Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 896 ggr
peppe_ing
0

Alger ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer hem efter en jobbhelg och förväntar mig en lugn kväll å njuta av lugnet å firrarna men icke ! I ena akvariet är hela ytan helt grön !?! Vad i hela friden e det ?? Å hur blir man av med eländet ??

peppe_ing
0

Suck! Halvtaskig bild OCH felvänd.

[Jens]
0

Har du bra cirkulation på vattnet för det är ovanligt att man får alger på ytan? Det du kan göra under tiden men kommer kanske inte lösa problemet men lägg i toapapper eller torkpapper på ytan för att ta bort det mesta och se sedan till att få pumpen att blåsa på vattenytan så det blir en rörelse på vattnet. Det mår fiskar, växter m.m. bra av.

peppe_ing
1

Hehe silly me! Näe.. observerade när jag bytte vatten nyss att pumpen stannat. *skäms*  Men nu är den igång igen efter lite meck. ;)

[Jens]
0

#3 Det har hänt mig med att pumpen har stannat men att alger bildas så fort? Hoppas det löser sig nurå och ha bra cirkulation så kommer det gå bra. =)

emmej62
0

Hej! det är svårt att se på bilden. men ser det ut som (grön dimma)?

när startades akvariet upp? använder du växtnäring och co2? hur ofta gör du vattenbyten?

peppe_ing
0

Erkänner att jag haft lite dålig koll några dagar men vid vattenbytet förra helgen så funkade pumpen som vanligt i alla fall. Vattenbyte varje eller ibland varannan vecka och det har varit igång i 1 år, ingen co2 används och växtnäring häller jag i när jag kommer ihåg ;) (kanske därför jag ibland får fylla på med nya grönsaker till firrarna )