"shubunkin/guldfisk", 18 liter?!?
På min skola så är de en klass somhar ett akvarium i sitt klassrum, akvariet är på 18 liter o de har 3 shubunkin/guldfiskar (ingen aning om de är Guldfisk men de ser ut som shubunkins) o 1 Sorgmanteltetra däri! ja har sagt åt läraren att de inte är okej men ja får då som svar "men nu har dom de där". Vattnet är alldeles grönt, de har ingen pump o de var utan lampa i en månad en gång oxå. de simmar o tuggar på varandra så de inte har några fjäll kvar på vissa ställen, sorgmanteltetran ligger helt still om inte en av de sk. guldfiskarna/shubunkerna tumlar omkull den vilket händer ganska ofta efterssom de inte är mycket plats i de lilla karet.
Jag var bara tvungen att skriva av mig, ja vet inte vad ja ska göra
Även om akvariet stå rpå en skola kan du fortfarande anmäla till länsstyrelsen.
Guldfiskarna kommer nog få fel på simblåsan och dö om de inte byts vatten snarast!
Frågan är vell varför har dom kvar akvariet och inte ger bort de till någon som kan ta bra hand om dem?
#1 ja, jag vet. Jag har sagt de men ingen har tagit de på allvar.
#2 Svaret på din fråga är att de inte bryr sig!! De vill gå o tro att de kommer överleva i den lilla burken
#3 hmm… Då borde du anmäla eller iaf hota med att anmäla de om dom inte fixar större kar och kompisar till sorgemanteln.
Om det finns någon annan lärare på skolan som du har förtroende för, så kan du prata med denne och be den personen prata med "akvarieläraren". Du kan ju också, ifall ni har en bra rektor, gå till rektorn och lägga fram dina synpunkter. Han eller hon är ju ansvarig för skolan, och att ha ett akvarium med fiskar som inte sköts rätt är inte rätt. Lycka till!!!!
Detta går ju att applicera även på detta fall http://mus.ifokus.se/articles/4eee699688f4724ff90048fa-hur-anmaler-jag-dalig-djurhallning
Lika bra att anmäla på en gång. Hot kommer man ingenvart med när d handlar om trångsynta vuxna och barn. Det handlar om fiskarnas liv så hala inte ut på det! Snacka med rektorn, ge dom ett par dagar att fixa det sen anmäler du! Jag hade även bytt vatten i akvariumet för det spelar ingen roll vem som gör det, bara det blir gjort.
#6 bra länk! Info om hur man anmäler och grejer, det är ju inte så krångligt som man tror! Att man kan göra det anonymt gör ju saken ännu lättare. Men då bör man skicka med så mycket info som möjligt. Vill inte TS anmäla så kan jag göra't ;)
Jag ska prata med rektorn innan ja bestämmer mig för att anmäla, Eller så visar ja läraren den här sajten så får hon se hur man behandlar djur på rätt sätt :)
#9 ja snacka med rektorn. Att visa sidan lär nog inte hjälpa :P men säg att du inte vill anmäla men att du kommer att göra det, och om inte du gör det så kan du säga att en annan här på sajten kommer att göra det ;) (dvs jag) :P
#10 ska ja göra! :)
#11 uppdatera gärna här vad som händer i fortsättningen, hade varit kul om det gav resultat på ett eller annat vis :)
#12 de kan ja göra om du vill :)
Anmäl dom jävlarna! Haha,nej men gör det
oj, glömde helt bort den här! tänkte bara säga att guldisarna bor i ett 300 liter nu, och tetran har fått en kompis, fast jag tror dom ska sälja tetrorna, men det är ju bara bra!
Behövde bara visa hur många liter dom behövde tack vare zoopet, jag har bytt klass och grejer så jag hade glömt bort tråden.
Men nu vet ni att dom mår bra så det var bara det jag ville säga :)
#15 Det var roligt att höra. Tack för att du uppdaterade oss!
#16 Det var så lite så :)