Sajica ciklid?
Hej:) Läste om dessa och tyckte dom värkade intresanta:) Jag har länge letat efter några tåliag fiskar som man kan få att leka och dessa värkade ju perfekta:D Jag skulle gärna vilja ha lite info om dom om någon vet något speciellt:) Kan ett 220l passa med typ engelsksjösten som botten? Hur många ska jag ha där i? Kan dom gå med ancistrusar?:) Tack på förhand!:)
Hoppas någon svarar denna, för jag tänkte också på sajica chiklider i ett 220-liters med Ancistrus xD
Jaha, vad kul:) föresten undrar också om någon vet var man kan köpa dessa? För min akvariebutik kan inte ta hem dom:/
Jag har erfarenhet av dem.
Jag skulle försöka med två par, men inte i ett så litet akvarium.
Jag har märkt att om hannen inte har någon att bråka med så slutar det med att han tillslut ger sig på honan. Med bråka så menar jag inte jaga runt på utan köra revirstrider med.
Det går däremot att ha en ensam hanne ihop med lite annan fisk, typ ett gäng av någon högryggad tetra som han kan jaga lite på.
Man kan försöka ha en annan lite tuff ciklid ihop med ett sajica-par, prövade själv med paletter vilket inte gick så bra tyvärr.
MVH//Patrik
#3 Dem blir runt 12 cm, kan man inte ha 4 stycken i ett 220-liters? Tror två skulle se väldigt tomt ut :P dem är inte beskrivna som en särskilt aggressiv art, föredrar dem verkligen att vara ensamma?
#4 Han sa två par :)
#5 Han sa; två par.. men inte i 'ett så litet akvarium' :P
oj missade det :P
Jaha, jag läste nån stans att dom skulle ha 160 liter som minst så jag tänkte att två par säkert får plats… Hmm har kanske tänkt fel då:p från början tänkte jag mig 3 honor och 2 hanar och inga andra fiskar utan bara några ancistrusar:) men då var jag helt fel ute eller? Men kan man ha dom med ancistrusar?:D
Jaha, jag läste nån stans att dom skulle ha 160 liter som minst så jag tänkte att två par säkert får plats… Hmm har kanske tänkt fel då:p från början tänkte jag mig 3 honor och 2 hanar och inga andra fiskar utan bara några ancistrusar:) men då var jag helt fel ute eller? Men kan man ha dom med ancistrusar?:D
Jag försökte med två par i ett 240l (ioförsig med andra fiskar i) och visst kan det funka i 220l men det måste finnas en tydlig revirgräns och lekmöjligheter i båda reviren.
Min ena hanne ville inte para ut med sin hona utan han och paret stressade sönder henne, borde kanske kört på fler honor från början.
Trotts att han var själv sen så höll han ändå ett revir, gjorde det stora misstaget att flytta honom då jag ville se om jag kunde ha ett par paletter istället och det gick ju som det gick. :/
De är grottlekare (vilket jag antar att ni redan vet) så det måste finnas en lämplig grotta var åt dem och grottor åt malarna.
Ni kan räkna med att det kommer att komma yngel och ynglen är jättelätta att dra upp.
Kör med Cyclops första tre-fyra veckorna sedan tar de torrfoder som idioter. Ni ska mata ungefär tre-fyra gånger per dag då de gör av med det de slänger i sig på nolltid.
Ska ni dra upp dem i ett eget akvarium så bör det vara på minst 160l (gärna mer) och bara ha de i plus någon Ancistrus.
Och om ni inte förstått det än så ja, man kan ha dem ihop med ancistrusar och det kommer bli yngel ändå.
MVH//Patrik
Okej tackså mkt!:) men tror du det blir bättre om jag köper två hanar och 3-4 honor? Om jag har det lite avdelat med grottor och liknande?
Om du skaffar fler honor än hannar så måste du plocka ur de inte får partner annars kommer de båda paren att slå ihjäl dem.
De går nog bättre att få två par på det sättet.
MVH//Patrik
Okej men jag läste att dom ville ha en varierad kost, vad ska jag mata dom med? Vad för sorts växtbaserad mat kan man ge dom?
jag har 4 st i ett 325 med annat i oxå så det går
Jag gav mina pallets huvudsakligen och fryst ibland.
MVH//Patrik