Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3615 ggr
Anon
0

Ciklid i 54-liters?

Vilka ciklider funkar i ett 54-litersakvarium? Finns det ens någon som funkar? 

Akvariet befolkas för tillfället av 10 glödbandstetror.

[Jens]
0

Det skulle vara i så fall fjärilsciklider men det är gränsfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

[raichu]
0

Kan försöka med apistogramma borelli som är en av de minsta apistogrammorna, kör då bara en hane och en hona och mycket gömställen. :)

MVH//Patrik

Squamata
0

Ett par av thomasi eller någon palett funkar också, cacatouides med !

[raichu]
1

Tomas och paletter funkar ensamma ja, men inte med andra fiskar i ett så litet akvarium. De skulle slå ihjäl de andra fiskarna när de leker.

Cacatouides kan möjligen funka, finns en risk att de också kan slå ihjäl tetrorna.

MVH//Patrik

Anon
1

Ajdå, det kanske inte funkar så bra då :(

OlleA
0

54 liter är i minsta laget även för dvärgciklider. Ett alternativ skulle kunna vara påfågelgoby (Tateurndina ocellicauda) som vårdar sina ägg nästan på samma sätt som ciklider.

Olle

Beffa
0

Har ett 60 liters och på zooaffären blev jag rekommenderad grön bågciklid. Har just nu en hane och hona tillsammans med 5 st: http://www.seriouslyfish.com/species/hemigrammus-bleheri/.

De verkar trivas bra och simmar gärna under en rot vi har och en kruka, för att sedan smyga fram och kika ut, ser riktigt kul ut. Ska bli spännande att se om de kommer leka framöver. Tanken är att skaffa ett större akvarium framöver och fortsätta det sydamerikanska temat där med fler ciklider. 

Skulle ni säga att det går att ta in fler fiskar i akvariumet efter en tid? Eller kommer cikliderna lida av platsbrist? Några räkor/snäckor får komma in sen som städare iaf.

[raichu]
0

Har du inte ett akvarium som du kan flytta hannen till så kommer hon att slå ihjäl honom när de leker, gröna bågfens-honor är psykopatiska när det kommer till yngelvård.

Tror att det är så att har man mindre än 200l så ska han ut annars är det hans första och sista lek.

60l tycker jag personligen är för litet för rödmunstetror, skulle hellre se dem i ett akvarium på runt 200l+ eller så och ett riktigt gäng. De trivs bättre så.

MVH//Patrik

Beffa
0

Som jag förstått det funkar det om hanen har gömställen, har försökt att tänkt på det vid inredningen så hoppas det ska funka, finns endel till honom.

Angående tetrorna är det mycket möjligt så, det är svårt när de inte säger något i affären. Har läst att de funkar bra i mindre kar i mindre grupper, men det är såklart många åsikter, lyssnar gärna på de som har erfarenhet. Tack!

[raichu]
0

De säger ju inte alltid i affären då de vill tjäna pengar. :/

MVH//Patrik

[Rödfena]
0

Gå in på Zoopet där finns information :)

[Tilde!]
1

Möjligtvis palletciklider? Sålde just mina:P

Anon
0

Tack för alla svar! Påfågelgobys lät spännande så en hona och en hane ska hämtas imorgon :D