Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
[Kajsa91]
0

Hur lyckades dom överleva?

Ett av mina akvarium har stått nersläckt i 2 månader ungefär då lampan gick sönder och jag tappat intresset och orkade inte bry mig (usch, låter som en jättehemsk människa) att köpa en ny.

Idag när jag letade efter en grej hittade jag ett lysrör som funkade så nu är det tänt.Har bara haft några få rainbow räkor i det och två amanoräkor.Hört att amanoräkor är himla känsliga men båda levde, en av dom har även rom(vet att det såklart inte blir något av det eftersom de behöver saltvatten osv för det).

Just nu springer dom runt med en varsin matbit, rainbowräkorna traskar också runt och äter.

Jag har inte gjort vattenbyte i det akvariet på ett halvår, om inte mer.

Hur kan dom leva?
Hört att när akvarium varit igång ett tag utan problem kan man få så bra värden att allt sköter sig själv, vet inte om det är sant dock.

Aldrig haft några större dödsfall (3-5 fiskar kanske, alla utan en var guppys som blev sådär "missbildade") i några av mina kar, aldrig några sjukdomar. Aldrig svamp eller någonting.

Har jag bara haft allmänt tur eller är det dom som får nitrit och sjukdomar som har himla otur bara?

Och ja, vet jag är hemsk som inte skött mina akvarium. Känner mig som världens mest hemskaste människa och skäms otroligt mycket för det.

Hell
2

Gör dig av med det som fortfarande lever om du inte kan eller orkar ta hand om det. 

Fiskar och räkor, och andra djur för den delen kan överleva under olika omständigheter. Har tidigare på detta forum berättat om hur min biologilärare glatt berättade att en Guppy kan överleva i ett tätförslutet provrör med lite vatten och en växt så länge det bara står i ett fönster. Bara för att de överlever är inte förhållandena bra.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Seaside]
4

Blev ledsen över att läsa detta. Snälla omplacera de som överlevt eller börja ta väl hand om ditt akvarium och dess invånare.

[Kajsa91]
4

Som jag skrev känner jag mig otroligt hemsk. Om det glädjer er har jag grinat i ett antal timmar idag när jag suttit och glott på det och tänkt på vad jag faktiskt gjort. Tanken att jag plågat dessa räkor känns hemskt. Känner mig äcklig som gjort såhär.

Men jag visste inte att det fanns någonting kvar i det.
Någon vecka innan lampan gick sönder hade jag sålt/gett bort de få räkorna jag hade där i.
Men antagligen missade jag några räkbebisar, inte de lättaste att se dom pyttesmå.
Amanoräkorna var jag inte helt säker på att dom var där, minns inte vilket kar jag hade flyttat dom till när jag tömde ett annat akvarie och när jag plockade upp alla räkor för att sälja/ge bort hittade jag inte dom så antog att dom fanns i ett annat kar, men hittade dom aldrig så trodde dom hade dött.
Förstår inte hur jag kunde missat dom.

Akvariet fick bara stå eftersom jag hade tagit bort allt levande, bara växterna som fanns kvar och tänkte att akvariet likaväl kunde stå igång eftersom jag inte hade någon ork att tömma och städa det.

Plågade dom inte med vilje om ni trodde det. Blev förvånad när jag såg att de sprang runt några när jag hittade ett fungerande lysrör. Tänkte kolla hur växterna mådde, trodde absolut inte att jag skulle mötas av några räkor.

Nu när jag vet det ska jag självklart ta hand om dom. Har gjort ett vattenbyte, matat och ändrat växterna lite som vuxit mycket.

Vill absolut inte att ni ska tro jag är en djurplågare.
Förstår er dock fullt ut, jag skulle också skrivit något liknande till mig själv om jag var någon annan.

CatchFatch
0

Inte för att det har något med detta att göra men jag känner en som hade ett stort akvarium med några stora fiskar i. De ville inte ha kvar dem så de slutade bara mata de och slutade städa och sa - helt öppet - att de bara väntade på att de skulle dö…

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

inthegame
2

#4 Fy! Jag blir så arg på sånt!😡 Varför inte bara sälja dem då?!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

CatchFatch
0

#5 de orka inte -.-'

inthegame
1

#6 "suck":(

CatchFatch
0

Jag kunde heller inte tala de till rätta då jag bara var ca 8. Jag visste inget om fiskar - men förstod att detta var fel. Och de hade heller inte lyssnat på mig..

inthegame
0

Ne förstår det:)

[KiwieMie]
0

Varför gav du inte bort dina fiskar på en gång om du tappat intresset? Låta dem få en plågsam, långsam död är hemskt - spelar ej någon roll om du känner dig dålig för det. 

Hur kan du inte tro att det fanns något kvar? Att anta att allt är dött bara för att du inte tagit hand om dem är fel.

idaaforsling
0

#4 Detta hör inte heller hit men jag gick i skolan tidigare med en tjej som berättade att när dom tröttnat på sitt akvarie så tog dom den stora fisken som fanns kvar (vet ej vilken art) och slängde ut den på komposten för att låta den dö :/

idaaforsling
4

#10 Hon skrev följande i inlägg #3

"Men jag visste inte att det fanns någonting kvar i det.
Någon vecka innan lampan gick sönder hade jag sålt/gett bort de få räkorna jag hade där i.
Men antagligen missade jag några räkbebisar, inte de lättaste att se dom pyttesmå."

[KiwieMie]
1

#12 hon skulle ju ha tömt akvariet då, inte låta det stå med vatten, då hade hon upptäckt dem. Ser ingen anledning till varför hon lät den stå så där.

[Jens]
12

Tack o lov Kajsa att du tar hand om dem! Hoppas de får ett bra liv för du är en som bryr dig!

LajvKrattan
5

#14 Bra sagt! 👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
3

Håller med Jens! Tänk vad glada räkorna måste vara nu :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Twili
4

#13 finns ett ordspråk som du kanske bör ta till dig, det börjar såhär "Det är männskligt att fela…" resten kan du nog fylla i själv

Precis som på alla iFokus ställen så hackar man istället för att svara på trådskaparens fråga. Ibland kan det saknas info i tråden och kan skapa missförstånd - för jag trodde som 1 o 2 att ts visste att det fanns liv där i, vilket visade sig vara fel. Så när jag läste Ts inlägg i #3 förstog jag ju att det var ett misstag som alla skulle kunna göra.

Jag tänker väl vara först ut i denna tråd med att svara på din fråga i #0

Hur de har kunnat överlevt är ju fantastiskt, det visar hur starka de små är.  På något sätt måste de ha tagit upp syre ifrån växter? Eller? Jag tänker på dammar som är helt utan cirkulation där t.ex salamandrar lever. Fast de snappar luft ifrån ytan också. Har du haft växter i? Har det kommit i ljus alls som har kunna hålla växterna vid liv? Solljus, lampa vid soffan? Har du haft pumpen i? Nitrit bildas när det är för mycket fiskar, och när du tog bort alla fiskar så måste det redan då ha varit en ok balans i det. För 4 räkor skulle inte ställa till med mycket bajs. De måste ha ätit alger och annat slam på botten medan. Och tvärt om, jag har hört amano är riktigt tåliga. Det är väl de mindre räkorna som är mer känsliga.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Sleggyman
0

Jag har sett en räka överleva i 6 månader i ett akvarium som du man trodde var helt tomt. Vattnet var brunt och trögflytandes och luktade apa. Ägaren hade fått cancer och stängt ner karet men hade inte ork att tömma ur vattnet. När jag ställde upp och hjälpte henne tömma det så hittade jag en Amanoräka till synes pigg & kry. Så nog kan de överleva mot stora odds 😉

Hell
0

#17 TS skriver att vattenbyten inte är gjorda på säkert över 6 månader, därav min kommentar. Lampan har inte funkat på två, alltså har det ganska krasst varit länge sen TS brydde sig om akvariet och skötte det. Om du tycker att mitt inlägg är att hacka istället för att svara på frågan så håller jag inte med. Mitt inlägg reflekterar till TS fråga om att ett Akvarie kan få en så pass bra balans att man inte behöver göra något - mitt svar är att bara för att något överlever betyder det inte "bra balans". Det tror jag inte heller i det här fallet.

Hell
0

Men om ni är intresserade finns det även, precis som det finns "new tank syndrome", old tank syndrome: www.bestfish.com/oldtank.html

Twili
2

#19 vem skulle bry sig och sköta om ett nedstängt akvarium om man trodde att det var helt tomt? Som du skriver så får du det att låta som att man ska springa och göra vattenbyten på ett tomt akvarium och lägga ut hundralappar på lampa som man inte ska använda.😃 Du gav i alla fall exempel på vad din biologilärare experimenterat med, och min kommentar var inte riktad speciellt mycket till dig. Och jag håller med om, att hålla fiskar under dåliga förhållningar bara för att de överlever inte är rätt. Men i detta fallet visade det sig att Ts inte visste om detta och då ser jag ingen anledning till att vissa fortsätter hacka på det hon gjort.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~