Info om diskus?
Har länge velat ha Diskus när jag har råd och plats för ett stort akvarium, nu vill jag ha massa info om dom :)
*Hur måna vill dom vara?
*Hur stort akvarium vill 4 vuxna ha?
*Temp, PH ?
Mm. säg allt ni tror kan vara till nytta till en nybörjare av diskus
Jag skulle gärna se bilder på olika färger och namn på färgerna :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kan inte lägga in länk men kolla på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Haha så kom länken upp
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Tack ska läsa länken :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Storlek på grupp bestäms av storlek på diskarna! Ju mindre de är destå fler behöver man ha för att få några fina stora exemplar! Sedan beror allt på karets storlek, hur mkt pengar skall du lägga ner? Hur mkt jobb? Till 4 vuxna skulle jag säga 375 e perfekt! Ph, odlad eller vf fisk? Odlad kan gå i runt 7-7.6 ca, vf i lägre och beroende på fångstplats/variant. Kan kolla min hemsida för lite olika färgvarianter på odlad fisk. Www.tessdiskus.weebly.com
Kram /Tess
Håller med #4 och bli medlem på www.diskusforum.se och läs igenom tips mm där:).
#4 Varför behöver man fler om de är små? Dör de lätt som små eller nå sånt =) ?
#4 Tack :) ska kolla in din hemsida
#5 Ska kolla upp där med :)
E de mindre så mår de bättre med fler, annars blir de lätt mobboffer.
Kram /Tess
Puttar upp min tråd igen med en fråga, har sett på Diskus på den senaste tiden och sett på Symphysodon sp. pigeon blood och Symphysodon sp. red turquoise men dom flesta unga fiskar jag sett har som ränder uppifrån och ner på fisken är det nån del i "yngel dräkten"?
#10 Alla diskusar har "bars" hela livet ut från yngel till gamling. Det är streck(bars) som syns i vissa lägen har jag fått för mig. Diskusar brukar ha 8 st. ränder lodrätt på kroppen.
Hoppas du blev klokare av mitt svar😉.
Och ett tips.. Ska du senare odla på Diskus, så undvik pigeon. De har för mkt sot(de svarta fläckarna de bär på kroppen), och deras yngel har svårt att hitta till dem(ynglen äter sekret på föräldrarnas kroppar).
Jasså? det visste jag inte. Har sett vuxna utan dom ränderna..
Dom har väll inga svarta fläckar? du får gärna visa på en bild :)
Här har du ett gäng vuxna diskusar med ränder 😉
http://www.mypalhs.com/forums/showthread.php?65017-Discus-Classification
Ännu en till med ränder och en pigeon inunder
http://www.tropicalfishkeeping.com/cichlids/discus-angels-642/
Sen får jag nog ta tillbaka det jag skrev om pigeon.. Alla pigeon har inte "sot".
Märks att jag glömmer mer och mer om just diskus*s*.
Tack för länkarna :)
Det stog såhär på ett ställe i andra länken:
Some discus (pigeon blood, red melons, etc.) that do not have stress bars, will have some black spots on their body, which is most prominent above the mouth, also around the face and above the eyes, but also can cover the rest of the body. The peppering also occurs if the fish become stressed. Do not select the fish that have allot of peppering. FYI, some will get slightly peppered if stressed, which eventually goes away.
men det värkar som att om inte fisken har sträcken så värkar dom ha lite svarta fläckar som dom visade en bra bild på.
Ny fråga: ser man sånt när dom är små?
Slänger med en bild på en av mina Red Dragons. Den är ca 6 månader och du ser precis över munnen främst att det är lite "pepprigt". Han har precis börjat utveckla sina färger, när dom var yngre var dom gul/brun/grå till färgen. Att en fisk har peppering betyder inte att det är en dålig individ. Problemet är väl mest att det inte är "snyggt" och odlarna har jobbat hårt för att avla bort det. Om du är ny på Discus skulle jag rekommendera dig att köpa äldre individer. Unga och juvenila Discus kräver mer av vattenkvalite, tätare vattenbyten och behöver matas ofta. Det är dessutom svårt att urskilja när dom är unga om det är en frisk individ av hög kvalité. En del säger att just PB är en "lätt" variant av Discus men det kan ju bero på att dom inte har några stress bars så det blir svårare att se om fisken inte mår bra. I övrigt kan jag bara rekommendera Discus som fisk. Otroligt fascinerande att titta på. Jag har ett äldre par blå turkosa och dom kan ändra färg mitt framför ögonen på en. I vanliga fall är dom vackert blåspräckliga skimrande till färgen. Under lek blir huvudet mörkare och kroppen ljus, blir dom skrämda av nåt kommer dom kolsvarta "stress strecken" fram (stress bars). Och när dom "bråkar" blir dom matt mörklila, nästan svarta. Hoppas detta inlägg hjälpt dig något! Det är så otroligt mycket att lära sig. Jag satt i 6 månader och läste om varianter, linjer, odlare, vattenbyten osv osv. Sen slutade det med att jag köpte ett par hos den lokala zoohandlaren för att jag tyckte synd om dom i det lilla akvariet :(. Så dom kanske inte är det vackraste paret i världshistorien men jag älskar dom! :)
#15 Hej :)
Så syns sträcken bara när fisken är stressad? eller kan dom synas när dom är harmoniska oxå?
Anledningen varför jag tänker på att köpa yngre individer är att dom är billigare.
Enkelt svarat ja. Fast det finns ju många anledningar till att en Discus visar sina stress bars. På yngre individer syns ofta stress barsen hela tiden. Det är ju en kamouflage mekanism för att lättare kunna smälta in bland Mangrove rötter och liknande. Och ja, yngel och ungfiskar är billigare men man kan även göra både sig själv och fiskarna en otjänst iom att dom är så mycket känsligare. Men om du köper fiskar som är iaf ett halvår gamla så är dom lite härdigare än riktigt små.
Tack så mycket :) hur stora är dom fiskarna som är ett halvår? där jag sett att dom säljer går dom efter storlek och inte ålder.
Hur är det med Symphysoden sp. Red Turquoise? nått speciellt man behöver tänka på ?
Oj det är ju lite olika med tanke på genetiska förutsättningar samt hur "bra" dom haft det i början men 6,7,8 cm? Tänk storlek tennisboll. Röd turkosa är ju jättefina! Nej inget speciellt så. Det är ju ingen jätte ovanlig färgvariant så det bör vara ett överkomligt pris på dom. Det finns en tysk odlare som heter Stendker som har riktigt fina "rödturkar". Vart har du tänkt köpa ifrån? Zoobutik eller odlare?
Okej :) har tänkt kolla med lustgården (Hobby verksamhet) vet att dom kan ta in den sist nämnda och dom var rätt billiga.
#15 Du gjorde en bra gärning att köpa diskusarna ifrån zooaffären👍. Oftast vet inte de på zoo hur Diskus vill ha för må bra.
#21 Hur långt är det för dig till Varberg? Finns en man där som heter Kai som säljer Diskus som är både importerade och hemodlade. Dock är han rätt dyr. Kolla inunder köp och sälj på diskusforum.
Sen så svar på din fråga om man ser strecken på ungfiskarna. Vi kunde det med våra ungfiskar och räknade upp till 14 streck(vilket är tydligen rätt ovanligt).
#22 Varberg ligger i Göteborgs trakten va?
#23 Någonstans i närheten där.. Jag och mina geografikunskaper☺️.
Varberg är en tätort i norra Halland och centralort i Varbergs kommun, Hallands län, belägen vid Kattegatt ungefär mittemellan Göteborg i norr och Halmstad i söder. *källa Wikipedia*
Okej, jag bor ju i Eskilstuna ca 1,5 timmar från Stockholm så det blir en bit, dock finns ju min pojkvän i gbg men känns lite dumt att köpa där om det finns närmare (fisken slipper åka så långt)
Skulle jag kunna ha ett par i ett 200l? eller blir det för litet?
Du kan ha ett par i 200l. Fungerar utmärkt👍. Man brukar säga 50 liter per fisk.
Ja då blir det en liten bit att köra:). Två av våra fd diskusar kom ifrån Göteborg, och pojkvännens brorsa körde därifrån upp hit till sthlm med firrarna. Tänk på de som fångas in i Amazonas och får verkligen lång resväg(stackars firrar).
Super då kan dom ju få plats i mitt nyaste kar :) kan jag ha ca 4 unga och låta dom para ut sej och sen sälja det ena paret?
Jo det tar Lång tid att köra den sträckan! min pojkvän flyttade från Stockholm till gbg för ca ett år sen, och det tog mej 4,10 timmar att köra ner sist och då stannade jag inte nånstans på vägen.. var skapligt trött när jag var framme.
Det är så man brukar göra. Skaffar ett gäng ungfiskar, matar och låter dem växa till sig. Blir det ett lekpar är det bara att gratulera.
Det finns en liten skröna, vet inte om den är sann. Men alla diskusägare vill ha en stor Diskus. Börjar de leka så stannar de i växten. Som sagt, vet inte om det är en skröna eller sanning. Så mata på och hoppas du får ett lekpar, och blir det inte lekpar av det andra sälj om du inte vill ha dem.
Hu, lång restid. Förstår att du var trött när du väl var framme.
Då gör jag så och får hoppas dom vill leka och bilda par när dom är större ^^
Jo och fick spänningshuvudvärk med.. men men :)
Jo får nog kanske göra det sen :) Först ska pengar sparas och fisk införskaffas :)
Joo kanske skulle det :P
Jag tjatar kanske, men bli medlem på diskusforum.se. Där brukar de lägga ut fiskar till försäljning.
Då kan du få fina fiskar som är välgödda och mår bra än kanske köpta från zoo-affär eller någon från blocket som misskött fiskarna.
#33 Kan kolla in där :) däremot är personalen på min fiskaffär väldigt kunniga och trevliga.
Underbart med sådan personal:).
Sträcken på fisken kallas bars. Olika varianter har olika många bars. Och i de oldlade varianterna kan man utifrån barsen ana va som ligger bakom genetiskt. Tex en red cover får inte ha några bars om de skall vara en äkta RC, en Snakeskin har mer än 10 bars. Dessabars visas ofta som stressränder, men även vissa varianter visar dekonstant, tex heckeln. Och även heckelcross (odlad variant med en heckel förälder ihop med annan varian) Kaj är inte så dyr anser jag, ligger underbutikspris på liknande sorter o storleksmässigt. Likasåmed Tony i Trollhättan som oxå är en av våra bästa diskusgubbar! Dessa kanske känns dyra men man får va man betalar för. I butiker så hålls de ofta Diskus av dålig kvalite så jag rekomenderar ingen att köpa Diskus i butik om man inte är såpass kunnig för att avgöra om diskusarna är friska och välväxta. En Diskus växer i snitt ca 1 cm i månaden till den är ca 1 år, då planar den ut i tillväxt lite grannmen de blir oftast runt 18 cm. Honornas tillväxt hämmas dock av lek,därför försöker man distrahera lekbeteende tills de är i bra storlek! Blå varianter har bättre tillväxt än röda varianter. Hoppas du fick lite svar på frågor!
Kram /Tess
Btw så har jag 4 fina heckelkross i 13-15 cm till salu. Åker till linköping nästa fredag om det är intressant!
Kram /Tess
Tack för infon :) hur distraherar man dom om man inte vill att dom ska leka?
Det blir en bit att köra till linköping och har tyvärr inte så mycket pengar just nu. Du har möjligtvis inte några andra till salu i framtiden?
Teoretiskt sätt skulle man kunna ha 2 diskusar i ett 100l? om man nu brukar gå efter 50l/fisk.
(Inte för att jag tänkt ha det) :)
Allt beror på höjden på karet och hur man tycker de e sjysst mot djuren! När man inte vill ha lek på dem så har man oftast stora grupper och aldrig ger dem ro att leka. Men man kan inte alltid hindra dem, e dem pilska så e dem! Nja jag säljer av en del nu sparar bara få individer o köper lite annat utställningsmaterial ist. Så vill man fynda så e de nu man skall slå till! :)
Kram /Tess
Bra info tesselituss👍.
Tack tess :)