Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 931 ggr
Zahara
0

Hur skicka växter

Mina växter växer och förökar sig som stans och tänkte att man kunde delat med sig till andra som vill ha. Men hur skickar man växter??

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CaptainBunchie
0

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=3682

Jag rekommenderar dock inte tidningspapper, trycker lätt sönder växterna och blir kallt, imo.

Själv kör jag ev. lite fuktigt papper om växternas rötter/nedre del (framförallt om jag  skickar mycket), in i en plastpåse och stänger. Sen lite skumplast/bubbelplast runt det och i en kartong så det inte mosas helt och hållet. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lilolizeit
0

Jag har aldrig skickat. Bara fått hemskickat. Växten brukar då ligga i fuktat papper å sen i plastpåse. Sen bubbelplast. Sen i kuvert eller låda. :) Men jag skulle också vilja veta vad det bästa sättet är. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[dynamitella]
1

Det beror på vad för växter som ska skickas. Exempelvis vallisneria, cabomba, hygrophila, rotala, mossa osv är bara att lägga på hushållspapper, täck med ytterligare en bit papper, och tjoffa rakt ner i en plastpåse. Jag brukar hälla ner någon matsked vatten i påsen så att pappret är blött nog.

Sen tejpar jag ihop påsen och skickar växterna i ett vadderat kuvert från posten (de gröna, förbetalda). 

Gäller det växter som kan brytas och gå sönder i transporten går det bra att lägga dem rakt ner i en påse med lite vatten och hushållspapper, blåsa upp påsen (!) och göra en dubbelknut. Sen placerar man påsen i en kartong på upp till 30x30x30 cm och skickar med postens "skicka lätt". På så sätt kan växterna i regel inte brytas.

xanna
0

Jag använder mig av plastlådor som jag köpt in från ett konditori. De fungerar bra i ett större kuvert, eller i Postens lilla vadderade. Växterna får ligga tillsammans med fuktade bomullspaddar så att de inte torkar ut.

För mig fungerar det utmärkt och inga växter blir fula eller tar stryk på annat vis under transporten. (Dessutom kan jag skicka med snäckor i samma förpackning utan att snäckorna riskerar att skadas.)