Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1179 ggr
Shelsy
0

Hur gör ni?

Hur gör ni med fiskarna om ni ska åka bort? Till landet över helgen eller 1vecka te.x. Skulle vara roligt att höra hur ni gör då, eller om dem klarar sig. Skulle själv vilja skaffa fiskar, men eftersom vi åker ofta till landet på helgerna så är det lite svårt. Vill inte att mina fiskar ska må dålig, så berätta gärna hur ni gör osv! :-)

[KiwieMie]
0

Hur stort akvarium har du? Vad har du för fiskar?

Jag har ett 60-liters med guppys, bad mina grannar att ta hand om dem. Dem hade haft guppys med kunde inget om dem, och följde inte riktigt mina instruktioner heller. Men aja, fiskarna fick mat åtminstone, flingfoder bara men aja :P

Shelsy
0

#1 Jag kanske var lite otydlig, jag har inga fiskar alls. Men jag vill ha fiskar :-)

[KiwieMie]
0

#2 Då blir följdfrågan; hur stort akvarium har du råd med? Har du råd med pump, lysrör (om det ej ingår), luftpump?

Shelsy
0

#3 Det vet jag inte, men tänkte först bara fråga hur ni gör när man åker bort. Men det blir nog inga fiskar på ett tag. Så det får man börja tänka på när man tycker det är dags.

[KiwieMie]
0

#4 Vad du ej ska skaffa är slöjstjärt/guldfisk, inte heller discus, scalare eller papegoja ciklider, absolut inte silverhajar. Absolut ingen skål eller litet akvarium, små akvarium är svårare att sköta. 

Om du vill odla fiskar så skulle jag säga ett 60-liters med (från början, låt dem odla sig själva) 4 guppys är bra, en hane och tre honor. Du kommer behöva läsa på om dem, oavsett vad, lita ej på vad dem säger i djuraffären. Filter är något du måste ha, oavsett vad för fisk, vissa fiskar vill ha mer/mindre ström. Levande växter och sand är rekommenderat, skölj av växterna noggrant i kran innan du planterar dem.

Lysrör & filter kan komma med i vissa akvarium paket, även doppvärmare som borde vara inställd på +22 grader till guppys. Du borde ej bara mata med flingfoder, att variera med kokade gröna ärtor, broccoli, färdig fryst tropisk fiskmat (artemia, mygglarver) och mer. Mata ej med frukt eller något som verkligen inte är naturligt för dem att äta, som; kött, fisk, skaldjur. 

Fakta om guppies; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1

Shelsy
0

Skulle aldrig skaffa en skål till en fisk. Inget litet akvarium heller. Tack för dina råd.

[KiwieMie]
1

#6 Bra att du lyssnar, för många nu nuförtiden som bara går till en djuraffär, och köper blint vad dem & personerna i djuraffären 'vet är rätt & fungerar'. Man ska alltid läsa på innan man skaffar ett djur :) oavsett vad för djur.

Vovisch nr2
1

När jag är bortrest i en längre period (över 1 vecka) så brukar min Farmor att sköta fiskarna, om jag är borta över en helg så klarar fiskarna sig.  slänger i en sådan tabbelet som fiskarna äter på om jag är borta i en vecka! 👍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Shelsy
0

#7 Skulle jag aldrig göra, jag är en riktig djurvän och vill alla djur väl! :-) Blir själv jätte arg när folk bata går och köper djur som om de vore leksaker.

SuperLimm
0

Jag brukar inte åka iväg så länge som en vecka men eftersom jag har katter som inte kan åka med brukar jag alltid ha någon som bor hos mig medans jag är borta, oftast en eller två nätter bara. Är jag bara borta över en natt får fiskarna ingen mat medans jag är borta, ibland inte heller om jag är borta två nätter. Annars är jag väldigt tydlig med hur mycket mat de ska få så det inte blir för mycket. Det finns stationer man kan sätta ner i akvariumen som matar fiskarna automatiskt på bestämda tider men jag har aldrig använt någon sån själv så jag vet inte riktigt hur de fungerar. 

Har man större akvarium är det mycket enklare att sköta och om det skulle bli en nitritspik eller nått sånt medans man är borta blir det inte lika tydligt som i ett mindre akvarium. Om du har plats skulle jag rekommendera +150 liter iaf. Gärna ännu större. Jag tycker det är roligare med större akvarium, det är även enklare. :)

Mvh Linn

-Cissi-
0

Om jag är borta längre ca en vecka vilket brukar hända någorlunda ofta så tar min kompis/granne hand om fiskarna och mina katter och vattnar lite blommor ibland. Mitt räk kar brukar få stå utan mat när jag är borta. Fiskar klarar sej fint utan mat i några dagar, det finns även foderautomater man kan köpa eller slänga i weekend foder.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Shelsy
0

#8 Okej :-) #10 Har plats för stort akvarium, och det är det jag vill ha helst. Men det kostar ju också tyvärr.

-Cissi-
0

#12 Det brukar finnas billigare stora akvarium på blocket, tror jag gav 500kr för mitt 200l :) och då fick jag grus, pump, fisk, växter mm

Så skulle råd dej att hålla koll där och läsa på om olika fisk arter.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Shelsy
0

#13 Oj, det var ju bra! Får titta på blocket.

Ellenor123
0

Har inte varit borta längre än 1 vecka ett par gånger sedan jag skaffade mitt akvarium. Om min sambo är hemma så matar han dom några av dagarna(eftersom jag inte vill att han övermatar dom), annars så får dom gå utan mat - vilket inte är någon fara alls. Gör vattenbyte när jag kommer hem :-)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[KiwieMie]
1

#14 Om du tittar på blocket, köp ej fiskar. Har funnit ofta vanvårdade fiskar i för små akvarium på blocket :/ och ofta finns det en anledning förutom 'ska flytta'. Dekoration och plantor skulle jag inte heller ta, då dem kan ha pest snäckors ägg på sig :P

Naiz
0

Jag har Guppy, neon/kardinaltetra, ancitrus och räkor. Har vart borta som mest 4 dygn i sträck. Alla överlevde så dom klarar sej fint några dagar själva, iaf mina :)

Shelsy
0

#16 Köper helst inte djur från blocket… Tack för tipset med plantorna, det skulle jag säkert inte tänkt på.

-Cissi-
2

Man kan saltbada plantor så man dödar skräpsnäckor och går att koka övrig "inredning"

Frida B
1

Jag lägger i veckotablett :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Jens]
1

Flera har nämnt detta med långtidsfoder och det funkar bra i en vecka men snabbt som attan så får man göra delvattensbyte när man kommer hem igen 😉

http://www.pwss.se/home.php?cat=32