Svärdbärare yngel
Hejsan svejsan! som ni KANSKE vet har jag fått svärdbärare yngel, och jag undrar när jag kan ta dom till 45l akvariet=med dom vuxna fiskarna. just nu har yngelna ett litet litet litet akvarium. Fiskraser jag har i det stora akvariet: Synodonthis decorus mal, Praktbotia, Svärdbärare, indisk glasmal,… när kan släppa ut dom till de vuxna?!''
De borde vara minst 1 cm för att kunna vara bland andra vuxna fiskar. Ha gärna flytväxter i ditt 45L akvarium för de trivs bland flytväxter som t ex hornsäv.
Okej, =)
Men vrf är alla mina yngel i olika former?!
Former? Menar du i färg eller kroppsligt. Är det i färg så kan det vara så att de utvecklar färgen olika fort beroende på hur stora de är. Sedan kan det kanske vara så att det inte är enbart svärdbärar-yngel?
Bara svärdbärare yngel, helt säker. men liksom, jag har 2 jätte små och alla andra är ganska stora,…
De växer olika fort och det kan vara så också att du inte bara har en svärdbärarhona och då kan det vara från två olika kull.
Nej, det är bara en kull jag har fått, av en svärdbärare. för dom föddes i en sån liten kasse. ._.?
Ahh, okej. Men de växer olika fort 🙂
Okej 🙂
Tänkte bara dubbelkolla med dig, men är det 45 liter du har? Om det är så, så skulle jag nog kika över fiskbeståndet lite också.
Synodonthis decorus blir ca 27cm lång och skulle nog behöva minst 250 liter
Indisk glasmal behöver ett ganska strömt akvarium på iallafall 100 liter+
Praktbotian blir runt 30 cm och även den behöver runt 250 liter.
Detta är inget mot dig, utan detta är ganska vanligt. Då många butiker rekommenderar helt fel fiskar, till för små akvarium. Så om det är så att dessa går i ett 45 liters akvarium, så skulle jag rekommendera dig att försöka omplacera dessa fiskar. Annars om jag fattat fel, så kan du bara bortse från detta :)
Jag har också olika storlekar på mina svärdbäraryngel, vissa är runt 1,5cm medan vissa är runt 0,5cm och de är födda samtidigt och från en enda hona då jag tog upp henne så att hon fick föda i fred i eget akvarium, de är födda 29/5 och jag tycker att det är så konstigt att det kan skilja en hel cm på dem
😢 Oj, det visste jag inte, dom i akvarie butiken sa att dom kunde va i 45L 😇
Ja, min hona dog typ 2 veckor efter födseln, nån hade tuggat på hennes stjärt 🤦♂️
Det är så himla tråkigt att butikspersonalen rekommenderar helt galna saker. Man kan ju tycka att de borde bry sig om djuren.
Som redan är sagt så skulle du behöva omplacera/sälja/skänka de fiskarna till någon med ett stort akvarium. (eller köpa ett större själv ;))
Något du kan tänka på nästa gång du ska köpa fiskar är att kolla namnet på de fiskar du är intresserad av och sedan kolla upp dom på internet, www.zoopet.com är en kanonsida för detta.
Detta kan du lämpligtvis göra direkt i mobilen när du är i butiken eller kolla det när du kommer hem och sedan gå tillbaka för att köpa fiskarna om de passar. :)
Bra ide!

olika storlek det beror på hur mycket fisken få närning och äter per dag så det normalt att de ska vara på olika storlekar , mina var så också , och det skiljer mellan honorna och hannarna på storlek , hannarna är mest smalare än honorna och efter de blev vuxna hos mig , har jag de på olika storlekar och former
Okej!
🙂
Det här handlar INTE om ''svärdbärar ynglerna'' det här handlar om posthorns snäckor: jag ska köpa några posthorns snäckor, men har några frågor:
1. Får dom ungar HELA tiden, hur många dagar är det emellan doms ''äggläggningar.
2. är det LÄTT att bli av med dom?
3. om en röd posthornssnäcka får ägg, kan äggen/snäckorna bli vara blå, bruna, Och andra färger?
4. kommer ''hela'' mitt akvarie bli fullt av snäckor om jag köper bara en?
TACKSAM FÖR SVAR! ❤️
#19 om du har praktbotiorna kvar skulle jag vilja säga att det är väldigt lätt att bli av med dom och de kommer troligtvis inte ens att hinna lägga några ägg innan de blir uppätna.
Mvh Linn
Oj, det är så att jag har en Praktbotia kvar, dom andra är borta till djur affären igen,
#21 varför har du bara sparat en? De är stimfiskar och vill ha 4-5 kompisar.. :(
Mvh Linn
Nä, det är inte på det viset, alla har hittat hem utan en :) den söker fortfarande hem :) jag vet att dom ska ha fler kompisar, men jag hoppas att den får ett nytt hem snart :)
okej vad bra! :)
Mvh Linn
jag har upptäckt att mina yngel om jag kallar dem så har de fött egna yngel med, fångade upp en massa pyttesmå saker då jag ska tömma det akvariumet och flytta det till huset som jag håller på att flyttar till just nu