Gör inte samma misstag som jag
Akvariefisk.ifokus är till för att man ska ha trevligt tillsammans och det har vi verkligen! På forumet finns en sälj/köpes-kategori där folk köper och säljer varor till varandra och jag är en av dem som har varit såå nöjd med att köpa varor från privatpersoner tills för några dagar sen. En person satte in en annons på en akvarieväxt med bildexempel http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=44&SOK=1. Ingen nappade på annonsen för personen ville ha 60 kr + 30 kr i frakt och det är dyrt. Jag ville vara snäll och slog till och sedan visade det sig att personen ifråga hade 4 st av denna växt och jag blev jätteglad för visst är det en fin växt. När jag väl fick paketet så fick jag en chock! Aldrig någonsin tidigare har jag sett något så uselt och tänkte att det här måste vara ett misstag och ville ha pengarna tillbaka (se bild). Personen ifråga svarade "Tryck ner de i karet låt det gå ca 5 dagar sedan har du fina växter. Min såg lika dan ut men är nu efter 2 mån ca 30 cm lång." Jag bad återigen personen att betala tillbaka pengarna vilket inte kommer bli av och varför skriver jag detta till er alla här på akvariefisk.ifokus? Jo, gör inte samma misstag som jag. Ha bildbevis på det ni köper från privatpersoner innan ni gör en affär. Skulle ni råka ut och känna er lurade så kontakta oss Medarbetare på akvariefisk för ser vi en tendens på att detta sker ofta så stänger vi tråden. Akvariefisk.ifokus ska vara ett forum för trevliga, ärliga människor och inte för idioter, var ärliga mot varandra!!
Synd. :/
- Emil
Vad trist. Det där är verkligen inte okej skick på växter att sälja. Antingen så borde du fått tillbaka dina pengar eller få nya växter i en bättre kvalitet +ett par extra stänglar som kompensation för den dåliga varan som skickades först.
Om någon satt ett alldeles för högt pris så borde den personen få bli medveten om det. Att den överskattar värdet och/eller sätter ett alldeles för högt porto.
Frågan är vad har hänt med säljaren? Eller kommer du skriva en varning till potentiella köpare varje gång personen lägger upp en ny annons?
Jag har uppmanat säljaren att betala pengarna tillbaka (inklusive fraktsumman) omedelbart. Eftersom detta inte skedde stängdes medlemmen av från forumet.
Om detta händer igen kommer jag ta kontakt med support och få personen bannad från iFokus.se via ip-adressen och inte bara kontot.
Så förhoppningsvis händer detta inte igen :)
Vad tråkigt :( Jag har själv råkat ut för detta, fast att jag var säljaren då. Fast jag skickade självklart nya växter då :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Det har hänt mig också, på båda hållen :) Det är riktigt pinsamt när växterna förstörs i posten, försvinner eller helt enkelt inte höll måttet.
Då får man på en gång skicka nya gratis eller ge tillbaka pengarna. Så svårt är det inte.
Jag har både köpt och sålt växter och det där med posten är ett risktagande. Men sådant som beror på undermålig paketering eller liknande är självklart att det ska ersättas. Sedan tillhör det lite god vilja att erbjuda att skicka ersättningsväxter ändå.
Men växterna på bilden i den här tråden är inte sådana som har blivit dåliga när de skickats utan de har varit dåliga redan från start och sedan blivit sämre.
Bra att ni har markerat mot säljaren. Men att banna ip-adresser är väl inte så ultimat längre med tanke på att många surfar via företag där man inte har ett bestämt ip-nummer utan de byts ut och kan blandas mellan flera olika kunder?
Det är inte hela världen om personen kommer in här igen. Allt vi kan göra är att irritera vederbörande tillräckligt för att inte upprepa saken.
Om det fortsätter blir det ju polisanmälan, klart :) Men det kommer nog inte behövas.
Men gu va tråkigt,synd.
Har en känsla av att polisen inte sätter såna här saker högt upp på sin lista så att säga. Risk för att bli blåst finns ju tyvärr alltid och just det här var åtminstone i alla fall en mindre summa. Men inte skulle man bli glad på personen ifråga. Rätt smart ändå att inte sätta riktigt lågt pris för då blir folk misstänksamma. Bildbevis kan vara lurigt oxå för vad säger att det är säljarens exemplar som är på bilden. Var extrem. Var dryyyg. Kräv bild där till exempel växt är tillsammans med tidning där datum syns men då får man aldrig köpa något istället.
Ja, förslag kommer in och det uppskattas men jag måste dock säga att det hör verkligen till ovanligheterna att man blir lurad. Jag har köpt så mycket saker från detta forumet och jag har varit mer än nöjd många gånger och alla är så trevliga och hjälpsamma om det krånglar vid leverans. 👍
Jag själv är helt införstådd med riskerna med att köpa varor privat och jag är inte arg på något sätt utan bara besviken på att man inte kan komma överens. 🤗
Poängen är dock bara att tala om att om ni känner att ni inte är nöjda med leverans så kan vi Medarbetare på akvariefisk.ifokus ge extra stöd och det kan säkerligen medlemmar också göra, men vi kan t ex stänga av personen och det är inte så skoj att bli av med sitt konto. Naturligtvis så börjar vi med att föra ett samtal med de berörda parterna och hoppas på en bra lösning redan där. 🙂
Jag köper och säljer en hel del med privatpersoner och jag måste säga, att det här helklart tillhör ovanligheterna..
Jag har bara varit med om att säljaren har skickat precis det man betalat för, eller (och det desto oftare) att de skickar med mer än vad man tänkt sig.
En enda gång har jag råkat ut för att någon inte betalat det jag skickat, så det verkar också tillhöra ovanligheter.
De flesta verkar ha en drivkraft att vilja göra rätt för sig. Mer än en gång har jag fått mer pengar på mitt konto för att köparen inte tyckt att de betalat tillräckligt för det de fått.
Inte helt ovanligt tror jag. Har pmat folk här tidigare som erbjudit sig att sälja å när det sen kommer till att hämta upp varan/boka tid för avhämtning så svarar inte personerna.. Känns väldigt trist. -
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Forts. #12 Dock bättre att jag inte betalat eller åkt över halva stan, än att man betalt och förväntansfullt väntar på paketet och få en chock. Men och andra sidan så är det alltid lite riskfyllt att inte sett produkten innan och dessutom få den skickad med post. Mycket text från mig, men thumbs up för varningen. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tråkigt när sånt händer :/ Jag har också varit med om det på båda hållen. Då skickade jag nya plantor :)