Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3902 ggr
inthegame
0

Minsta botian

Hej, jag undrar vilken som är den minsta botian och som kräver minst akvarium:)  Kan ni berätta lite om den botian?

Tacksam för svar;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

wille_wille
0

Jag tror det är pakistanbotian som blir ca 12cm och vill ha minst 100L. Dock så kan jag ah fel, kanske finns någon ännu mindre :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

inthegame
0

Okej, tack:) Fler förslag är välkomna:D

wille_wille
0

Du kan själv gå in på zoopet.com>avdelningar>fiskar-artbeskrivningar och sen söka på botia och se va du få upp.

inthegame
0

Det har jag gjort, men man måste ofta vara goldmedlem för att se artbeskrivningarna.

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[dynamitella]
3

Jo, det måste man "ofta".

Jag kommer inte åt någon av dessa:

Blågrön botia

Tigerbotia

Berdmores botia, Blyths botia

Kansu-botia

Orm-grönling/botia

Zodiak-botia/grönling, Batik-botia/grönling

Prickig-, polka dot-, burmese border-botia

Sadelbotia, sadelströmkrypare, ödlefisk

Burma grönling/botia, guldzebra/silverbandad grönling/botia

Bengal-botia

Fridaaaa
0

#6 Jag har inte råkat ut för det så ofta, eller har jag bara haft tur då😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

inthegame
0

#7 japp, så är det nog;)

[Jens]
0

Kan du berätta varför du är just intresserad av den minsta botian? Här är en sida som beskriver många olika botior. Kanske finns den minsta där också: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=86&site=1

inthegame
0

Jo det har kommit tusentals snäckor i akvariet och jag är samtidigt ute efter en rolig fisk till mitt 54 liters akvarium. Guppys har jag nämligen för många så jag tänkte sälja de flesta till akvarieaffären.
Skulle de fungera med dvärgbotia? I din superbra länk (Tack så jättemycket för den!) så står det en akvarievolym på 60 liter. Och som sagt var så har jag 54l. Funkar det då eller inte?

Tack igen för länken!:)

wille_wille
0

Annars så skulle du kunna ha helenasnäckor i akvariet.

Dom äter upp andra snäckor och kostar ca 20-30kr/st.

Sen så äter dom inte heller upp växterna när dom letar snäckor🙂

Dock så kan dom heta lite allt möjligt i djuraffärerna bland annat:

Snäcka striped, striped snäcka, snäckätande snäcka, helenasnäcka.

Här har du bra biler på hur dom ser ut iallafall:

https://www.google.se/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=865&q=anentome+helena&oq=anentome+&gs_l=img.3.0.0j0i24l8.587.2556.0.3578.9.8.0.0.0.0.183.817.5j3.8.0….0…1ac.1.26.img..2.7.634.OYWErNaN-6o#imgdii=_

inthegame
0

#11 Jag vill gärna ha ett snäckfritt akvarium, då jag har lite fobi för akvariesnäckor av alla sorter🤮
Men tack ändå!!!

wille_wille
0

Dessa förökar sig inte så for samt att dom ej är tvåkönade så du behöver en hona och en hane för att dom ska kunna få bebissnäckor.

Om du köper en, låter den äta ett tag så kan du sälja den för lika mycket som du köpte den för🙂

(Ursäkta om jag är påstridig)

inthegame
0

Nää, du är inte påstridig men ursäkta om jag är envis men jag tror inte det. Som sagt var har jag lite fobi för akvariesnäckor:)

Twili
0

Botier är inte lika duktiga på att äta snäckor som helenasnäckor.

annars får du starta om akvariet och hitta en butik som inte säljer växter med snäckor :-) i uppsala t.ex har djurhobby väldigt snäckfria växter.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[dynamitella]
3

Jag är inte bekväm med att permanent rekommendera botior i ett så litet akvarium :) De mår bäst i stim, och även de minsta sorterna mår ju bäst i större utrymme.

Däremot skulle du kunna ha dem tillfälligt, för att sen omplacera eller flytta dem till ett större akvarium då de "gjort jobbet".

[Jens]
1

#14 Jag misstänkte att det skulle handla om snäckor och precis som alla andra säger så rekommenderar jag dig inte att skaffa dig botia för de är inte alls snäckätare på samma sätt som helenasnäckor och botia växer så du tvingas att antingen köpa dig ett större akvarium eller sälja dem eller lämna tillbaka dem till butik vilket är jobbigt =) Helenasnäckor är ett utmärkt val om du verkligen vill bli av med dina snäckor. Mata sparsamt och efter en tid när du har haft ett par helenasnäckor och alla tycks vara borta så kan du ge tillbaka dina helenasnäckor till butiken för de förökar sig inte alls på samma sätt som t ex posthornssnäckor.

inthegame
0

#16 Har nu pratat med min kompis Sandra som har ett 350 liters akvarium. Hon säger att hon gärna kan ta över botiorna när de "gjort sitt jobb"👍 Skulle det funka tror du?

#17 Som sagt var har jag snäckfobi och skulle nog inte alls känna mig bekväm med att ha en snäcka även om det är en eller flera😐
Dessutom tror jag aldrig att min mamma skulle låta en snäcka stiga in i mitt akvarie. Hon är nog minst lika rädd som jag. När jag skaffade akvariet så sa hon att jag fick skaffa vad jag ville ha som passade i akvariet såvida det inte var snäckor… (Både hon och pappa hade akvarium när de var små😛).

Tack ändå:)

Ps: Förlåt om jag är negativ/envis😊

[Jens]
1

Aha, först så trodde jag verkligen när du skrev snäckfobi att du bara hade blivit trött på snäckorna i akvariet men nu förstår jag att det verkligen är fobi vi pratar om och då förstår jag dig mycket väl.

Så roligt att någon kan ta över dina botior sedan så nu gäller det att få tag i de bästa snäckätarna av botior och tyvärr så är Praktbotia (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262) favorit men så länge de är små så är det okej och vid flytt så går det också ett bra men de kan bli oerhört stora. De sägs även vara på växter och stöka till också.

Söker man lite mer så får även botia striata (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928) beröm och skulle passa ett tag i ditt akvarium. Tänk på botior är stimfisk så köp gärna 5 st utav dem för att de ska trivas tillsammans. Gå gärna in på länkarna och läs ordentligt om fiskarna så att den passar just i ditt akvarium och även i den kommande akvariet.

inthegame
2

#19 Den sista länken där, botia striata verkade bra. 5 sådanna kan även Sandra ta över! Praktbotior har jag hört talas om förr men de verkar bli så himla stora! Tack!!!