Död Black Molly tappar färgen?
Jag köpte två fiskar, tror de heter Black molly. Den ena fisken är spårlöst försvunnen. Jag har letat igenom karet totalt när jag delfyllde det och den finns inte.
Dock så hittade jag en död fisk på botten, men den såg betydligt smalare ut, ingen färg och knappt nå fenor. Ja nästan som en Guppy kan man säga.
Jag har två sorters malar i karet oxå. -fråga mig inte vad de heter, men jag köpte de vanligaste algätarna butiken hade. Kan de käka upp så pass mkt på en Molly så den inte känns igen?
Jag har ej letat bland gruset då jag ej trodde en Molly kan gräva i grus. -vill ej ha en massa onödig ohyra i vattnet av en död fisk.
Ja, det är helt normalt. De tappar färgen när de dör, och fenor osv slits snabbt i sönder. Det är också att förvänta sig att ibland inte hitta kadaver alls. Malar är snabba på att käka upp kadaver.
Okej, tack för snabbt svar.
Då behöver jag inte vända upp och ned på allt grus då 😃
Nej, det är nog lugnt :) Däremot är det viktigt att ta reda på dödsorsaken. Exempelvis testa vattnet för nitrit (med ett dropptest NO2), göra ett vattenbyte för säkerhets skull, eller kanske ändra något du gör i vanliga fall.
Dödsfall händer, men ofta är det en orsak bakom man man åtgärda :)
Okej.
Hoppas det inte är alltför dyrt bara då ekonomin är väldigt begränsad denna månaden.
Jag har ju Guppy oxå. Både stora och små. De ser ut att trivas jättebra. Växterna i karet verkar oxå trivas för de växer nåt så fruktansvärt. Är Black molly mer känslig fisk än malar och Guppy?
Ett tag funderade jag på om jag hade för kallt vatten men det pendlar mellan 24-26 grader. Om man har för mkt nitriter, vad gör man då? Jag tycker jag sköter det där med att delfylla karet en gång i veckan.
Tyvärr så har jag lite grönalger och jag försöker utrota de så gott det går. -kan de ställa till det för Molly?
Syrehalten tror jag är bra, för jag kan se små luftbubblor lite varstans i vattnet oavsett djup.
Det låter bra, det du berättar :) Tyvärr är nitrittesterna dyra som fan. 250-500 kronor brukar ett paket kosta. Men ibland kan man ta med sig lite vatten ner till akvariebutiken, så kan de testa det gratis eller i alla fall billigt.
Men jag har själv problem med mollys. En dog faktiskt idag, tråkigt nog. Har en kvar. Det är den enda fisken jag aldrig får att överleva. Det kan bero på att min djuraffärs grossist föder upp dem i bräckvatten. Det är tydligen vanligare än man tror, så dör fiskarna relativt snabbt när de kommer i sötvatten, då deras immunförsvar är utsatt helt plötsligt.
aha……
ja då får jag kanske leta efter nån annan fisk då som trivs i sötvatten.
Nästa gång jag fipplar med karet så tänkte jag faktiskt göra rent det helt och hållet, även gruset.
Jag fick ju det här karet med tillbehör. Jag valde att inte göra rent gruset då jag fick för mig att det var bra med lite bakterier sen när jag fyllde på nytt vatten.
Jag har fyllt på lite med nytt grus senare men det kokade jag ordentligt före. Sen stod karet med det nya vattnet i 2-3 dagar innan jag satte i fiskarna och växterna.
Jag är faktiskt sugen på att göra mig av med gruset och ha i blästersand istället. är blästersand bra för malar, guppys och en Molly? Det enda jag typ vet är att det ej skall vara vassa kanter på gruset/sanden.