Snäckor eller inte?
Har ett dilemma. Ska eventuellt köpa ett 54l akvarium, och får då med sand eller växter. Men! I det akvariet så har hon haft snäckor i. Vanliga akvariesnäckor (Physa marmorata), Malaysisk Sandsnäcka (Melanoides tuberculata) och posthornssnäcka (Planorbarius corneus). I detta karet tänkte jag har räkor+yngel, eventuellt några vuxna guppys också. Tycker ni att jag ska köpa sanden och växterna och riskera/chansa att jag får med dom? Eller vad anser ni om snäckor med räkor och fisk? Jag vet inte, har bara haft vanliga snäckor i mitt större kar och sett de som mat till fiskar eller "ohyra". Men nu har jag sett att de faktiskt inte är det..
Hoppas ni förstår min fråga!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Snäckor går hur bra som helst att ha med räkor och yngel, De är bara bonus att ha då de tar hand om överbliven mat och alger. Physa marmorata är lika bra som de andra att ha i akvariet men ganska tråkiga att se på.
Och jag säger "Waaaah, don't do it!". Jag skulle då aldrig betala för snäckor. Det är något man får med av misstag och sen irriterar sig på (vid otur) för resten av akvariets livstid.
Jag blir inte av med physorna bland mina posthorn, och mormor har tusentals, och åter tusentals sandsnäckor. Så många att hon inte ser framrutan på natten, då alla ska upp till ytan. Läbbigt.
Haha dynamitella! Jag gillar inte posthornssnäckor för de förökar sig kopiöst men sandsnäckorna står jag ut med =))
Neeeej! Ursäkta dramatiken men skräpsnäckor (physa mm) förökar sig som ogräs! Fick med skiten med en växt från zoohandlaren och det var explosionsartat! Till slut hade jag väl ca 1000 skitsnäckor i mitt 300 l (ingen överdrift. Försökte pilla bort och städa ur dom så gott det gick men var chanslös. Räddningen var när jag tillfälligt förvarade mina Koi i akvariet innan dammen var klar. Ett dygn tog det för dom att städa :). Tur att det föll sig så annars hade jag aldrig blivit av med eländet.
Jag har bestämt mig för att ta med sanden, men ska då koka den ett tag. Då borde väl äggen "dö" va?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, allt ska dö om du kokar det. :)
Vad bra! För det var svart sand, och tyckte den var väldigt häftig!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Varje gång du köper växter ge dom ett saltbad på 5-10min så dör alla snäckor & ägg ifall de hänger med växterna, så slipper du framtida snäckor 😉
#8 tål växterna det då? :o
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kolsyrat vatten och lite salt så försvinner snäckorna från växterna. Använd jod-fri salt.
Oändligt mycket tack för salt tipset. Hur mycket salt behövs för att ha ihjäl oönskade innevånare i nya plantor?
Snäckor är väl alldeles utmärkta städare och håller sanden luftig. Jag tycker att det SKA finnas snäckor i ett akvarium för att det dels ska hållas snyggt och dels se mer naturligt ut.
Absolut. Men det rör sig om många olika arter. Bäst är att man väljer en art som man tycker är fin.