Vad kan jag ha för fiskar?
Hej! Jag har köp ett 150l-akvarium men jag har än inte inte köpt några fiskar. Vad kan jag har för sorts fiskar i det? :) Allså storlek osv :) Hur ofta o hur mycke bör jag göra vattenbyte? :)
Maja
Fiskar kan du ha jättemånga!
I det akvariet hade jag nog haft någon ciklid (kanske fjärilsciklider) ett stim tetror och Platy, Guppy eller svärdbärare+några ancistrus:) Men det är min åsikt. Bläddra runt på zoopet och se vad du hittar som faller dig i smak.
Viktigt att tänka på är att inte ha i alla fiskar samtidigt, det kan orsaka nitrit. Sedan ska du läsa på mycket om fiskarna du väljer!
Vattenbyte kan du göra 1 ggr i veckan kanske. Det är självklart beroende på vilka fiskar du ska ha i! Då byter du ca 30% av vattnet.
Lycka till!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Att starta ett akvarium är alltid spännande och man vill ju att allt ska gå bra och då måste man läsa på innan man startar det och det kan du göra genom att läsa denna guide: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 Vad ska man ha för fiskar? Jag brukar alltid rekommendera att börja med att dela in det i olika världsdelar för spänningens skull och dels för det är enklare att hålla koll på vad de trivs i för PH-värde och temperatur eftersom de lever i samma miljö. Jag själv kör mellan- och sydamerikanska fiskar för jag gillar dem men skulle mycket väl kunna tänka mig att ha ett akvarium till en annan världsdel men det återstår att se. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php Titta gärna på vilka fiskar du verkligen är intresserad av och läs vad de kräver för storlek på akvarium och vilken miljö och hur många de bör vara tillsammans av samma art, titta även på vilken temperatur de vill leva i samt vilket ph-värde de vill ha. Välj gärna "Sökguiden" via länken ovan och upptäck dina framtida fiskar. Det är lite info att börja med. Ta det lugnt och jäkta inte! Återkom med fler frågor om du undrar över något.
#1 Tack för svaret! Ja, cilklid har jag funderat på :) #2 Tack för svaret! :) Intressant med olika världsdelar! Det är riktigt roligt att starta upp! Jag har ett till akvarium men det ska nog bort när jag har fått upp det nya helt :)
Maja
Det kan vara bra att bestämma redan från början om du vill ha växter eller inte ( eftersom flera arter äter upp alt möblerar runt växterna ), och om du vill ha fiskar i samma färgskala eller ej. I ett av mina kar simmar ex bara gula fiskar.. Gula killis, gula platys, guldbarber och gula Ancistrus. Till det massor av mörkgröna växter som täcker i stort sett hela bottnen och ljusgröna flytväxter. Finns även stenrösen av svart granit. Nu har karet sett likadant ut i snart tio år och jag är fortfarande helnöjd!
Du borde satsa på någon riiktigt kingig fisk så som Kardinaltetra modellen större. 10-15 st minst. sen kan du ha vad som som funkar. Guppysar är en favorit, de med mindre skrytiga och fula fenor
Jag undrar hur det är med cilkider? Jag har hört att de bara ska hållas tsm med sin egen art, ha sand och inte grus, och att de inte ska ha växter utan stenar. Stämmer det? Om det stämmer ska jag inte ha dem! Jag funderar oxå på att ha en större fiskart som "huvudfisk" och mindre fiskar så som Platy eller Guppy "vid sidan av"? Och hur är det med skalarer? Diskus? Annars har jag funderat på slöjstjärtar.
Maja
Och i pumpen i 60-karet kommer det luftblandat vatten så det sprutar upät luft till fiskarna men den andra pumpen kommer det ingen luft alls ur utan gör bara att vattnet cirkulerar. Hur ska det va egentligen?
Maja
Om jag tolkar dig rätt så har du två pumpar i ditt 60-liters kvar varav en sprutar ut luftbubblor och den andra cirkulerar. Då kan du ta bort den pumpen som sprutar luftbubblor och behålla den som cirkulerar.
Oj, förlåt! Jag var väldigt otydlig! Jag menar att i det lilla karet sprutar det ut luft men i det stora gör bara pumpen att det cirkulerar. Ingen som vill svara på #6? :)
Maja
Har du ingen vanlig pump i 'lilla' akvariet? Det är väl inte endast en syresten du har i 60L ?
#10 Det är en riktig pump! Men det som är skillnaden mellan pumparna är att ur den lilla kommer det lufbubblor och ur den stora kommer det bara vatten så att allt vatten i akvariet cirkulerar. Så jag undrar vad som är bäst; luftbubblor eller vågbildning? Eller hur ska det vara? :)
Maja
Det bästa är att ha utblåset strax under vattenytan (en cm under) och det ska spruta vatten så att det cirkuleras. bubblor behövs inte.
Jag använder både ytterfilter och varianten med inbyggd syreslang som skickar luftbubblor i mina kar. Funkar kanon!
Bubblorna från en syresten drar ur koldoxid ur vattnet som växterna behöver. Det är allra mest en dekoration, undantaget små yngelkar, eftersom de inte orkar röra runt vattnet särskilt bra. Alltså så skulle jag rekommendera att inte använda syresten i ett kar. =)
Okej, tack för svaren! :) Jag har bestämt att bara ha fiskar från Malawisjön och därför inte inreda med växter. Men jag hsr idétorka och därför vill jag se bilder eller läsa om vad ni har lagt i era kar :)
Maja