En Ancistrus är jag 99% säker på ^^
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
En vanlig Ancistrus Sp. Dem blir rätt stora, se till att du kan flytta den till en tank som är åtminstone 100L när den blir större, om din tank inte redan är över 100L.
Har min i ett 60-liters nu, han/hon ska bli flyttad till en 220-liters när han blir större ^^ min är knappt 4 cm nu :P mindre än mitt lillfinger.
det är en ancistrus
Va skönt! Rädd för att dom skulle bli stora. Tror jag bara har ett ca 60 liters akvarium. Någon som vet hur man ser kön på dom?
#5 Om du har 60-liters, antingen får du ge bort den när den bli större eller köpa ett större akvarium. När hanar är könsmogna har dem ett 'skägg' eller 'morrhår', honor har ej det. Vet inte hur stora dem är när hanarna har vuxit klart sitt skägg, men gissar på kanske 5 cm åtminstone?
#5 Om någon tänker ge dig en gibbiceps, så tacka nej. De blir stora*l*.
Jag tror att du har en hona. Ancistrushanar har massor av "spröt" längst fram vid nosen. Dock så får honorna det med på äldre dar', men inte lika framträdande som på hanarna.
#7 Hanar har inte heller spröt när dem är unga. 60-liters är för litet för vuxna Ancistrus, både hona och hane.
Jag har min i ett 54 liters :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#9 Det är ännu värre, om det är permanent. Man kan ju odla dem i >60, men man har ju inte dem i en odlingstank hela tiden.
Tack för alla svar! Hur stora max får dom bli i ett 60 akvarium? Och mina är inte alls gamla, 2-3 månader skulle jag tippa på, så har dom inte spröt när dom är små kanske man inte kan se kön än? Är dom lätta om man skulle vilja yngla dom?
#11 försök inte odla dem i ett litet 60-liters. Jag skulle inte ens hålla en Ancistrus där i.
Nej tänkte köpa större akvarium då i så fall :)
#14 Va kul att du tänker skaffa större sedan. Du kan läsa mer om Ancistrus här och vilka 'krav' de ställer. Jag tycker dock är det är för snällt med 100 L men viktigast är att du bryr det och det gillar jag =) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Tack! Ska kika in där och läsa lite, är dom lätta att "föda upp" om det blir så att jag bestämmer mig för det? Och vad är lagom stort till ancistrusmalar? Och vilka malar förblir små om jag vill ha kvar mitt nuvarande?
Tack! Ska kika in där och läsa lite, är dom lätta att "föda upp" om det blir så att jag bestämmer mig för det? Och vad är lagom stort till ancistrusmalar? Och vilka malar förblir små om jag vill ha kvar mitt nuvarande?
Dom är otroligt lätta att odla men läs på innan :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#16 Det är många som har haft lätt att föda upp yngel av Ancistrus så det ska inte vara några problem. Kan tycka att 120 L för ett par är helt okej. Du pratar om andra malar. Vad tänker du då på vad de ska ha för ändamål? Nu ska jag inte lägga mig i så mycket för jag tycker KiwieMie har gjort det bra och vill inte förstöra er trevliga konversation utan jag ville bara hålla med henne ;)
Ja läsa på tänker jag ju göra, vill ju inte göra fel :) Haha ja men det får du ju göra, bra med all tips man kan få så kom bara med alla tips och kommentarer du bara kan ;) Vill ha en som äter alger o håller rent, att dom är snygga är ju ett plus då malar är snygga i alvarie :) och om jag har kvar mitt nuvarande akvarie så är det ju bra om dom inte blir så stora :)
#20 i det lilla akvariet du har så skulle jag rekommendera otocinclus vittatus. De är charmiga små söta algätare. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
Finns det något sätt att räkna ut hur många liter akvariet har? Den är 60 lång och 30 djup. Sen tänkte jag på räkor, dom är ju rätt häftiga, men är dom svåra?
För att räkna ut hur många liter det har måste vi även ha höjden på akvariet :)
// Sofia
Om du skriver in måtten på karet i länken får du upp hur många liter det är http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/
Angående räkor så finns det några som är lättare än andra tex Körsbärsräkor men finns ju oxå svårare. Kolla in på redbee.se där finns det mycket info och odlare.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Om jag räknar på insidan av glaset 59cmX29x en tänkt höjd till vattenytan 27cm får jag det till en volym av 46L o sen får man räkna bort sand o inventarier blir det en vattenvolym på ca 38L
Räknar man på utvändiga måtten 60X30X30 blir volymen 54L.
Det blir stor skillnad om man fyller på vatten o räknar den volymen. 😎
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#22 Höjden x djupet x längden = volymen 1 kubikcm = 0,001 Liter T.ex 25 cm x 40 cm x 15 cm = 15 000 kubikcm eller 15L 40 cm x 100 cm x 30 cm = 120 000 kubikcm eller 120L Rätt simpel matte egentligen :P