Kan ja ha stenen i akvariet?
Färgen är mest liken bilden i inlägg #2
Fin sten. Skulle verkligen passa in i en vattenmiljö! Vet du om grunden är behandlad på något sätt? -Om inte skulle jag börja med att skrubba den ordentligt med tex rotborste (dock inga medel), sedan lägga den i en balja med vatten och se om det blir någon oljehinna på vattenytan. Finns säkert andra tips oxå, så jag hoppas du får fler svar.
Inte en aning om den är behandlad :/
Men ja ska prova att göra så :)
Jag vet inte om jag har rätt men jag misstänker att det egentligen är en helt vanlig svart sten som jag har i akvariumet men att den har fått färg från ladugården (falu röd) som har etsats in i stenen en liten bit.
Färgen från falu röd tror jag icke är bra för fiskar så jag skulle nog inte våga använda den stenen men prova gärna att ha en balja med kokt vatten och häll i lite salt och se om det blir några avlagringar av färg eller andra konstigheter.
Det finns visserligen 'röd' jord som skulle kunna leda till att stenen har blivit röd också men svårt att säga.
Nu var det enbart mina gissningar utifrån dina bilder. 🙂
#6 hmm, de va ju typiskt. Jag ska prova de så hoppas ja att du har fel ;)
Haha! Ja, det vore bra om jag hade fel men var tvungen att dela med mig mina gissningar 😉
Ja men de va bra så jag inte stoppar ner något som tar död på alla våra malawis :) men har rena guldgruvan här ute om det vore så att dom är ofarliga :p
Ska jag lägga i stenen i det kokta vattnet och sedan salt eller tvärtom? :)
Jag vet inte om salt kommer göra någon verkan men jag tänkte om det hjälper till att lösa upp färgen lite för att påskynda processen att upptäcka att det är färg så att säga så du kan nog hälla i den när du vill men koka vattnet tror jag gör att färgen luckrar sig om det nu är det och missfärgar vattnet.
Det är en kalksten. De är vanliga i östra Uppland (vet inte om de finns på andra ställen) eftersom de är naturligt platta så har de används mycket i byggen så att den hittats i ladugårdsgrund är rätt naturligt. Det är ju kalk i den så den kan inte rekomenderas till andra akvarier än malawi och liknande men farlig är den knappast.
#12 men vad lämpligt är det är ett malawikar då :) dock går ju malar och en öronål däri, mindre bra då kanske?
Det skulle kunna vara kalksten röd men jag anar lite svart i det och det var därför jag skrev som jag gjorde. Gör så som jag skrev om att ha i det i en bunke och kolla. Bäst att kolla först =)
http://www.marksten.info/mursten/kalksten-rod-mur-1299-kr-m2-3481702108109282/
Dom såg ju onekligen ut som dom där svarta stenarna :/ ja jag får ta och prova.
Har nu haft stenen liggandes i kokat vatten + salt ett tag, ser ingen missfärgning eller liknande.
Jag har en ca 15L låda som jag skulle kunna dra igång med stenen och några guppyyngel i några dagar för säkerhetsskull kanske? Tar isf vatten och pump från ett av de andra karen för snabb uppstart.
Jag har haft exakt såna stenar i mitt kar hur länge som helst utan problem. enligt mig ser det ut som vanlig röd kalksten som man kan hitta på öland till exempel.
I mitt senaste inlägg så fanns misstanken om kalksten röd så det verkar som det är en sådan men det är som du säger att du kan prova med den lilla lådan om du vill.
Tror jag provar det, för att vara helt säker. Tack för alla svar! :)