Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3056 ggr
tottis80
0

stenar från naturen?

Dum fråga kanske men kan man plocka stenar från naturen och ha i akvarium? Trodde man måsta köpa allt från butik för att det inte ska vara någon fara för fiskarna. Om man plockar ute fritt räcker detef att bara koka stenen då? Tacksam för svar.

[Jens]
0

Jag har enbart stora stenar från naturen i mina akvarium men det har hänt en gång tidigare att jag upptäckte att en sten som inte skulle vara där för mina snäckor började bli sjuka. Det är en risk med att ta stenar  från naturen men naturligtvis så det bra stenar också.

[Seaside]
0

"Kapar" denna tråd eftersom jag själv undrar över samma ämne🙂. Hur ska man då göra när man väljer sten? Är det några man helt ska undvika? Kan man testa stenen med något för att se om den är ofarlig för akvariemiljö? (Känns lite läskigt att bara chansa…)

[Jens]
1

Hittade denna text som en kille hade skrivit om stenar till akvarium och som låter mycket bra:

_Undvik stenar med tydliga spår av metaller som t.ex. rost eller ärg. Handlar det om skiffer så kontrollera att den inte innehåller olja (lägg i vatten, finns det olja syns det på ytan). Om du inte ska ha hårt vatten i akvariet får stenen inte innehålla kalk, kontrollera genom att droppa konc. ättika (eller annan syra) på stenen, fräser o bubblar det så finns det kalk i den.

I övrigt gäller normal rengöring med borste under rinnande vatten, eventuell kokning om man känner sig tryggare med det (jag kokar sällan stenen)._

[Seaside]
1

#3 Tack Jens!

tottis80
0

Tack för svaren,nu vet jag hur man kollar om det är ok oxå ;)

idaaforsling
0

#1 Vet du vad som var felet med stenen? Och på vilket sätt blev snäckorna sjuka?

I mitt lilla (150L) dör alla snäckor, har provat både äpplen och posthorn. Inte ens skräpsnäckor lever där vad jag vet. Jag har plockat sten ute.

(Ursäkta för kapad tråd)

[Jens]
1

Tror det var ärg på stenarna och jag tog bort det snabbt som attans. Det var lite grönt på dem och mina snäckor fick missfärgningar ganska så snart och då förstod jag att det var något galet så jag tog bort det och lade i äggskal och broccoli och som tur var så överlevde alla den hemska upplevelsen som 'idioten' utanför glaset gjorde! 🙂

Taggeman
0

#6 Jag gissar att det kan va rester av koppar i stenen eller så får du det från ledningarna. Är det ärg på sten så kan det va koppar och snäckor är väldigt känsliga för det.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

idaaforsling
0

#7 & #8

Vad är ärg?

Taggeman
0

Ärg = utfällning.Är

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅