Boesemans
Har haft 6 stycken, en har dött. Dom första månaderna var dom väldigt livliga, lekte mycket bland växterna och verkade stortrivas. Numera så står dom mest still och verkar allmänt uttråkade, vad kan vara fel? Har kollat pH och nitrit, temperatur, allt är OK.
Ja, ph, nitrit och temperatur är ju de första man kollar men det finns desto mer orsaker och nästa efter det så skulle jag kolla på syrebrist, ålder på fisk? Har du lagt i något nytt i akvariet, rot, sten från naturen m.m.?
Sedan kommer sjukdomar…
Har ju mycket växter(nästan för mycket), men syrebrist skulle kunna vara en orsak, ska testa med en pump. Jag tyckte att det här passiva beteendet började när dom fick en Marmorgurami som kompis, men den har jag tagit bort nu och ändå beter sej fisken apatiskt. Fiskarna är ett par år tror jag, det ska väl inte vara nån fara, eller??
Jag har inte gjort några andra förändringar i karet.
Om jag tolkar dig rätt så har du inte en pump i akvariet utan du har 'försökt' att ersätta syret med växter?
Om det är så att du inte har en pump så skulle jag sätta i en pump med en gång. Det ska mycket till att köra ett akvarium utan en pump för att få upp syret i akvariet. Det går nästan inte helt enkelt att ersätta en pump med växter.
Jag själv har ofantligt mycket växter men det är för att jag gillar det men ändå så finns pumpen i akvariet för att få igång en rotation i vattnet som skapar syre och renar vattnet.
Marmorgurami är väldigt fredlösa så det kan jag inte tänka mig är orsaken till att dina andra fiskar mår dåligt just nu.
Jag har ett juwel-kar så det är den pumpen jag använder, har testat idag med en luftpump och en sån sockerbit, men deras beteende har inte ändrats. Dom kanske börjar bli pensionärer?? Får se imorgon om dom piggat på sej…
Ja, det tar en stund innan syret kommer igång. Får verkligen hoppas på att det är det annars vete sjutton, ålder eller sjukdom? Naturligtvis finns det andra kemikalier i vattnet men det är så sällan sånt händer.

Jag upplever att mina regnbågar verkligen uppskattar bra cirkulation i vattnet. Jag har en extra cirkulationspump i karet för att få lite "action" på vattnet och då simmar regnbågarna väldigt ofta mot strömmen i utflödet.
Min erfarenhet av Juwels pumpar är att de är väldigt mesiga när det kommer till att sätta vattnet i rörelse. Nu var det flera år sedan jag köpte mitt senaste Juwelkar men det kanske fortfarande är så att de inte har så mycket krut i sig?
Mitt förslag är iaf att prova med en cirkulationspump och se om det hjälper. Ökad cirkulation kommer dessutom göra susen för syrehalten också.
Tack för tips! Ska kolla idag om dom piggat på sej.