Foder till Scalare
Vad matar man med och i vilka mängder och hur ofta för att få en NORMAL och jämn tillväxt på sina scalarer? Hur mycket kan man räkna med att de växer per år tex?
Mvh Ellenfyrkant
Jättesvårt att svara på hur mycket de växer per år. Det beror ju på akvariets storlek, hane eller hona och övriga invånare i akvariet.
De äter torrfoder (fling) och ska ges mat efter mått som övriga fiskar får i akvariet. Mina äter gärna kokt broccoli också vilket tydligen är smaskens för dem men de är inte ensamna om det utan det är många fiskar, snäckor som gillar broccoli.
Kör du med torrfoder så strö lite över ytan. Om fiskarna inte hinner äta upp och det sjunker ner till botten och blir liggandes har du matat för mycket. (lite mat på botten gör inget men inte hälften) Gör inget om inte alla får i sig mat, är en dag imorgon också och de klarar sig utan mat några dagar.
Har du fiskar som lever på botten så är det bra att det hamnar lite på botten för de äter resterna men det ska som sagt inte vara i överflöd och kokta grönsaker är aldrig fel. Ancistrus och snäckor mumsar gärna på kokta grönsaker.

Flingfoder av god kvalitet får de, och ibland mygglarver men tycker knappt de växer. En bekant köpte två scalarer till ett 54 L (vilka nu mera finns i min ägo) som växte som bara busen. Mina går i ett 540 L och som sagt växer knappt alls.
Mvh Ellenfyrkant
Kan vara olika arter och fiskar växter på olika sätt även inom samma art. Jag har t ex scalarer och det märks att de växer olika och det gäller ju även människor också =)