar, och du kan ha roligt att föda upp dem i ett eget litet akvarium. När de når ca 1.5 cm kan man släppa ner dem till de vuxna.
(Har du sand på botten? Det är att föredra till pansarmalar).
Tack så mycket för informationen :) Ja jag har Julas blästersand.
Inga problem :) Hur stort är akvariet som de planeras att vara i? Det styr lite hur många och vilka arter man kan/bör ha.
Jag odlar själv både metallpansarmalar och "Venezuela black", så är det något är det bara att fråga.
Akvariumet är på 360l. Längd:120cm Höjd:60cm Djup:50cm 🙂
Så bra att du är kunnig och vill hjälpa mig 😃
Rengör du alkottarna på något sätt innan du lägger dem i burken?
Vet du hur mycket färgvarianten "Venezuela black", som du odlar, kostar ungefär?
Bra storlek :)
Jag kokar dem tillsammans när jag plockat dem. Sen är det bara att släppa ner i akvariet. När du är nöjd tar du bort dem, eller låter en ensam vara kvar.
http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/
Glas två, från vänster räknat, är "rätt färg" på vattnet.
De kostar mellan 50 och 110 kronor. Det skiftar något enormt i priser på marknaden :) Jag har bara nykläckta yngel från dem än så länge, då mina 20 vuxna alldeles precis blev könsmogna.
Ok ska gå ut och plocka någon gång, tack för tipset 👍
Gör det något med strömt vatten? Har en ganska kraftig pump och har försökt sänka den men det verkar inte fungera 🤔
Det är en smaksak. Se till att något ställe i akvariet är lugnt bara.
Lägger in en extra fråga om det går bra. Läst någonstans att man kan ha glaskulor i karet så att pansarmalyngel kan gömma sig från från sina föräldrar där. På så vis skulle man kunna få yngel trots att det är ett sällskapskar, tur ni att det skulle fungera?
Jag skulle inte rekommendera det. Föräldrarna vill ju kunna böka :) Och äggen fäster dem ju på rutor och inredning, inte på botten.
Så äggen blir käk ändå, tyvärr.
Glaskulor hade inte varit något alternativ för mig, men kanske en större hög med stora små stenar. Men fäster de äggen spelar det ju ingen roll, för de där pansarmalarna är ju överallt i karet och letar mat.
Jaja, får bli den svåra vägen den dagen man får lite tid över. Få se om det lyckas.
Alkottar, är det för att sänka pH värdet?
Alkottar är för att inte romkornen ska mögla! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Det är inte så svårt som det låter :) Jag hittar ägg spridda i klungor i akvariet varannan vecka ungefär. Jag väljer att plocka dem om jag har tid, helt enkelt. Det går att trigga malarna genom vattenbyten och god mat.
Alkottarna är för att sänka pH värdet, men även för att de har en antimögeleffekt, som #12 nämner.
Måste hålla ögonen öppna, ser att de leker med jämna mellanrum men har inte sett några rom. Fast det är nog för att jag inte tittat bland växterna så noga. Tack för hjälpen :)
Förresten har du dynamitella, eller någon annan någonsin fått yngel av pansarmalar utan att anstränga sig? Tänkte om man hade ett riktig lummigt akvarie med massa växter…
Nej, chansen är så liten. Dels så är de vuxna igång och letar ägg så fort de andra leker, dels så möglar äggen i akvariet, och dels så måste ungarna överleva i en hel månad i alla fall med risk att bli uppätna.
OK :) Dags att ta sin akvariehobby på större allvar snart alltså.
Har plockat lite alkottar nu (dock väldigt små 🤔)och kokat dem.
Kan man använda dem flera gånger eller måste man ha nya alkottar efter varje gång man använt dem?
Man kan använda dem igen och igen :) Bara att ta upp och torka och använda på nytt. De kan ju lakas av lite efter några månader. Men man ser ju på färgen på vattnet när det är lagom.
Förresten är det lite roligt, för jag har stått i 5 omgångar idag och samlat ägg av våra! Har nu drygt 50-60 ägg i ett 10 liters akvarium.
Haha oj det var många ägg😃Kommer bli väldigt många yngel om alla kläcks. Tack för svaret förresten 👍
#20 lycka till! Hoppas det kommer gå bra för dig.